Ga naar inhoud


Werken in supermarkt,kerstavond vrij maar moet dat niet worden doorbetaald?


Gerard 76

Aanbevolen berichten

Goedemiddag iedereen.

Eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!

 

Een probleempje van m'n vrouw.

Zij werkt als parttimer 2 vaste avonden in de week bij een supermarkt.

Dit zijn altijd dezelfde avonden dat ze werkt.

Nu viel kerstavond op haar vaste werkavond,en was ze dus vrij

omdat de hele tent dichtging.

 

Moet ze nu niet gewoon doorbetaald krijgen?

 

Haar werkgever doet hier moeilijk over namelijk...


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ze heeft idd een vast contract,werkt er ruim 12 jaar.

Ze heeft een zgn. 0-12 uren contract

met iig haar vaste avonden en regelmatig een avondje extra.

 

Voor de duidelijkheid,het gaat om 24 december,kerstavond.

 

Normaal werkt ze dan van 18:00 tot 21:00 uur

 

Maar nu ging de zaak dus dicht.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als oproepkracht (want dat is ze eigenlijk met een 0 uren contract) of flexwerker (nieuwe benaming) heb je geen recht op die uren omdat de winkel dicht was.

Dit is de winkel overigens VERPLICHT dus mogen dat zelf niet uitmaken.

 

Oftewel ; ze heeft geen oproep tot werken gekregen en hoeft dus ook niet op te draven, en heeft dus geen recht op enige vergoeding.

 

Zou de winkel open zijn geweest en de andere collega's wel werken, dan is het hele verhaal anders.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik,maar zoals jij het formuleert

kan de werkgever haar dus rustig een paar maand thuis laten,

omdat er zogenaamd geen werk is.

En ondertussen een meid van 16 het laten doen.

 

Dit gebeurt in de praktijk gelukkig niet

omdat ze vroeger een 38 uren contract had

wat ze jaren later heeft laten verminderen naar 24 uur,

weer wat later naar 13 uur,en nu dus 0-12 uur.

 

Er is afgesproken dat ze haar vaste avonden houdt.

Altijd op dinsdag en donderdag werken.

Dus in de praktijk werkt ze altijd minimaal 6 uur per week.

Dit is afgesproken dus.

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig blijkt het toch anders te werken, als je het al langer dan 3 maanden doet en als je altijd vaste dagen hebt en er b.v. altijd minimaal 6 uur per week werkt dan moet er ook minimaal 6 uur uitbetaald worden, gewerkt of niet. Het beste zoek je met google naar 0-uren contract, maar ik kwam dit alvast tegen:

 

Vraag: moet ik werknemer met nul-urencontract loon uitbetalen op feestdagen?

 

‘Werkt iemand bijna altijd op maandag en dinsdag, en valt een nationale feestdag op een van die dagen, dan betekent dat: uitbetalen. Is het de ene keer maandag dat iemand komt werken, dan vrijdag en dan weer woensdag, dan kan de werkgever zeggen: dinsdag waren we dicht, kom je woensdag weer werken? En hoeft de werkgever die dag dus niet uit te betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat laatste is het enige juiste antwoord. Helaas weten heel veel werkgevers daar niets van. Die betalen gewoon niet uit als het bedrijf om welke reden dan ook dicht was. Dat geldt overigens ook als iemand vaste dagen werkt en een keer ziek is.

 

Zelf ook zoiets aan de hand gehad bij mijn vorige werkgever. Ik werkte daar soms 50 uur in de week (maar altijd minimaal 16 op twee vaste dagen) maar toen ik een keer flink de griep had (twee weken thuis) kon ik fluiten naar mijn geld. Uiteindelijk kwam ik met bovenstaande aan en kreeg ik gelijk, maar het geld heb ik nooit gekregen want ziek thuisblijven vonden ze gelijk aan vrij nemen. Je moet dus misschien even geduld hebben.

 

Datzelfde geldt als een werknemer jouw vrouw niet meer oproept wegens "geen werk", als zij er een bepaalde tijd een vast aantal uur per week werkt mag dat in feite niet maar het kost waarschijnlijk meer moeite om gelijk te krijgen dan om een betere werkgever te vinden wink.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal klopt inderdaag tot nu toe...

En kerstavond (24-12) is geen vastgestelde feestdag.

Was het op de 25e, dan is het een ander verhaal.

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

0-12 uur contact hoeft de werkgever een (aangegeven dagdeel) niet uit te betalen! Als iemand atv heeft opgebouwd is dat wat anders, dan wordt het ingepland en doorbetaald! Sowieso vind ik het begrip 0 tot 12 uur een breed begrip. Als er in het contact 12 uur staat beschreven en vaste dagen, dan moet de werkgever doorbetalen. Staat er 0 uren, dan niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je de arbeidsovereenkomst niet even inscannen en ergens wegzetten, zodat we een mening kunnen geven.

 

Arbeidrecht is niet zo heel moeilijk. Alleen goed lezen wat er staat. In de regel staat in een AO meestal afwijkende voorwaarden in vermeld dan in de CAO. Daar teken je voor.

 

Heb er al dik 25 jaar mee te maken gehad. Een losse AO zonder CAO is wat gecompliceerder en dan krijgt een 0-uren contract wel degelijk een andere invulling.

 

Dus zet hem svp even weg, maak naam en bedragen onzichtbaar en let op de reacties. Naar verwachting zullen die op één lijn zitten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je moet je alleen afvragen, of, wanneer je je gelijk haalt, de relatie tussen de werkgever en je vrouw niet zodanig verstoord wordt, dat er daardoor een onwerkbare situatie gaat ontstaan en het uiteindelijk exit wordt.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Looking
0-12 uur contact hoeft de werkgever een (aangegeven dagdeel) niet uit te betalen! Als iemand atv heeft opgebouwd is dat wat anders, dan wordt het ingepland en doorbetaald! Sowieso vind ik het begrip 0 tot 12 uur een breed begrip. Als er in het contact 12 uur staat beschreven en vaste dagen, dan moet de werkgever doorbetalen. Staat er 0 uren, dan niet!


0 tot 12 uur is in feite een mooie naam voor een 0-urencontract met een addertje. Je weet niet of je überhaupt mag werken maar als je mag werken is dat zeker niet meer dan 12 uur. Flexwerker maar niet heel erg flexibel dus.

Ik vermoed overigens dat dit een contract is van vóór de hierboven genoemde zes-uren regel. Dat het toen nog 12 uur was.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...