Ga naar inhoud


gebruiks aanwijzing Vu+Duo


lothar

Aanbevolen berichten

Gast Pedro Newbie

Zorg dat je bij de tuners voor de eenvoudige modus kiest dus A,B,C en D. Zet de aansluitingen op je switch netjes op volgorde en in de VU+ dan dus ook, dan weet je als er ooit iets is met b.v. de Astra 3 23.5 dat je op de switch op de 3e aansluiting moet zijn.

 

Maar is je schotel al wel goed uitgericht want het is mij niet duidelijk of de VU+ een vervanger is voor een al werkende installatie of dat alles net nieuw geplaatst is, je zei "Net voor de zekerheid de satfinder erop gezet en bij alle vier de lnb's het maximale signaal." maar ook "Zenders heb ik ook nog niet tevoorschijn kunnen krijgen, maar dat kan omdat mijn schotel misschien nog niet goed is afgesteld.".

Zorg eerst dat je aansluitingen goed zijn en check dan of je beeld kan krijgen op de Astra 1, daarna ga je verder afstellen.

Check ook of je nu wel of niet verbinding met internet kan maken.

Installeer in je VU+ eens de skin Magic-EHD daar zit een gigantische satfinder ingebouwd en kijk eens of je signaal krijgt op de onderstaande frequenties van de Hotbird en Astra 1, 2 en 3 (als jij tenminste dezelfde satellieten hebt)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bedankt allemaal.

 

Ik heb inmiddels een hele lijst met zenders, maar geen beeld. Wanneer ik deze aanklik staat er een wit kruis (rode achtergrond) met afstemmen mislukt

 

Fast scan op CD en tuner b.v. heeft resultaat zoeken mislukt.

Met signaalzoeker staat er bij Tuner A: SNR 63% op de Astra 19.2, 69% op Asra 23, de Thor 0% en de hotbird 36%.

Tuner B: SNR 99% (later 64%) voor Astra 19, 70% voor Astra 23, Thor blijft 0 en Hotbird 35%.

 

Hoe kan ik achterhalen hoe ik mijn schotel beter moet afstellen. De schotel staat op mijn dakterras en de ontvanger beneden.

 

De set is helemaal nieuw, dus ik moet alles instellen.

 

Ik ging trouwens handmatig zenders zoeken op ongecodeerde zenders en vond daar niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de LNB voor de hotbird rechtstreeks aansluiten zonder switch ertussen. De hele rest nog niet aansluiten. Deze LNB moet bij jou precies in het midden op 0 staan. Hiermee ga je op de hotbird afstemmen. Als je deze eenmaal hebt sluit je de volgende LNB rechtstreeks aan, bv. de astra op 19. Enzovoort.

Als je ze allemaal hebt pas de switch(es) ertussen zetten.

Maar heb je de alignment software wel aangevraagd om de zaak simpel te maken?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

eentje (lnb) direct aansluiten kan, maar dan zul je de tuner instelling ook desgewenst configureren

als je dan de rest aansluit en dus de tuner configuratie opnieuw moet aanpassen heb je weer een probleem

 

als het de 13-19,2-23,5-28,2 posities betreft zou ik mijn lijstje erin zetten middels dreamboxedit

 

herstarten en aan het uitrichten gaan werken

liefst met twee personen en evt met mobiel...

 

de sterkste zender op 19,2 nemen AXN spanje voor snel aanpijlen (het gaat om signaal en niet om beeld, AXN is versleuteld)

de zwakste ORF1 op 19,2 nemen voor fine-tuning van de wok

 

dan een voor een de lnb's in positie brengen.

ciao

 

 

 

 

Impossible

Röyksopp, Alison Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eentje direct aansluiten is toch echt de simpelste methode en je kiest in de configuratie gewoon de hotbird. Als je het zo doet heeft de switch geen enkele invloed, hij kan nl. kaduuk zijn en hij verzwakt de zaak. Aan het eind de switch er met de juiste volgorde tussen zetten (en evt de configuratie daarna aanpassen als hij nu niet goed is) is dan een fluitje van een cent.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de alignment software opgevraagd en ingevoerd. De lnb's heb ik op de opgegeven posities geplaats.

[img:left]http://pointage.visiosat.com/AffichagePdf.aspx[/img]

 

Volgens mij moet ik de schotel (zowel horizontaal als verticaal waterpas) exact op het zuiden gericht hebben, daarna 29,84 graden naar achteren kantelen en 4,24 naar links draaien.

Dit ga ik zo nogmaals doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Als ik jou was ging ik met de ontvanger en een TV'tje op het dakterras eerst de boel eens goed uitrichten, theoretische waarden berekend aan de hand van software zijn leuk maar niet meer als een richtlijn. Eventueel kan je ook met een laptop die verbinding heeft met je router/vu de boel uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plaatje van da alignment software werkt dus niet. Dan maar zo:

Longitude 4,657

Latitude 52,427

Country NL

City Velserbroek

Antenna setting datas

Elevation 29,84 °

Azimut 173,27 °

S 0 ASTRA 3 / 23,5°E 14,7 °

S 1 ASTRA 1 / 19,2°E 10,03 °

S 2 Hot Bird / 13°E 3,27 °

S 3 Thor / 0,8°W -11,79 °

Align W1 / 10°E 0 °

 

-4,24°

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De alignment software is perfect voor de plaatsing van de LNB's op de beugel. Daarna hebben we toch de elevatie nog aan moeten passen, mogelijk stond de mast nog net niet 100% waterpas. Een schietlood is wat dat betreft nauwkeuriger dan een standaard waterpas (zolang het niet waait). Voor de sats aan de uiteinden hebben we de schotel ook nog iets anders schuin gezet dan officieel voorgeschreven voor optimaal resultaat.

Als ik zo naar je resultaten kijk krijg ik het gevoel dat je de hele zaak wat verdraaid hebt staan, bv. de kop van 23 oost op 28 oost, enzovoort.

Probeer nog eens puur de Hotbird te vangen met horizontaal om de mast draaien en een hotbird zender op de tuner. In het menu naar instellingen-zenders zoeken-signaalzoeker. Als je signaal krijgt de elevatie iets veranderen om te zien of je beter signaal krijgt. Daarna kijken of de zender het doet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de ontvanger meegenomen naar het dakterras en aangesloten op een kleine tv. Na wat passen en meten kreeg ik op Hotbird rond de 90%. Daarna Astra 19,2 eveneens rond de 90 en Thor idem dito. Astra 23,5 krijg ik (nog) niet. De schotel nog meer kantelen heb ik maar achterwege gelaten, want anders zou ik de anderen weer kwijtraken denk ik.

Ik heb in het softwareprogramma gewoon ingevoerd waar ik woon en welke satellieten ik wilde ontvangen. De resultaten kreeg ik daarna automatisch voorschoteld.

Ik zal nu gaan controleren of ik de juiste satellieten tevoorschijn heb getoverd, want ik vind het wel heel vreemd dat ik Astra 23,5 niet kon vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...