Ga naar inhoud


Vraag over grondkabel leggen


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten


Ik ga de elektra gebruiken voor tuinverlichting, stopcontact bij het terras (laptop/tv) en vijverpomp.

Ik ben niet van plan om zwaar elektrisch gereedschap of een elektrische bbq te gaan gebruiken. Als als het toch een keer zo'n apparaat ga gebruiken kan ik altijd een verlengsnoer vanuit de schuur leggen.

 

Het is de bedoeling dat het geheel van binnenshuis te schakelen is. Als ik het dan goed begrijp zou 1,5 mm2 in een slagvaste buis moeten voldoen.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat

Maar waarom dan niet meteen 2.5mm2?

 

Als er een contactdoos zit kom je vrij snel in de verleiding om daar wel gereedschap op in te pluggen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daar heb je ook gelijk in. En voor het geld hoef ik het ook niet te laten. Het verschil tussen 1.5mm2 en 2.5mm2 is ongeveer 40 euro (en 1 mm2 laugh )

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Maar waarom dan niet meteen 2.5mm2?

Als er een contactdoos zit kom je vrij snel in de verleiding om daar wel gereedschap op in te pluggen.



moet je hem wel zwaar genoeg afzekeren smile
als je echt gereedschap erop zet breng hem dan naar de meterkast en zet hem op een aparte groep

dat zeg ik ..............linux

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3x2.5mm2 YMVkAS in de grond liggenen heb er nog steeds spijt van dat ik hem niet door een buis getrokken heb, de sluf lag er namelijk toch. Als ik t opnieuw zou moeten doen kwam ie in een vrij grote diameter buis te liggen. Voordelen: Je kunt m makkelijk vervangen en je kunt er nog eens iets bij trekken. Om te schakelen heb je niet meer dan 3 aders nodig, je kunt overal van die draadloze schakelaars monteren of inpluggen. Zie het zo: Nu kan het, het is 1 keer graven. Achteraf veranderen is een stuk minder aantrekkelijk....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aarde is geen aparte geleider, maar gevlochten draad rondom de geleiders wat tevens als bescherming dient.

Ik heb nu 5x2.5 mm2 gehaald, dus 1 x fase, 1 x nul en 3 x schakeldraad.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de NEN1010, bijbel van de elektrotechnicus erbij genomen.

Hfst XIV Aanvullende voorschriften voor aanleg in de grond:

 

Art 521.1 Kabels die buiten gebouwen in de grond zijn gelegd, moeten op een diepte van ten minste 50cm liggen, tenzij zij op andere wijze deugdelijk zijn beschermd.

In art 519/520 staat beschreven welke kabels dat mogen zijn.

 

Art 521.2 Bij het geleiden van in de grond gelegde kabels door muren en dergelijke moeten, zo nodig, voorzorgsmaatregelen zijn genomen, ten einde beschadiging van de kabels bij grondverzakking te voorkomen en de waterkerende werking van de muren onverlet te laten

 

Art 522 Verbindingen tussen in de grond gelegde kabels moeten zijn aangebracht in moffen of daarmee gelijk te stellen inrichtingen die het binnendringen van vocht in de kabels voorkomen en een voldoende bescherming van de verbindingen tegen mechanische beschadiging waarborgen.

 

De uitgevers van de NEN1010 zijn erg gebrand op hun auteursrecht. Ik meen met dit korte citaat alleen de veiligheid van de topic starter en anderen die dit lezen en hun mening hieruit opmaken te wijzen op de regels en te beschermen tegen het niet naleven daarvan. (verzekering, aansprakelijkheid)

 

1,5mm2 is om te schakelen. De nul en fase dient 2,5mm2 te zijn. Een grondkabel in de tuin die minimaal een geschakelde 230v lamp en een wandcontactdoos voorziet heeft dus een aantal malen 2,5mm2. Je kunt zelf bedenken hoeveel.

Het verschil in prijs tussen 1,5mm2 en 2,5mm2 is niet zo groot en tig x 1,5mm2 mag gewoon niet. Een flinke frituurpan en nog wat erop kan de isolatie in de kabel laten smelten. Uiteraard gebeurd jou dat nooit.

 

Bedenk ook dat je na tig jaren niet meer weet hoe het ligt, laat staan je opvolger.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 2 x 2,5mm2 nodig en de litze die tussen de

wapening zit en de mantel gebruik je voor aarde.

 

Bruto prijs (ex BTW) een slordige € 7,50.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
De aarde is geen aparte geleider, maar gevlochten draad rondom de geleiders wat tevens als bescherming dient.
Ik heb nu 5x2.5 mm2 gehaald, dus 1 x fase, 1 x nul en 3 x schakeldraad.

mvg,
The Iron Maiden


In die gevlochten mantel bevind zich een litze wat als aarde draad dient.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Origineel bericht van: The Iron Maiden
De aarde is geen aparte geleider, maar gevlochten draad rondom de geleiders wat tevens als bescherming dient.
Ik heb nu 5x2.5 mm2 gehaald, dus 1 x fase, 1 x nul en 3 x schakeldraad.

mvg,
The Iron Maiden


In die gevlochten mantel bevind zich een litze wat als aarde draad dient.


HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...