Ga naar inhoud


Router klapt eruit bij gebruik van bepaalde PC


MBa

Aanbevolen berichten

Ik zit momenteel met het volgende probleem... Wij hebben hier een router (La Fonera 2.0) en deze doet het fantastisch met ieder denkbare laptop/desktop zowel vast als via WiFi maar zodra mijn vader met zijn Lenovo laptop WiFi verbinding maakt is het nog geen 5 minuten en de router klapt er uit (duurt een half uur en hij reset zichzelf, als ik de stekker er in en uit doe is hij sneller weer terug).

 

Ook als de router weer gereset is dan is het na een minuut of 5 weer over met de pret en klapt hij er weer uit.

 

Waar zit nu de fout? in de router of de laptop die steeds foute bitjes (o.i.d.) verstuurt?

 

Ik kan namelijk met verschillende PC's en Laptops met WiFi en vast verbinding maken en geen enkel probleem maar zodra mijn vader thuiskomt en ook verbinding maakt is het direct over (ook als hij de enigste is op het netwerk).

 

EDIT: kan een mod dit topic verplaatsen naar: Wifi (draadloos netwerk). Mijn excusus...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: MBa
Wij hebben hier een router (La Fonera 2.0) en deze doet het fantastisch met ieder denkbare laptop/desktop zowel vast als via WiFi maar zodra mijn vader met zijn Lenovo laptop WiFi verbinding maakt is het nog geen 5 minuten en de router klapt er uit (duurt een half uur en hij reset zichzelf, als ik de stekker er in en uit doe is hij sneller weer terug).

Ook als de router weer gereset is dan is het na een minuut of 5 weer over met de pret en klapt hij er weer uit.

Waar zit nu de fout? in de router of de laptop die steeds foute bitjes (o.i.d.) verstuurt?

De laptop van je vader mag dan wel de trigger zijn, maar dit is zeker een bug in de firmware van de router. Een router mag ongeacht externe factoren niet zomaar uitvallen.

Het beste check je de firmware versie van de router en dan kijk je op de website van de fabrikant of er een nieuwere versie is, en dan zet je die erin.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, zoek maar eens op internet dan kom je erachter dat routers bij bosjes omvallen. Met name bij hoge belastingen / veel verbindingen.

 

Ik gok erop dat er iets mis is met die PC van je pa.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd, ik kan een dag lang met 2 laptops en een PDA gebruik maken van WiFi waarvan 1 laptop écht intensief gebruik maakt (online spellen) en het netwerk blijft gewoon in de lucht en zeer stabiel maar op welk moment van de dag ook als de laptop van mijn vader er bij komt is het over...

 

Origineel bericht van: Frank67
Het beste check je de firmware versie van de router en dan kijk je op de website van de fabrikant of er een nieuwere versie is, en dan zet je die erin.

 

De router controleert zelf eens in de zoveel tijd of er updates zijn, bij een herstart als de stekker uit het stopcontact is geweest dan doet hij sowieso een update. Hier heb ik dus zelf geen invloed op.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
De router controleert zelf eens in de zoveel tijd of er updates zijn, bij een herstart als de stekker uit het stopcontact is geweest dan doet hij sowieso een update. Hier heb ik dus zelf geen invloed op.


Volgens de Fonera wiki moet je dat toch helemaal zelf doen. De laatste versie is van 24 aug 2010.

Citaat Fon wiki: Update to the latest firmware
It is strongly advised to update your Fonera 2.0n to the latest firmware (Fonera 2.0n software) as soon as you receive it, in order to get the latest bug fixes and functionalities.


Vertaling: Updaten naar de laatste firmware versie. Het is sterk aanbevolen om jou Fonera 2.0 te updaten naar de laatste firmware versie zodra je hem thuis hebt gekregen, dit om de laatste bugfixes en funcionaliteiten te krijgen

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fonera 2.0 serie moet idd manueel geupdate worden...Dit doordat deze modem door allerhande plugins kan uitgebreid worden en door zo'n upgrade zouden je plugins weg zijn.

 

Het is idd best dat je firmware 2.3.6.1 installeert; er was in de default 2.3 firmware een iptables bug met een SIP onderdeel;

als die Lenovo dus een Ekiga/Sipfoon installatie had...lag de router eruit...

vanaf 2.3.1 is die iptables sipnat plugin eruit gehaald.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt in de benaming... het is niet de 2.0 die ik bezit maar de La Fonera+ (een met extra LAN aansluiting).

 

De La Fonera+ update namelijk wel automatisch en ben ook in het bezit van de nieuwste versie.

