Ga naar inhoud


Werken in supermarkt,kerstavond vrij maar moet dat niet worden doorbetaald?


Gerard 76

Aanbevolen berichten

Nog even voor je gezocht maar normaal is het met een flexcontract dus inderdaad zo dat wanneer iemand op vaste dagen werkt en het bedrijf gaat op één van die dagen dicht dat die uren wel uitbetaald moeten worden. Sommige adviessites noemen nog wel dat er dan geprobeerd moet worden om te werken op een andere dag en dat het doorbetalen alleen geldt als dat vanuit beide kanten onmogelijk is.

 

Verder zou ik ook het advies van ceesv ter harte nemen. Die paar uur salaris zijn lang niet zo leuk meer als het contract van je vrouw niet verlengd wordt of als je vrouw per direct niet meer wordt ingeroosterd (want dat mag wel!).

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


0 - 12 uur, hoe zit dat dan bij ziekte. Val je terug op 0 uur per week? Of kijken ze naar gemiddelde van afgelopen jaar oid?

 

Wat ik niet begrijp is dat je een schriftelijk 0-12 uur contract accepteert maar dan wel met mondeling 2 vaste dagen.

Stel dan gewoon een 12 uur contract op. Die 0-12 hebben alleen voordeel voor de werkgever.

 

Je wilt de sfeer niet verpesten maar je kunt ook gewoon eens een keer lekker thuis blijven: ik kan/wil niet wink

Volgens contract kan het maar wellicht staat er ook in dat je aan elke oproep gehoor dient te geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
bij ziekte wordt de 1ste ziektedag niet uitbetaald.
daarna wordt er gewoon uitbetaald.
in haar geval dus 2 keer 3 uur per week.


Dat is een wachtdag, dat kan gewoon en is ervoor om te zorgen dat mensen zich niet voor één dag ziek melden als ze toevallig iets anders gaan doen maar geen vrije dag willen opnemen o.i.d.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Je wilt de sfeer niet verpesten maar je kunt ook gewoon eens een keer lekker thuis blijven: ik kan/wil niet wink
Volgens contract kan het maar wellicht staat er ook in dat je aan elke oproep gehoor dient te geven.


Dan ligt het eraan of zijn vrouw een echte oproepkracht is (tegenwoordig iemand die anders niet zal werken) of een flexwerker en dat laatste lijkt het geval. Dan hoeft ze dus niet altijd te werken als het niet kan maar zodra je zelf vrij neemt krijg je geen geld. Vandaar ook die wachtdag bij ziekmeldingen.

Het blijft een rattig systeem hoor, die 0-uren contracten. Vooral veel studenten en scholieren zijn daar de dupe van en bij veel bedrijven wordt er met die groep bovendien omgegaan alsof het handelswaar is. Doe je iets verkeerd? Dan staan er al drie opvolgers voor je klaar, prettig met je gewerkt te hebben! Vandaar dat werkgevers zich vaak niet aan de regeltjes daaromtrent houden, als je je baantje wilt houden dan hou je je wel stil.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt puur van de contracturen af of men krijgt uitbetaald of niet. Maar met een 0-12 uur contract kun je het in ieder geval vergeten! Dus de eigenaar van de zaak hoeft niet uit te betalen voor kerstavond. De contract is tenslotte flexibel.

 

Betreft de kerstdagen: Heb je bijvoorbeeld een contract voor 24 uur, en je hebt vóór de kerstdagen al 24 uur gewerkt, dan krijg je de kerstdagen niet uitbetaald, je hebt tenslotte al je contracturen gewerkt. Heb je nog geen 24 uur gewerkt en er vallen feestdagen tussen, dan wordt je uitbetaald tot 24 uur. Zover ik weet staan er nergens vaste dagen in een contract, enkel contracturen (maar ik kan me uiteraard vergissen).

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EL PIÑO
of als je vrouw per direct niet meer wordt ingeroosterd (want dat mag wel!).


Dat mag dus niet als je langer dan 3 maanden steeds ongeveer hetzelfde aantal uren gewerkt hebt, de werkgever kan wel langzaam de uren afbouwen naar nul, maar niet in 1 keer, als hij dat wel doet moet hij nl. die uren toch uitbetalen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Greatone
Hangt puur van de contracturen af of men krijgt uitbetaald of niet. Maar met een 0-12 uur contract kun je het in ieder geval vergeten! Dus de eigenaar van de zaak hoeft niet uit te betalen voor kerstavond. De contract is tenslotte flexibel.


