Ga naar inhoud


Foto's verkleinen voor Website


Poetsdoekje

Aanbevolen berichten

Ik heb erg veel foto's gemaakt, nu zijn de minimaal 4Mb groot, in jpg formaat

Welk formaat kan ik het beste gebruiken om ze zo klein mogelijk te maken voor een website en natuurlijk zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.

 

Het mooiste zou zijn in een z.g. diashow met kleine foto's en als je erop klikt dat ze dan vergroot worden, maar wederom het liefst zo klein mogelijk.

 

Wie heeft de beste tip

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Tonskidutch
kijk eens naar JAlbum
er zijn er zeker meer, maar deze is toch wel goed/simpel en in bepaalde situaties freeware.
ciao


Dank je voor de info, ik ga het proberen.

Maar wat blijft is mijn vraag over het verkleinen van foto's

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn meeste foto's op 96 dpi staan en dat ziet er

niet verkeerd uit.

 

Voorbeeld:

http://www.ccvd.eu/Foto%20Album%20Engeland%202009.html

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel juist puch.

 

alles wat voor het web is moet je gewoonweg niet hoger zetten dan 72DPI, hoger werkt, maar zie je niet het verschil.

Enkel in laadtijd zal je wel een stukje sneller zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann
heel juist puch.

alles wat voor het web is moet je gewoonweg niet hoger zetten dan 72DPI, hoger werkt, maar zie je niet het verschil.
Enkel in laadtijd zal je wel een stukje sneller zijn.



Daarnaast kun je met gemak de kleurdiepte terughalen, dus 48 bits terug naar 32 bits.

Resultaat is de grootte van het bestand en niet zichtbaar voor het menselijk oog op een (tft)beeldscherm.



post-214-1318261149,3654_thumb.jpg

post-214-1318261149,3767_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien goed om te vermelden dat die 72dpi de "pixel dichtheid" van een beeldscherm is. Dit is dan ook de reden dat plaatjes, voor online gebruik, niet meer dat die 72dpi hoeven te hebben aangezien het er toch niet beter uit kan/gaat zien.

 

Dus met minder dpi's laad (idd. zoals hierboven gezegd) je site sneller en, vooral als je veel foto's onlibe heb staan, blijft het ook kleiner.

 

Voor oa. het afdrukken op (foto)papier en het bewerken zijn die online versies natuurlijk eigenlijk niet meer geschikt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Poetsdoekje
Ik heb erg veel foto's gemaakt, nu zijn de minimaal 4Mb groot, in jpg formaat
Welk formaat kan ik het beste gebruiken om ze zo klein mogelijk te maken voor een website en natuurlijk zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.

Het mooiste zou zijn in een z.g. diashow met kleine foto's en als je erop klikt dat ze dan vergroot worden, maar wederom het liefst zo klein mogelijk.

Wie heeft de beste tip

Wat hiervoor wordt gezegd, klopt helaas niet. Het gaat niet om dpi, maar om pixels. Lees maar eens deze artikelen: dit en dit.
Het beste maak je zowel de thumbnails als de foto's zelf op het formaat in pixels dat je nodig hebt.
Bijv. thumbnails 200 x 150 pixels, foto's in vol formaat 800 x 600 pixels.
Op die manier is elke pixel op de foto 1 pixel op het scherm.
Het hangt van de resolutie van het scherm af in hoeverre de de foto dan het beeld vult. Neem als bestandsformaat JPEG in een zelf te kiezen verhouding kwaliteit versus compressie. Ik kies meestal 80%.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verminderen van het aantal dots per inch verkleint het plaatje niet en de bestandsgrootte verandert nauwelijks.

 

Als je een gemiddeld fototoestel van 12 megapixel hebt dan verandert de resolutie (4000x3000) niet maar alleen de grootte van de pixels. Die resolutie is op 300 dpi, 96 dpi of 72 dpi gelijk. Alleen zijn ze groter bij een lagere densiteit. Dat verandert echter de inhoud van de afbeelding niet, danwel nauwelijks en dus verandert de grootte niet. Als je gaat printen verandert die grootte wel, 72dpi is groter (grotere pixels) maar de kwaliteit is lager omdat er minder informatie is dan bij bijvoorbeeld 300dpi.

 

Computerschermen zijn echter altijd 72dpi dus dat verschil zie je dan niet.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie allemaal voor de antwoorden, daar kan ik wat mee.

 

Zelf kan in goed overweg met Irfanview, dus daar ga ik het eens mee proberen.

 

de andere opties ga ook zeker proberen

 

nogmaals hartelijk dank

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook handig is en vooral snel gaat is het volgende trucje. In de windows verkenner selecteer je de foto's die je wilt verkleinen, en je klikt met de rechtermuisknop en kiest voor 'Verzenden'. Vervolgens wordt er gevraagd of je de foto's automatisch wilt verkleinen, en de foto's komen gecomprimeerd als bijlage in een concept email terecht. Doe dan 'Bijlagen opslaan' en je hebt ze verkleind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Bigfoot
Wat ook handig is en vooral snel gaat is het volgende trucje. In de windows verkenner selecteer je de foto's die je wilt verkleinen, en je klikt met de rechtermuisknop en kiest voor 'Verzenden'. Vervolgens wordt er gevraagd of je de foto's automatisch wilt verkleinen, en de foto's komen gecomprimeerd als bijlage in een concept email terecht. Doe dan 'Bijlagen opslaan' en je hebt ze verkleind.


Klopt helemaal, en daarbij zijn ze op het formaat om te gebruiken op een website.

Ik maak vaak website waar foto upload word gebruikt en geef ook altijd deze tip aan de mensen die foto's moeten uploaden en geen verstand hebben van programma's zoals photoshop.
Dit is een snelle en effectieve manier om foto's te verkleinen.
Daarbij kan je het in grote massa's doen.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Puch
Origineel bericht van: Bigfoot
Wat ook handig is en vooral snel gaat is het volgende trucje. In de windows verkenner selecteer je de foto's die je wilt verkleinen, en je klikt met de rechtermuisknop en kiest voor 'Verzenden'. Vervolgens wordt er gevraagd of je de foto's automatisch wilt verkleinen, en de foto's komen gecomprimeerd als bijlage in een concept email terecht. Doe dan 'Bijlagen opslaan' en je hebt ze verkleind.


Klopt helemaal, en daarbij zijn ze op het formaat om te gebruiken op een website.

Ik maak vaak website waar foto upload word gebruikt en geef ook altijd deze tip aan de mensen die foto's moeten uploaden en geen verstand hebben van programma's zoals photoshop.
Dit is een snelle en effectieve manier om foto's te verkleinen.
Daarbij kan je het in grote massa's doen.


Het lukt me niet helemaal,

Vooraf, ik gebruik Windows7,
Als ik verkenner -> selecteren -> krijg ik geen mogelijkheid om verzendmogelijkheid te selecteren, wel allerlei andere selecteermogelijkheden.
Wel kan ik kopieren -> emailgeadresseerde, als ik dat doe dan kan ik na de selectie van foto's kiezen uit 4 opties 640x480 - 800x600 - 1024x768 of nog groter, maar niet kleiner.

Als ik dan 640x480 selecteer en klik op bijsluiten, kom ik in mijn mailprogramma, Thunderbird terecht.
ik kan dan wel de bijlagen selecteren, maar niet " bijlagen opslaan", wel heb ik andere mogelijkheden zoals openen - verwijderen - koppelen enz.

Dus ik ben nog niet veel verder met de door jullie gekozen opties

Ligt dat aan mij of aan Windows7 en Thunderbird??

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...