Ga naar inhoud


Triax 78cm met multiblock en met ondermeer Twin Duo LNB


ROMAN

Aanbevolen berichten

Hallo,

geinspireerd door de onderwerpen

 

"Triax 78 met Multiblock 4 LNB's plaatsen" van Connexxion

en

"Arabsat toevoegen aan monoblock" van Sattos en de technische bemerkingen van Trust

 

denk ik er aan ook een Triax met Multiblock te plaatsen voor de 3 Astra's en Hotbird.

Ik zou echter gebruik willen maken van mijn (nu werkloze) Twin Duo LNB van Canal Digital / TVVlaanderen. Die wordt nu niet gebruikt omdat de montage ervan quasi onmogelijk is op mijn merkloze 60cm schotel.

Ik heb dus een opstelling in gedachten waarbij in het midden van de multiblock mijn Twin Duo LNB voor de Astra 1 en 3 en links en rechts daarvan nieuwe (mogelijk twins) LNB's voor Astra 2 en Hotbird.

Hebben jullie ervaring over het volgende:

1) De Twin Duo LNB zou ontworpen zijn voor een 60cm schotel. Is het mogelijk dat hij voldoende signaal geeft bij gebruik van de Triax 78cm ?

2) Als de eerste vraag positief beantwoord wordt: kan de Twin Duo LNB gemonteerd worden in een houder van de Multiblock (met de mogelijkheid van hem in de houder te draaien om maximaal signaal van de 2de satelliet te ontvangen)?

3) Als de eerste vraag negatief beantwoord wordt: zou de opstelling kunnen werken met een Triax 64cm of zal het signaal van de LNB's op de uiteinden te zwak zijn ?

 

Groeten,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Gerard 76

ik heb 't ook in de kop gehad dit te doen,
maar heb toch maar 4 losse LNB's gekocht.

Lees dit eens door. wink


Je had blijkbaar hetzelfde uitgangspunt als ik, alleen dat jou installatie voor "quad" (voor 4 ontvangers) moest dienen terwijl ik voldoende heb aan "twin" (voor 2 ontvangers).
Uit de opgegeven links begrijp ik
- dat je je Duo LNB niet gebruikt hebt omdat je door de meerdere switches voor je "quad" installatie duurder zou uitkomen
- dat je minimaal een 90cm schotel nodig hebt om fysiek voldoende ruimte te hebben tussen de ASTRA 3 en 2

Heb ik dat juist ?

Qua switches denk ik dat ik enkel twee maal 4/1 DiseqC switches (zoals bijvoorbeeld Spaun-SUR-420-WSG-4-1-Switch) en twee signaal splitter "1 in 2 uit" waarbij de twee "1 in" naar de Twin Duo LNB gaan en de twee "2 uit" naar de uitgangen 1 en 2 van de twee DiseqC switches gaan.
Blijft nog de vraag of de Twin Duo LNB voldoende signaal aflevert voor de Astra1 en Astra3 op een 78cm schotel (er vanuitgaand dat ik de bijkomende twin LNB's voor Astra2 en Hotbird op de correcte plaats op de rail kan krijgen) ?

Graag hoor ik jullie commentaar !
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satencom
ik weet niet wat van spliters je wilt gebruiken je kunt daar geen lnb's mee koppelen


Bedoeling is eigenlijk niet LNB's te koppelen maar de uitgangen 1 en 2 van de DiseqC 4/1 te koppelen naar de ingang van de DiseqC 2/1 die in de Duo LNB zit.
In een ander onderwerp vertelt Trust dat je de uitgangen 1 en 2 van de DiseqC 4/1 kan kortsluiten en doorverbinden naar de ingang van de Duo LNB maar dan ben je wel verplicht van de DiseqC 4/1 open te maken en dat doe ik liever niet.

Maak ik een denkfout ?

Groeten,
Roman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het truukje met het doorverbinden of koppelen van de ingangen met een splitter of T-stuk is eigenlijk al een tijd achterhaald .

Het is voor ontvangers die geen diseqC 1.1 aan boord hebben . De meeste ontvangers hebben tegenwoordig de mogelijkheid om Uncomitted switchen aan te sturen zodat na zo'n switch ook andere switchen of monoblock aangesloten kunnen worden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt lui voor jullie reacties.

 

@vGnp : ik neem aan dat wat je in bijlage laat zien een T verbinding is waarbij de 3 ingangen met elkaar verbonden zijn.

 

@Satencom en @Trust : ik denk dat het door Satencom aangereikt schema kan werken voor een ontvanger met DiseqC 1.1.

Ik wil de installatie in twin uitvoeren met als receivers de Technomate 1500 CI+ (die DiseqC 1.1 zou moeten ondersteunen) en de Nokia 9200S (die enkel DiseqC 1.0 ondersteunt).

(Komt daarbij nog dat de Nokia een perfect beeld geeft en de Technomate op sommige transponders schokkerig beeld geeft. Het waarom moet ik nog verder uitzoeken. Daar is dit topic voor geopend.)

 

Ik denk dat ik dus toch mijn toevlucht zal moeten zoeken in een DiseqC 4/1 switch en T - verbinding ?

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
je wilde toch 4 satellieten pakken?


Eeeuhhhhhh:

Origineel bericht van: ROMAN
Ik zou echter gebruik willen maken van mijn (nu werkloze) Twin Duo LNB van Canal Digital / TVVlaanderen. Die wordt nu niet gebruikt omdat de montage ervan quasi onmogelijk is op mijn merkloze 60cm schotel.


vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een update.