Op verschillende sites staat een goede uitleg, die ik hierboven geparafraseerd heb. Als de werkgever het bedrijf sluit op een vaste werkdag van jou en het is niet mogelijk die uren in te halen dan is hij verantwoordelijk en moet hij doorbetalen. Dat geldt dus alleen als jij een bepaalde periode op vaste dagen hebt gewerkt.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Mag ik hieruit concluderen dat als de zaak van 19/12 tot 3/1 de
zaak dicht is ik geen verlof dagen moet inleveren ?


Verlofdagen heb je alleen met een urencontract dus is een beetje off-topic maar jouw werkgever kan je wel opleggen vrije dagen op te nemen bij een collectie vakantie. Veel bouwbedrijven doen dat in de zomer bijvoorbeeld. Ik ken een bedrijf waar mensen per jaar 3 dagen zelf op mogen nemen, de rest is vooraf bepaald (dag na hemelvaartsdag, goede vrijdag, kerstmis, zomervakantie).

Dit moet natuurlijk wel vastgelegd zijn in een CAO of contract.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn wetenschap!. Mijn vrouw is tegenwoordig gedetacheerd bij NSR. Haar vroegere werkgever. Zij heeft en

0-urencontract. Echter, als ze na drie maanden plotseling even

geen werk meer hebben, is de detacheerder verplicht door te

betalen. Meestal weten ze dat zelf niet of doen of ze het niet

weten. In geval van mijn echtgenote; ze weet dat het op tijdelijk basis is en maakt zich ook niet druk. Als het stopt, jammer dan.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf ook meegemaakt als je een bepaalde periode (3 maand)elke week 6 uur hebt gewerkt is de werkgever zelfs verplicht je een contrakt voor die 6 uur te geven.

Maar veel werknemers met een nul uren kontrakt hebben ook een kontakt voor bepaalde tijd dus op je strepen staan kan wel eens betekenen geen kontrakt verlenging.

Daarnaast als een cao word afgesproken word deze aangeboden aan de desbetrefende minister als deze, deze bindend verklaart dan is het een wet en geld de cao voor afspraken gemaakt in een kontrakt.Dus als je kontrakt slechter is als de cao geld toch de cao.

Dus terug op de beginvraag de werkgever had moeten aanbieden om in die week een andere avond te werken nu dat niet is gebeurd en ze werkt er al langer dan 3 maand moet ze dus die avond betaald krijgen.

 

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2

Daarnaast als een cao word afgesproken word deze aangeboden aan de desbetrefende minister als deze, deze bindend verklaart dan is het een wet en geld de cao voor afspraken gemaakt in een kontrakt.Dus als je kontrakt slechter is als de cao geld toch de cao.


?? Is dat zo kunnen anderen dit ook bevestigen ?

Ik dacht als je baas zich niet aan de cao houd en jij als
werknemer gaat daarmee akkoord dat je geen rechten uit de cao
kan halen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet ik even opzoeken(net gedaan kijk op loonwijzer en dan op cao hier staat het ook duidelijk), Maar ben jaren kader lid van de FNV geweesd daar kwam deze vraag vaak voor.

Veel werkgevers zeker bij kleine bedrijven weten zelf niet onder welke cao ze vallen en of deze bindend is.

Terwijl de vakbonden altijd proberen deze cao bindend te verklaren dus ook voor bedrijven die menen dat ze er niet onder vallen of niet ergens bij zijn aangesloten.Waar een bedrijf onder valt regeld geloof ik de overheid maar iedereen hoort ergens onder.

Maar als een werkgever en werknemer het met elkaar eens zijn dan is er normaal toch geen haan die er naar kraait.Alleen als na verloop van tijd de cao zo veel beter word dat een werknemer zich te kort voelt worden gedaan krijg je dit als probleem.

 

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat wel offtopic loon/vakantiedagen/overuren enz enz

zijn in cao geregeld en verjaren na 5 jaar ,dus bij

een conflict kan ik stellen van de afgelopen 5 jaar wil ik

correctie tot het cao niveau zoals op zondag storing verholpen

daarvoor loon en 3 dagen verlof terug enz enz enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...