Ga naar inhoud


Voeding van dsx7072 in kortsluiting


Testsat

Aanbevolen berichten

Ik heb een voeding in kortsluiting, heb de 3 meest gekende elko's al vervangen, wil nu de STP3NB60FP en de MC44603 vervangen op advies van Johan45, nu heb ik hier een probleem: de MC44603 wordt niet meer op voorraad gehouden en is niet meer te krijgen volgens mijn elektronicaverdeler. Enig idee waar die nog te koop zijn, in de omgeving Valkenswaard - Eindhoven of een internetverkooppunt?

 

wel via PM ivm commercie

 

Grtzz, M.

 

P.S. Alle andere sugesties zijn welkom!

Ik denk dat elektronica op rook werkt, want toen de rook er uit was deed ie het niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Beukenoot.
Zet even met een regel voeding een gelijk spannning op de 220 volt stekker.
Je kortsluiting is zo gevonden.
Nog mooier is een regelbare voeding tot 300 Volt met stroombegrenzer.
Zonder veel problemen scheiding 220 kan je dan meten.
Niets slaat er dan ook nog uit.

Suc6


Dat moet je dan maar net allemaal in huis hebben !!

Simpeler kan het ook met een 75 watt gloeilamp in serie met het netsnoer .
Bij een goede voeding gloeit die even op en dooft daarna , is er sluiting in het primaire gedeelte (diodes) , brand de lamp zonder verder schade aan te richten .

Zelf doe ik dat bovendien via een variac .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De IC en de FET zijn vervangen, veel licht maar alleen in de zekering en ook niet van lange duur frown

Als ik nu die gloeilamp in serie zet met het netsnoer, waar moet ik dan wat meten (kan u mij duidelijke aanwijzingen geven, ik ben maar een groentje op elektronicavlak sick),. Ik zou er iets van willen kunnen maar het is niet zo, spijtig genoeg cry

 

Alvast bedankt voor het meedenken, grtzz, M.

Ik denk dat elektronica op rook werkt, want toen de rook er uit was deed ie het niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook aan de eindkapjes van een kapotte zekering 2 draden solderen en daar een fitting aan met die 75 watt lamp .

Omdat je al advies had gehad van johan , dacht ik dat je al wat mogelijkheden had uitgesloten , lukraak onderdelen vervangen is niet zo handig .

Omdat de zekering er uit gaat moet je het aan de kant van de netspanning zoeken .

Ik heb hier een schema waarop de door jou genoemde onderdelen ook staan (STP3N / MC 44603) ik hoop dat het de goede (7072)is .

Vrijwel direkt na de zekering zit een condensator 2106 , kun je meten of die sluiting heeft ? zo ja , vervangen , kijk ook naar 2107 en 2170

Meer verdacht is de gelijkrichter 6115 , meet die door of haal hem eruit en zet dan spanning op de print .

Blijft de lamp uit dan is dat de boosdoener (mits de STP3N goed is )

 

Edit :

 

Bij een goed primair gedeelte (zekering / filterspoelen 5106/7 en gelijkrichter ) moet je ± 300 volt meten op de elko 2121 .

Die spanning blijft na uitschakelen er een tijdje opstaan !!!!!

Met een lamp (of weerstand) kun je die ontladen .

 

Succes !!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Trust,

 

enkele onderdelen gemeten (niet los genomen):

de 2107=157pf weerstand OL,

de 2106=112nf weerstand 680k is van de 3105 weerstand,

de 2170=2.2nf weerstand OL,

de 2127=480pf weerstand OL

weerstand 3130, diode 6130 en elko 2121 los gelegd, nog steeds sluiting, de sluiting verdwijnt als de + en - van de gelijkrichter losgenomen worden, wisselstroom connectoren mogen aangesloten blijven dus is de 6115 nog goed. Als ik de weerstand van aansluitpunten waar de + en - aan moet gesoldeerd worden meet, meet ik 0.6 ohm (sluiting). De spanning van Vx gaat dus via transfo 5170 door spoel 5125, door de 7125 via de weerstanden naar de massa want 2127 is nog goed.

Maar die 7125 is pas vervangen samen met het IC???

(bijkomstigheid: het aansluitpunt boven de transfo 5170 moet Vx heten.)

 

Suggesties?

 

Nog een vraagje, moet de print gemonteerd blijven om goed te kunnen testen, want op de achterkant van de print zitten contactpunten voor de behuizing? Doet dit de sluiting maken en/of de FET (opnieuw) doorslaan?

Ik denk dat elektronica op rook werkt, want toen de rook er uit was deed ie het niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo forumleden,

 

een update, alles terug op z'n plaats gesoldeerd, maar nu de FET losgenomen, nu blijft de testlamp uit (elko 2121: spanning 320V), de MOSFET(of z'n sturing) zorgt dus voor de sluiting, maar was pas vervangen. Ik ben nu even het onderdeel gaan bekijken in detail, het is een P3NB60, zonder de FP. Ik heb wel de juiste besteld, maar zit er een verschil tussen? De originele heeft een geïsoleerde koelplaat aansluiting, de nieuwe een metalen (=oorzaak?).

 

Groeten, M.

Ik denk dat elektronica op rook werkt, want toen de rook er uit was deed ie het niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorzaak gevonden, de P3NB60 met metalen koelplaat heeft een verbinding met de drain en op de print is de FET-koelplaat verbonden met (ik dacht) de source = sluiting.

Graag een advies:

- Of koop ik een nieuwe, de juiste FET (met FP achtervoegsel)?

- Of mag ik de verbindingspen van de op de print gemonteerde plaat verwijderen?

- Of isoleer ik de FET van de koelplaat en hoe?

 

Aan iedereen bedankt voor het meezoeken en denken, hier zit een gelukkig man! smilesmilesmile

Ik denk dat elektronica op rook werkt, want toen de rook er uit was deed ie het niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Testsat

Graag een advies:
- Of koop ik een nieuwe, de juiste FET (met FP achtervoegsel)? kan
- Of mag ik de verbindingspen van de op de print gemonteerde plaat verwijderen?werkt niet
- Of isoleer ik de FET van de koelplaat en hoe?Hiervoor zijn isolatie plaatjes en een kunststof doorvoerbusje voor het schroefje in de handel



Mocht je niet aan een plastic fet kunnen komen , heb ik wel zo'n isoleer setje voor je .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...