Ga naar inhoud


PC (Toshiba Satellite Pro L10 laptop) verschikkelijk traag


MBa

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een laptop staan, mijn oude om precies te zijn, welke ik een jaar of 2 geleden heb afgeschreven wegens niet meer functionerende USB poorten (is al opgelost met een PCMCIA kaart, niet ideaal maar wel doeltreffend). Nu ben ik deze laptop weer in orde aan het maken zodat mijn moeder ook eens met computers kan leren werken. Het gaat overigens om een Tochiba Satellit Pro L10 met 1,4 GHz en 1GB RAM (standaard 512MB).

 

De laptop is voorzien van een verse Windows XP Pro, met de recovery CD gedaan dus echt de voor deze PC voorbereidde Windows OEM versie en geen retail.

 

Echter is de pc zo gigantisch traag dat er eigenlijk niet mee te werken valt.

 

Nou heb ik denk ik 2 of 3 jaar naar volle tevredenheid met die laptop gewerkt en ik ben zeker niet iemand die zal zeuren over een beetje lange wachttijden maar zoals deze PC reageert dat is gewoon absurd.

 

Ik heb dit topic bij Hardware geplaatst omdat ik ergens het idee heb dat dit geen Windows gerelateerd probleem is. Windows XP heeft het altijd goed gedaan en staat er nu zelfs weer vers op.

 

De laptop is weer teruggebracht in originele staat zoals deze ooit gekocht is. Op niet werkende USB poorten en een etra geheugenkaart (kingston, 512mb) na.

 

Ik heb al geprobeerd in iedere combinate een geheugenkaart te verwijderen, slot 1 of 2 te gebruiken maar geen resultaat. Niet in positieve maar ook niet in negatieve zin.

 

Ik heb ook al geprobeerd om softwarematig zoveel mogelijk hardware uit te schakelen, ook dit geeft geen verbetering.

 

De CD/DVD combo drive is ook losgekoppeld geweest, ook hier weer geen verbetering

 

Wat mij wel heel erg opvalt is dat de laptop zeer vaak de ventilator laat draaien. laptop is gisteren volledig uit elkaar geweest, elk plukje stof is er uit dus koelen zou hij wel moeten kunnen. Maar ik kan mij niet herinneren van een paar jaar terug dat de laptop ook de fan liet draaien als de laptop gewoon idle stond.

 

Ben dus benieuwd wat jullie er van denken wat dit zou kunnen zijn en hoe eventueel op te lossen.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@MBa,

 

 

Bij mijn Acer laptop was een van de geheugen bankjes het probleem. De laptop werd ook erg heet, traag en soms sprong deze spontaan uit. Na vervanging van een nieuw geheugen heb ik geen problemen meer gehad, ik had me er al een paar jaren aan geërgerd en wist eerst niet wat het probleem was, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zilverster, je bevestigd hiermee wel een vermoeden van mij maar dat zou dan betekenen dat beide geheugen bankjes kapot zijn. Het is namelijk 2x 512mb. De origineel door Toshiba geleverde en een van Kingston. Zoals gezegd, al elke mogelijke combinatie geprobeerd met de geheugenbankjes maar helaas geen verschil.

 

Nou zit ik gelijk bij systeem eigenschappen te kijken en die geeft niet aan dat ik 1GB heb maar 0,98GB. Iemand die kan bevestigen of dit iets zou kunnen betekenen?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

om maar eens met de achterdeur in huis te vallen

zet er een linux zoals OpenSuse 11.0 met kde 3.5 op.

 

dat scheelt behoorlijk inzake de geheugenbronnen en performance

je hebt immers niets aan antivirus software nodig, de meest verslindende programmatuur qua cpu en geheugen.

 

en toch zal ze kunnen internetten / mailen / openofficcen / beeldbewerken etc.

 

want ze zal best wel appreciëren dat het toch veilig is.

 

ciao

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch, Windows XP Pro heeft altijd perfect op deze laptop gedraaid dat dat wil ik dat hij dat nu ook weer gewoon gaat doen. Dan kan ik Linux wel gaan draaien maar dan heb ik het probleem nog steeds niet opgelost en heb ik een Linux distro die eigenlijk nog sneller kan draaien.

 

Linux is verder ook niet echt een optie aangezien ik dan dus boeken weg kan gaan gooien. Mijn moeder heeft nog 0,0 kennis met computers en om dan weer boeken aan te gaan schaffen om Linux te leren gebruiken is wat zonde van het geld als ik ze voor XP, office en Internet/E-mail al heb.

 

Ik wil dus graag eerst het probleem oplossen.

 

Hopelijk heb ik morgen een test geheugenbankje en dan zullen we wel zien.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist eens even gekeken wat de kaartjes per stuk doen volgens de systeemeigenschappen in Windows.

 

Kingston 512MB - 496MB aldus Windows (16MB in coma dus)

Hynix 512MB - 496MB aldus Windows (ook 16MB in coma dus)

 

Zou dat dus kunnen beteken dat beide kaartjes een probleem hebben of is de berekening van Windows gewoon niet zo denderend?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer eens een xp-lite versie(uitgeklede XP) waarvan er meerdere circuleren op het usenet.

 

Zijn meestal tussen de 300 en 500 mb en ik heb daarmee wat oudere pc's weer lekker laten lopen.(voor zover dat mogelijk is qua hardware)

 

Laat zag ik ook een micro xp voorbijkomen maar dit heb ik zelf nog niet getest.