Eergisteren namiddag het materiaal ontvangen, correct zoals het besteld was.

De rest van de namiddag zoet geweest om te kijken hoe de schotel en de multiblock gemonteerd moeten worden: de bijgevoegde documentatie is heel summier maar toch net voldoende als je het tweemaal bekijkt. Wel direct kunnen vaststellen dat de multiblock hoegenaamd niet kan gemonteerd worden op mijn merkloze 60cm schotel: de arm van die schotel is veel te smal: de kunststoffen houder van de multiblock moet namelijk in de arm worden geschoven en zet zich vast in twee gaatjes.

 

Gisteren aan het buitenwerk begonnen.

De oude 60cm schotel met zijn enkele LNB aangesloten op de Nokia Mediamaster 9200, stond op Astra1 gericht, dus die transponders zaten al in de receiver.

Bij mijn materiaalbestelling had ik ook een Satfinder besteld: die investering van 12€ kan ik iedereen aanbevelen!

Ik heb dan een frequentie van een transponder van Astra3 op 23.5°E in de mediamaster ingegeven, op de ladder geklommen (de schotel hangt tegen onze zijgevel op zowat 3 meter hoog), de satfinder in de bekabeling gezet, de schotel lichtjes los gezet en zachtjes oostwaarts gedraaid tot de satfinder maximaal uitsloeg. Van de ladder gedaald, binnen gaan kijken en ja hoor, RTL Letzebuer op de ontvanger en die transponder opgeslagen in de mediamaster.

Dan een frequentie van Astra2 op 28.5°E ingegeven, terug de ladder op, schotel verder oostwaarts draaien tot de volgende uitslag en de transponder van de BBC opgeslagen.

Tenslotte een frequentie van Hot Bird op 13.0°E ingegeven, de ladder op, de schotel nu westwaarts gedraaid, de uitslag van 23.5° voorbij, de uitslag van 19.2° voorbij, de volgende uitslag, ladder af, het beeld controleren en inderdaad de transponder van BVN kon ik opslaan.

Kleine bedenking: Eutelsat W2 op 16.0E zou daar ergens tussen moeten zitten, maar die heb ik niet gezien - te snel gedraaid of te zwak signaal ? Hoe dan ook, ik had gevonden wat ik nodig had.

 

Tijdens het uitrichten van de nieuwe schotel en het afstellen van de verschillende LNB's heb ik zonder switches gewerkt, d.w.z. de antennekabel rechtstreeks aangesloten op de af te regelen LNB.

De Triax schotel gemonteerd met de multiblock erop en één LNB houder, als je achter de schotel staat, langs links op de aluminium rail geschoven tot tegen het midden aan. In de LNB houder de 19.2° feedhorn van de oude Duo LNB, de mediamaster op een zender van Astra1 ingesteld en met de satfinder de positie van de satelliet gezocht.

Om een lang verhaal kort te houden: ik vond wel de satelliet maar kreeg geen beeld: de mediamaster ontving wel een (gecodeerde) zender van Astra1 maar op een andere dan de ingestelde frequentie. Waarschijnlijk klopt er iets niet met de instelling op de mediamaster van de DiseqC maar daar heb ik niet verder meer naar gezocht.

Ik heb de Duo LNB vervangen door een van de nieuwe Smart LNB 's: daar kreeg ik wel het gewenste beeld mee op Astra1. Na maximale signaaluitrichting in azimuth en elevatie heb ik alle bouten van de schotel vastgezet en de Smart LNB terug vervangen door de Duo LNB.

Ik heb dan de mediamaster op BVN ingesteld en de tweede LNB houder met daarin een Smart LNB langs links op de rail geschoven tot ik maximaal signaal had. Perfect beeld met een tunerwaarde van 88hex.

De mediamaster op BBC ingesteld en de derde LNB houder met daarin de andere Smart LNB langs rechts op de rail geschoven tot ik maximaal signaal had. Perfect beeld met een tunerwaarde van 7Ahex.

De kabel op de Duo LNB aangesloten en Einsextra op Astra1 ingesteld: Perfect beeld met een tunerwaarde van 88hex.

Ik heb dan via DVBEdit de kanalenlijst van de mediamaster gedownload naar de PC, en bij RTL Letzebuer de DiseqC op 2 ingesteld maar de Duo LNB blijft op 19.2° staan ...

 

Ik heb dan de antennekabel aangesloten op mijn Technomate 1500CI+, Astra1 op Diseqc 1.0 - LNB1 ingesteld en Astra3 op Diseqc 1.0 - LNB2 ingesteld en het toestel alle satelieten laten zoeken --> Canvas op Astra1 komt binnen met een signaal van 80% en RTL Letzebuer op Astra3 79%.

 

Voorlopige conclusies:

- De Duo LNB werkt ook zeer goed op een schotel van 78cm

- De schotel is afgeregeld voor ontvangst van de 3 Astra's en Hotbird

 

Nog te doen:

- uitzoeken waarom de mediamaster de Duo LNB niet omschakelt naar 23.5°

- de DiseqC switchen monteren en bekabelen, in eerste instantie voor de Technomate, zodat geschakeld kan worden tussen de 4 satellieten.

 

Groeten,

Roman

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...