Ga naar inhoud


Combinatie Antenne DVB-T/FM


Xilence

Aanbevolen berichten

Ik ben al een geruime tijd op zoek naar DVB-T buitenantenne welk ook de FM signalen door kan geven. Nu zie ik op een zeer bekende veilingsite verschillende buitenantennes die volgens de beschrijving ook FM signalen doorgeven. Er staat bij;

DVB-T-Außenantenne für VHF/UHF/FM

Frequenzbereich: 47 - 230 MHz / 470 - 870 MHz, Verstärkung: 20dB

 

Vraag aan de (antenne) kenners, is dit bij bovenstaande antennes mogelijk?

 

Er hangt nu een strong DVB-T antenne die prima voldoet, maar geen FM pakt. Bedoeling is om dit soort (kleine)antenne te behouden en er niets anders bij te plaatsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geef es een link naar die antenne, want ééntje die zo breedbandig is en dan 20dB versterkt is m.i. onmogelijk.

Waarschijnlijk is dat de versterking van een actieve versterker die in de antenne ingebouwd is, maar ja als die antenne al een slecht signaal ontvangt kan-ie er niet meer van maken.

 

Je zou beter kunnen denken aan behoudt van je huidige antenne en een aparte FM-antenne.

ANT-FM11-KN_1.JPG

Wil je die over één coax-kabel dan heb je daar ook weer koppelfilters voor.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, jaren geleden waren deze antenne's veelal in gebruik bij scanner-luisteraars, maar tegenwoordig prima te gebruiken als DVB-T / FM combinatie. Zeker als je bedenkt dat erg veel FM zenders verticaal uitzenden.

 

VHF-UHF_Discone.jpg

 

Als je dan ook nog zo'n low noise versterker gebruikt die je recht onder de antenne kan bevestigen (a la SA2200) dan heb je een super-ontvangst

 

Groet,

 

GNcontrol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de zelfde rommel als die KPN aanbied,met 20db breedband versterker,die ook stoorsignalen prima versterkt.Dat is dus heel wat anders dan een passieve ant. die evt 20 db versterking heeft.Een breedband ant kan dit nooit leveren,en wat wil je met een analoog FM signaal op een DVBT reciever?daar heb je niets aan.DVBT geeft toch ook Digitale radio zenders door.Dus neem een ant waar voor hij bedoelt is bijv een UHF ant.voor UHF kan 21-69.neem een merk ant,dus geen discouter zooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De camping antenne van Teleco TelePlus 36db met regelbare versterker, en de Soundex hebben super ontvangstresultaten. smile

Ze zijn wat groter dan de Digitenne buiten antenne maar beschikken over beter resultaat en Fm ontvangst.

Heb hier in Zaandam ontvangst van meerdere locale zenders met de antenne binnenshuis.Zie ondertekening.

Vu+UNO, Vu+DUO2, digitenne, astra1+3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze wiel-antenne moet je dus echt niet kopen. FM is verticaal in Nederland dus je kan net zo goed een roestige spijker kopen.

 

Een mogelijkheid is om gewoon 75cm te strippen van een coaxkabel, alleen de kern overlaten (en evt. isolatie van de kern). Dan kan je een koppelfilter gebruiken of (beter) daar een aparte coaxkabel voor laten lopen direct naar je stereo.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Xilence
Ik ben al een geruime tijd op zoek naar DVB-T buitenantenne welk ook de FM signalen door kan geven. Nu zie ik op een zeer bekende veilingsite verschillende buitenantennes die volgens de beschrijving ook FM signalen doorgeven. Er staat bij;
DVB-T-Außenantenne für VHF/UHF/FM
Frequenzbereich: 47 - 230 MHz / 470 - 870 MHz, Verstärkung: 20dB
Vraag aan de (antenne) kenners, is dit bij bovenstaande antennes mogelijk?
Er hangt nu een strong DVB-T antenne die prima voldoet, maar geen FM pakt. Bedoeling is om dit soort (kleine)antenne te behouden en er niets anders bij te plaatsen.

Met die Duitse antennes kan het zijn dat het antenne deel horizontaal is voor zowel DVB als FM omdat ze daar voor 100% FM hor en DVB voor 90% hor uitzenden.
Als je hem dus een kwartslag kan draaien geen probleem maar niet dan is het weggegooid geld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dus Antenne Vertikaal monteren.

Het FM gedeelte...dus de dipool antenne kan zo niet werken.
Hij zit veel te dicht op de metalen drager (mast).
De mast sluit de dipool volkomen kort, de FM antenne heeft zo gemonteerd minder winst dan een bos verroest prikkeldraad in een bak met afwaswater.
Het DVB-T gedeelte ondervind hiervan geen hinder.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de heldere antwoorden, twijfelde al een beetje of dat zou werken, maar nu ben ik dus er zeker van dat dit spul beter links kan laten liggen.

 

Origineel bericht van: columbo
en breedband ant kan dit nooit leveren,en wat wil je met een analoog FM signaal op een DVBT reciever?daar heb je niets aan.DVBT geeft toch ook Digitale radio zenders door.Dus neem een ant waar voor hij bedoelt is bijv een UHF ant.voor UHF kan 21-69.neem een merk ant,dus geen discouter zooi.

 

Weet wel dat er digitale radio is, maar dat vind ik persoonlijk zo gedoe.

1: de DVB-T receiver moet aan staan.

2: TV,anders kan niemand zien welke zender er op staat of moet zoeken

3: de 3 in 1 Bose systeem, daarom kan ik net zo goed direct analoog FM aansluiten op de Bose tuner

Probleem is op dit moment een slechte ontvangst vandaar ik op zoek ben naar een antenne zonder dat ik teveel toestanden overhoop haal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De FM ant.doe je dan met een aparte kabel.Het zien vd zenders (radio)kan ook op het Display van de DVBT reciever,als deze dat kan natuurlijk,je Audio freq.berijk is veelemalen beter met DVBT dan bij FM ontvangst,geen last van ruis.het ligt er maar net aan vat voor een reciever je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af hoeveel beter t wordt met de enorme compressie die ze gebruiken :P

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ik vraag me af hoeveel beter t wordt met de enorme compressie die ze gebruiken :P

Daarom heb ik alle NL zenders uit mijn zaplijst verwijderd. Behalve Radio 5.
Van die compressie word ik helemaal plem-plem.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...