 

Wat we ook nog geprobeerd hebben... de interne WiFi kaart in de IBM uitgeschakeld en met een los Sweex pcmcia kaart gewerkt... Af en toe dan detecteert de kaart geen enkel netwerk (van de 15 stuks die er hier zijn) meer maar de router blijft wel gewoon werken en ik kan met mijn laptop gewoon doorgaan.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit soort problemen al eerder gemeld, alleen crashte bij mij de pc.

Zat in het feit dat wireless N gecombineerd werd met wireless B -G. Als ik de N optie uitzet in de router, gaat het wel goed.

Overigens gaat het in heel veel gevallen ook goed als je beide tegelijk gebruikt.

 

groetjes,

 

Maestro

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

 

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Status update.... probleem opgelost...

 

Welliswaar niet met de hardware die we hadden maar met een Linksys/Cisco WRT610N. Gekozen vanwege de USB poort en de verpakking met de tekst "Gaming"... Ook geschikt dus voor LAN-Party's met een hoop mensen dus dan moeten de 3 laptops, 1 desktop, 2 PDA's en een netwerkt printer geen problemen meer geven lijkt mij.

 

De Fon router hant nu na de WRT610N om toch van FON gebruik te kunnen maken maar nog steeds blijf ik het bizar vinden dat deze er steeds uitklapte zodra een bepaalde lapop er bij kwam en of dat nou alleen die laptop was of dat alle andere apparaten ook al uren probleemloos wertkte. Om de een of andere reden was die laptop altijd de trigger... Mocht iemand toch nog ideeën heeben wat het kan zijn hoor ik het wel want hij blijft toch in de lucht en kan dus nog steeds als back-up gebruikt worden...

 

Iedereen in elk geval bedankt voor het meedenken!

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dit verhaal lijkt toch nog verder te gaan... Ook nu weer met onze nieuwe Cisco/Linksys WRT 610N router gaat het mis...

 

Het draadloze netwerk blijft nu wel bestaan maar de verbinding naar buiten valt continue een paar seconde weg en herstelt zich dan weer (gelukkig wel dusdanig snel dat een hardwarematige reset niet nodig is). Vervelend is het in elk geval wel want bij het browsen is het gemiddeld 1 op de 3 pagina's die er ineens 30 seconden over doet om in te laden.

 

Overdag gaat het weer, zoals bekend, zonder enig probleem maar zodra mijn vader thuis is en gebruik maakt van zijn Lenovo notebook gaat het mis.

 

Nu wordt mijn vermoeden van een probleem aan de kant van de Lenovo laptop toch wel heel erg hard bevestigd. Iemand ook maar enigszins een idee wát er dan mis kan zijn?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
Nu wordt mijn vermoeden van een probleem aan de kant van de Lenovo laptop toch wel heel erg hard bevestigd. Iemand ook maar enigszins een idee wát er dan mis kan zijn?

Zou het kunnen dat er via de Lenovo laptop veel verbindingen in korte tijd opgebouwd worden, bijvoorbeeld door downloaden via P2P software (eMule, uTorrent etc.)? Op een gegeven moment loopt de router dan tegen de toegestane maximale verbindingen aan (die na een time out ook weer vrijkomen). Oplossing is dan de het aantal verbindingen van de P2P software te beperken en/of in de router het max. aantal ports te vergroten en/of de TCP/UDP timeout te verkleinen. In sommige routers kun je dit instellen (o.a. bij dd-wrt firmware, zie Router Slowdown).

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het daar om gaat ben ik persoonlijk netwerk belastender... Mijn hoofd PC speel ik spelletjes mee op internet en de PC die naast mij staat draait veel als server.

 

Mijn vader doet niks anders als een beetje surfen en mail lezen/sturen. En af en toe een VPN lijntje richting zijn werk.

 

Momenteel staan alle spel activiteiten stil (dus zowel server als het spelen zelf) en ook nu zijn de problemen er. Overdag (als alles draait) geen last van.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook nog kunnen dat er iets draait op de PC van je vader waar hij geen weet van heeft zoals malware. Je zou eens kunnen kijken met het (dos) commando "netstat" welke verbindingen er acief zijn. Als dit er vele honderden zijn dan kun je dit verder onderzoeken. Of gaat het soms fout bij het tijdens het werken met de VPN verbinding, misschien dat daar een link mee is?

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed geen link met VPN aangezien dat maar sporadisch gebruikt wordt en de problemen er zijn zodra die PC opstart. VPN wordt geheel handmatig ingeschakeld (ook het programma word handmatig opgestart).

 

Wat betreft malware dat betwijfel ik sterk aangezien het een PC is van een groot bedrijf welke onder zwaar toezicht van een virusscanner staat maar ik zal het zeker eens bekijken als mijn vader thuis is.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...