Marantz SR7008,Pioneer PDP5090,ET-10000,Monitor Audio RS8 en subwoofer GSW12 en Antec Fusion Remote

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
Zojuist eens even gekeken wat de kaartjes per stuk doen volgens de systeemeigenschappen in Windows.

Kingston 512MB - 496MB aldus Windows (16MB in coma dus)
Hynix 512MB - 496MB aldus Windows (ook 16MB in coma dus)

Zou dat dus kunnen beteken dat beide kaartjes een probleem hebben of is de berekening van Windows gewoon niet zo denderend?


Waarschijnlijk wordt er een gedeelte als video geheugen gebruikt.

V.w.b. de ventilator. Het kan goed zijn dat de koelpasta op de processor verdroogd is. Dan geleidt het niet zo goed meer. Dit heeft als resultaat dat de ventilator veel meer draait dan nodig (er wordt weinig warmte vanaf de processor afgevoerd) en de processor kan vanwege de warmte op een lagere snelheid gaan draaien. Soms helpt het al om de bevestiging schroefjes van het koellichaam op de processor beter aan te draaien. Ik had dat euvel toevallig bij 3 gelijke benq laptops van een jaar of 4 oud. Bij allen zat de koeling niet goed vast meer op de processor. Alles wat strakker gezet (wel met beleid) en ze waren weer doodstil en een stuk koeler.

Allen draaien nu prima win7 op een 1.5 Ghz Pentium M met 1 Gb geheugen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Origineel bericht van: MBa
[..]


Waarschijnlijk wordt er een gedeelte als video geheugen gebruikt.

V.w.b. de ventilator. Het kan goed zijn dat de koelpasta op de processor verdroogd is. Dan geleidt het niet zo goed meer. Dit heeft als resultaat dat de ventilator veel meer draait dan nodig (er wordt weinig warmte vanaf de processor afgevoerd) en de processor kan vanwege de warmte op een lagere snelheid gaan draaien. Soms helpt het al om de bevestiging schroefjes van het koellichaam op de processor beter aan te draaien. Ik had dat euvel toevallig bij 3 gelijke benq laptops van een jaar of 4 oud. Bij allen zat de koeling niet goed vast meer op de processor. Alles wat strakker gezet (wel met beleid) en ze waren weer doodstil en een stuk koeler.

Allen draaien nu prima win7 op een 1.5 Ghz Pentium M met 1 Gb geheugen.


16MB video geheugen klinkt inderdaad wel logisch maar dan blijft het (in mijn ogen) raar dat Windows dan niet gewoon meld dat er 512MB in zit (ook al wordt er dan een gedeelte gebruikt voor video).

Wat betreft de koelpasta, dat is misschien wel eens een idee om te doen. Heb hier nog wat koelpasta liggen dus dat is het proberen waard. Ik verwacht alleen niet dat daar een probleem van de traagheid zit aangezien de fan niet continue op hoge snelheid draait maar voor mijn gevoel (en wat ik mij kan herinneren) wel erg vaak.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 x 16 = 32 MB aan videogeheugen, waarschijnlijk kun je dat gewoon in je bios instellen.

 

En nee het wordt niet in windowsxp aangegeven. In Win7 zie je wel 1024 MB met 992 MB beschikbaar als voorbeeld.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem van mij maar aan, dat een kale xp-pro, met geinstalleerde service packs en updates, met een 1.4 processor gewoon niet meer soepel kan draaien..

XP wordt zo langzaam aan ook te zwaar voor de oudere pc's met minimale cpu's frownmad

 

en om nou weer 98 te installeren.... :D :D

 

groetjes,

 

Maestro

 

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

 

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: maestro
Neem van mij maar aan, dat een kale xp-pro, met geinstalleerde service packs en updates, met een 1.4 processor gewoon niet meer soepel kan draaien..
XP wordt zo langzaam aan ook te zwaar voor de oudere pc's met minimale cpu's frownmad

en om nou weer 98 te installeren.... :D :D

groetjes,

Maestro


Klopt, dan wordt Win7 vaak de betere keuze....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleerseerst is de installatie van XP (vooralsnog) zonder enige update of service pack (alleen SP2 vanaf de recovery DVD).

 

Zojuist een 256mb kaart erin gestopt en eigenlijk nog steeds net zo traag, zelfs niet eens trager dan met 512MB...

 

Keek toevallig eens bij processen en het viel mij op dat het proces "system" continue 99% CPU gebruikt (lees: misbruikt) totaal CPU gebruik ligt op 100%.

 

Iemand een idee wat het proces "system" allemaal inhoud (ja, ik weet dat het het OS zelf is maar wat wordt er allemaal gedaan dat het continue 100% moet zijn?)

 

Wat betreft het absurd veel draaien van de fan is dat dus ook weer verklaard maar dan rest nog het feit, waarom is het CPU gebruik (met een kale OEM XP Pro versie) zo absurd?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat de recovery cd "kaal" is ?

Meestal staat deze ook nog vol met allerlei meuk, die de fabrikant op het schijfje heeft gezet. ( NORTON ??, over belasten gesproken..).

 

Indien dit niet het geval is, is het idd een raar verhaal.

groetjes,

 

Maestro

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

 

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...