Ga naar inhoud


Dataopslag bij cloudcomputing?


Rocketscientist

Aanbevolen berichten

Het wordt steeds groter Cloudcomputing maar hoe slaan de bedrijven de data op?

 

Ik kan mij niet voorstellen dat Youtube een grote hoeveelheid dure harddisks koopt om flutfilmpjes van een of andere tiener op te slaan of wat dan ook die misschien een paar keer worden gekeken.

 

Rien

 

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch doen ze dat, harde schijven zijn per terabyte één van de goedkoopste media. Archiefmedia als tapecassettes kunnen goedkoper zijn, maar zijn dat meestal niet en de gegevens zijn bij zulke media niet snel terug te halen.

 

Wat bij harde schijven duur is, is de computer eromheen. De uitdaging is dat goedkoop te houden. Ik zit in die wereld en dat is met wat kennis van zaken doenlijk.

 

Google koopt regelmatig van een hardeschijffabrikant de hele produktie van een aantal maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In veel clouds staan esx machines die virtuele servers en tegenwoordig ook werkstations "draaien".

 

Deze esx machines worden met data "gevoed" door bijvoorbeeld Netapps (SAN). Op deze Netapps is het mogelijk deduplication aan te zetten. Deze techniek zorgt ervoor dat physieke data blocks die hetzelfde zijn maar één keer opgeslagen worden. Zo is het mogelijk dat je bijvoorbeeld 8 virtuele servers op een physieke esx hebt draaien terwijl er op het SAN maar de hoeveelheid OS data van nagenoeg één server staat (alle "kale" windows server installaties zijn nagenoeg hetzelfde). Unieke data kan uiteraard niet gededupliceerd worden.

 

Hier staat een filmpje (hoef je hiet te lezen :P) hoe het één en ander werkt.

 

Groet,

Twel12.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

NetApp. Leuke materie. Ben ik in 2008 nog voor op cursus geweest in Londen (Netapp University)

En bij de laatste Domino versie die uitgerold zou worden bij mijn vorige werkgever zat ook al zo'n deduplication mechanisme, DAOS.

Blijft interessante techniek.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik wel een beetje benieuwd naar ben is waar je dacht dat de data anders op opgeslagen zou zijn.

 

Cloud computing is trouwens reteinteressant. Ga zelf in oktober naar VMworld, een grote conferentie over cloud computing en virtualisatie. Hoop daar wat nieuws op te steken.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die filmpjes vreten alleszins geen data hoor. Een filmpje van een minuut of 3 in 720p resolutie is met de compressie van Youtube zo'n 50MB groot. Dat is relatief gezien niets als je het afzet tegen de petabytes aan opslag die Google toch al had.

 

Overigens is het leuke van Google dat ze wel gewoon huis-tuin-en-keuken harde schijven gebruiken in tegenstelling tot veel bedrijven die toch voor duurdere oplossingen kiezen.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd smile

 

maar goed.. mijn RAID 5 array draait ook gewoon op standaard SATA schijven smile

 

en die lopen ook al 5 jaar mee zonder fouten laugh

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...