Ga naar inhoud


Still type 034 heeft geen compressie meer


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Mijn zoon krijg van z'n schoonpa een kettingzaag in z'n pollen geduwd die haar kracht verliest.

Er zit geen compressie meer op dat iets is, ze draai wel nog goed maar heeft geen kracht meer...

Is een 4takt motor, en daar moet ik nog wat van leren, een vier of meercylindermotor heeft voor me minder geheimen...

Iemand die met die ( 4taktmotor) revisies ervaring heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou je zou eens kunnen beginnen met de klepspeling te checken, indien die te krap staat verlies je compressie.

klepdeksel eraf en de motor tornen (bougie eruit) tijdens de compressieslag kan je dan de klepspeling opmeten met een voeler.

Overigens begrijp ik je opmerking : een vier of meercylindermotor heeft voor me minder geheimen... niet zo goed

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Mijn zoon krijg van z'n schoonpa een kettingzaag in z'n pollen geduwd die haar kracht verliest.
Er zit geen compressie meer op dat iets is, ze draai wel nog goed maar heeft geen kracht meer...
Is een 4takt motor, en daar moet ik nog wat van leren, een vier of meercylindermotor heeft voor me minder geheimen...
Iemand die met die ( 4taktmotor) revisies ervaring heeft?

Weet je wel zeker dat dit een 4takt motor is.
Ik denk namelijk dat het een 2takt motor is. Ik ken geen kettingzaag met een 4takt motor. De snelheid en kracht van een 2takt motor is een stuk hoger.
Ik denk dat er rotzooi (zand) in de cylinder is gekomen. En dan is het veel te duur om hem te repareren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een viier of meer cylindermotor zie ik een detailtek en werking zo voor mij, een ééncylinder nog nooit open gehad en totaal geen ervaring mee, en zie ook niet hoe zo'n ding in elkaar zit...

Het is zo als je aan het opwindsnoer trekt om de kettingzaag te starten, je weinig weerstand voelt... bij een goede cylinder voel je veel meer weerstand.

Zoon denkt aan de segmentringen die weg zijn of cylinderwand uitgesleten, maar daarvoor heeft ze te weinig bomen gezaagd... ev de kleppen is ook mogelijk...

Maar de handelaar zei dat het toch gemakkelijk 400€ kon kosten om die te hersyellen.

Dus dacht m'n zoon mogelijks met wat hints kan ik het zelf voor veel minder want mijn uren zijn zo duur niet...

Ik weet niet of die cylinders met een ruilmogelijkheid van de cylinder(chemise) zijn uitgerust? Is wel een sneldraaier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan, voordat je het machientje uit elkaar gaat halen raad ik je toch eerst aan om als eerste de klepspeling te checken, ligt daar het probleem niet dan is misschien de uitlaatklep verbrand; voor een paar tientjes heb je een nieuwe.

Maar als je niet weet hoe de klepspeling te checken, zou ik er maar helemaal vanaf blijven, breng hem maar hier laugh

 

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 takt is toch niet zo moeilijk,je hebt 1 in en 1 uitlaat poort meer niet.als je cilinder kop er af schoeft,kontroleer of de pakking niet beschadigt is, kijk dan in de cilinder of deze niet is beshadigt,dit kan het beste als de zuiger in de onderste stand staat,als hij nog mooi glad is dan hoef je niet zoveel kosten te maken.dus in en uitlaat demonteren en de kap vd koelling om de cilinder vervolgens de cilinder om hoog trekken zo dat de zuiger er nog net in blijft zitten,vervolgens de stomppen borg veer aan een kant verwijderen en de pen er voor zichtig met een driver er uit tikken,let wel op dat de zuiger naderhand tijdens de montage niet 180graden word verdraait. vervolgens de cilinder met zuiger en al er af trekken.kontroleer de zuiger op stijtage,verwijder de zuigerveren,en plaats vervolgens de zuiger in de cilinder,deze mag geen speling hebben dus als hij er zo weer uit valt is hij versleten en moet vervangem worden,inkl.zuiger veren.Hij mag ook niet te stroef gaan let bij montage er op dat de zuiger in de juiste stand zit.Vervang ook de pakking onder de cilinder (voet pakking). smeer de zuiger en cilinder na dat alles gereinigt is in met schone olie, monteer alles weer in de juiste volgorde.monteer (altijd) een nieuwe koppakking en evt de pakkingen van de in en uitlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de caburateur en de inlaat van de cylinder (bij honda althans) zitten kleppen. Als deze lekken (lees:niet goed afsluiten) dan ben je via de spoelpoorten ook een deel lucht/benzinemengsel kwijt die gecomprimeerd zou moeten worden.

 

iig, check eerst de zuiger zoals eerder genoemd en daarna de inlaat.

 

Voel je trouwens veel verschil als je het vliegwiel draait met een bougie erin of eruit. Dan weet je zeker of het aan de zuiger(veren) ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Lijkt me geen membraaminlaat voor een kettingzaag maar gewoon zuigergestuurd.
Zal wel een gebroken zuigerveer inzitten dan is bijna alle compressie weg.


Maar hopen dat de zuiger erdoor beschadigd is dan ipv de cylinderwand. Anders wordt het honen en een overmaatse zuiger erin.
Honda werkte bijna altijd met kleppen (en ja membraam is het juiste woord...... is voor mij ook al meer dan 25 jaar geleden).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...