Ga naar inhoud


Beeldbuis B&O Avant 28 op zwart


Karlosax

Aanbevolen berichten

Dat kan dan alleen maar door met een signaalgever bijv.met een NE555 ic,signaal in te voeren in de R-G-B stuur of eind trappen,als het desbetreffende gedeelte goed is krijg je horizontale gekleurde strepen te zien,IC is ook voor audio geschikt.Voor meer omtrend de werking van een CRT-TV kij eens in philips service manuals met een foutzoek boom/repar methode>zonder basis kennis is het bijna onmogelijk om een dergelijk probleem op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb de aanbevolen service handleiding bekeken, en kom tot de conclusie dat deze materie toch een stap te groot is voor mij...

Bij een stofzuiger een triac vervangen gaat nog wel, maar crt-tv gaat echt veel te ver.

Ik had de ijdele hoop om deze 16 jaar oude Avant doormiddel van enkele discrete componenten te vervangen weer een tijdje aan de praat kon houden.

Wellicht wordt het nu tijd over te stappen naar een mooi plat scherm die dan eventueel op de plaats van de huidige beeldbuis opgehangen kan worden.

Zie de post van deze nijvere knutselaar :

http://forum.beoworld.org/forums/p/25169/191091.aspx#191091

Link naar reactie
Delen op andere sites

was leuk geprobeerd,vaak is de buis na 16jaar wel op en sommige types al na 5jaar.ik neem aan dat je een Plasma gaat kopen,evt met losse Speakers,want die ingebouwde dingen kliken voor geen meter.Probeer de laatste Kuro van Pioneer te krijgen die schijnen erg goed te zijn.een vriend van mij heeft een Supergroot scherm ook van Pioneer ziet er ook oop SD prima scherp beeld.Ik heb zelf een 42" LG.ook goed beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast satidiot

Ik ben 9 jaar TV monteur geweest en ik vind de uitleg moeilijk..:P

 

Mocht je in de buurt van Drenthe wonen... Ik heb een beeldbuistester. Eventueel heb ik zelfs nog een splinternieuwe beeldbuis... Ooit gekocht voor mijn eigen avant alleen bleek daar dus iets anders aan te mankeren...

 

Hoe ik een beeldbuis test?

- TV aanzetten, G2 klein beetje opdraaien zodat je de terugslaglijnen krijgt. En dan voorzichtig op de hals van de buis tikken met de achterkant van een schroevendraaier ofzo. Gaat je beeld ineens flitsen dan is de kans groot dat het je beeldbuis is...

 

De meeste TV's meten de emissie van de 3 kleurenkanonnen. Als deze gelijk zijn dan pas gaat de "beeld-mute" eraf en heb je beeld. In jou geval kan het zijn dat één kleur niet lekker meer is... Met een beeldbuistester kun je hem "regenereren"en brand je de kanonnen schoon. Soms heeft het succes, soms niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noord Brabant is niet echt in de buurt, maar over twee weken ben ik

terug van vakantie en heb dan nog wat vrije tijd over om met deze Avant

verder te gaan.

 

Wellicht heeft het nog zin hier een nieuwe buis in te (laten) zetten.

Als ik het goed begrijp geeft de beeldbuisprint op alle drie de kanonnen nagenoeg dezelfde spanning, maar ontbreekt de kleur groen op het scherm.

 

Als we terug zijn meld ik me weer, alvast bedankt voor de reactie's

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo we zijn weer terug in het land.

 

Vandaag de kast nog eens open gemaakt en naar type nr. beeldbuis gekeken

het is W66ERF041X044,

inderdaad van Philips (de sticker verborgen onder die zwarte strook papier).

 

@ Satidiot. Is dat dezelfde buis die je nog hebt liggen?

Misschien kunnen we afspreken, ik stuur je mijn gegevens.

 

vr. gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bewondering voor je moed om de beeldbuis te vervangen.

En wil je zeker niet ontmoedigen.

Maar het vervangen van de beeldbuis is geen klus voor een beginner.

Dus voordat je dat avontuur aangaat..overtuig je ervan of de BB werkelijk defekt is.

Als je het afbuigjuk gaat verwijderen en op een andere BB overplaatst, krijg je te maken met convergentie instellingen, statische dynamische convergentie. Kleurzuiverheid.

Geometrie en kleur instellingen.

 

En zeker met een veiligheidsbril werken. De hals van de beeldbuis is heel breekbaar en je hebt snel verwondingen.

Vooral als de oude beeldbuis je nog een hoogspanningsopdonder als "bedankje" meegeeft.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou mooi zijn as de buis van 'satidiot' past en jullie er toch weer beeld in krijgen.

Leuk dat je de uitdaging aan gaat. En wie weet kan de buis-tester al eea weer doen opleven.

Al duurt deze thread een jaar.

Ik ben benieuwd naar de voortgnag !

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast satidiot

Het juk afstellen is meestal niet nodig. Volgens mij is een juk niet eens los leverbaar, en hoort het dus echt bij de beeldbuis...

Ik zal eens gaan kijken wat het type van de buis is die ik nog heb. Mocht het een ander probleem zijn dan heb ik ook nog wel wat chassis' liggen voor een Avant....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

 

Het beeldbuis verhaal lijkt een beetje te verzanden, we zijn nu een maand verder en heb nog geen reactie mogen ontvangen.

( Satidiot je hebt een P.M.)

 

Inmiddels een LG 42" LE8500 LedTV aangeschaft en kijken nu een week digitaal en HD ,doordat het scherm nu een sprong groter is dan voorheen (28") hebben we de kamer toch anders moeten inrichten.

 

Hiermee gaat het idee om de Avant als TV stand te gebruiken ook in de prullenbak.

 

Het is geen plasma geworden omdat die bij foto weergave geen stilstaand plaatje kan tonen.

Het beeld flikkert net als een TLbuis...

 

Iemand nog ideeën wat te doen met deze Avant?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast satidiot

Ik ga dit weekend kijken wat voor buis ik nog heb staan.

het ding staat bij mijn ouders op zolder en de laatste maand was erg druk kwa werk, studie, enz...

 

Ik kom er op terug!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een ding weten we nu zeker.

 

De beeldbuis is overleden, wat we allemaal wel wisten maar toch nog hoop hadden om eventueel met regenereren weer wat leven in te blazen is niet uitgekomen de gloeidraad van het groene kanon doet niets meer.

 

Steve was zo aardig om met zijn beeldbuistester bij mij aan huis te komen.

Lof hiervoor.

 

Nu opzoek naar een vervangende BB.

 

Nogmaals, Steve bedankt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...