Ga naar inhoud


Astra 3 op Visiosat Bisat in Noorwegen


Gast Dward

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik heb me nu een dag suf zitten lezen en lopen draaien aan mijn schotel, lnb's en instellingen, maar ik krijg het niet voor elkaar om de Astra 3 zenders te ontvangen op mijn nagelnieuwe Rebox 9000.

 

Even wat info vooraf. Ik woon in Noorwegen in het plaatsje Koppang. Ik heb 4 jaar Nederlandse zenders gekeken op mijn Topfield 4000, die ik ook al 5 jaar had in Nederland. Ik heb een Visiosat Bisat schotel met daarop een houder voor twee LNB's. 1 Voor de Astra 1 en 1 de BBC kanalen. Na mijn verhuizing naar Noorwegen heb ik het niet meer voor elkaar gekregen om de BBC kanalen te ontvangen. Ook niet al te veel moeite voor gedaan i.v.m. tijdgebrek.

 

Omdat mijn Topfield na 9 jaar wel aan vervangingen toe is wil ik de boel weer 'even' nieuw leven inblazen. Dus bij een mooi bedrijf in Woerden een Rebox 9000 gekocht met een nieuwe houder voor 3 LNB's voor de Visiosat schotel. Ook twee nieuwe switches en een extra Alps LNB gekocht zodat ik de Astra 1, 2 en 3 kan ontvangen. Ook duidelijk bij de verkoper aangegeven welke satellieten ik wilde ontvangen. In de winkel zijn de zenderlijsten + de laatste softwareversie geladen, dus zou de installatie niet al teveel moeite moeten zijn.

 

Vandaag was het niet al te koud (-5) en lekker zonnig. Goed genoeg om een poging te wagen. Eerst nog even de Rebox aangesloten binnen de huidige configuratie en de Astra 1 werd keurig ontvangen. Strak beeldje. Mooi!

 

Oude LNB-houder van de schotel verwijderd en de nieuwe erop. Als eerste één van de twee Alps LNB's (die ik al had) in de middelste houder geplaatst om de Astra 3 op 23.5E in te stellen. Deze LNB zit samen met de andere oude Alps LNB op mijn oude switches aangesloten. Dat mag verder niet uitmaken denk ik, want de aansluiting van de LNB's op de oude switches is gelijk aan die op de nieuwe grotere switches (Astra 1 op 1, Astra 2 op 3 en Astra 3 op positie 2. De oude switches later vervangen door de nieuwe is een kleine moeite.

 

Vervolgens Omroep Gelderland gekozen uit de zenderlijst en door de schotel iets te draaien getracht ontvangst te krijgen. LNB ietsje omhoog geschoven maar geen ontvangst. LNB weer iets laten zakken maar nog steeds geen ontvangst. Schotel beetje draaien en op een geven moment wel een signaal maar nog steeds geen beeld. Ik had toen ook het idee dat ik al veel te ver naar het oosten zat dus het zal wel de verkeerde satelliet zijn geweest.

Inmiddels was het al weer 4 uur en zakte de temperatuur tot -9. Toen maar weer de oude houder terug up de schotel gezet en weer even gezocht naar de Astra 1. De satfinder gilde het uit dus dat was weer zo gepiept. Flink aantal uurtjes verder, kouwe fikken en geen moer opgeschoten...

 

Mijn vragen:

- Hoe kom ik erachter hoe hoog ik de LNB voor Astra 3 in de houder moet plaatsen? Elevation van de schotels staat goed, want ik heb Astra 1 ontvangst (elevation 19,9) Voor de Astra 3 zou ik 19,5 moeten hebben.

- Hoe kom ik erachter welke satelliet ik ontvang als ik op een gegeven moment wel signaal krijg?

- Heb ik wel de juiste houder meegekregen voor Astra 1, 2 en 3?

 

Diseqc instellingen in de Rebox staan volgens mij allemaal goed. Astra 1 op 1/uit, Astra 2 op 3/uit en Astra 3 op 2/uit, Tuner aansluiting op gescheiden, LNB type op universeel. Signaal voor de Astra 1 : sterkte 89%, kwaliteit 90%.

 

Bijgaand ook wat plaatjes ter illustratie van hetgeen ik heb.

 

Wie het weet mag het zeggen. Bij voorbaat bedankt voor jullie hulp!

 

Groet,

Edward

 

Sat1.jpg

De oude opstelling

 

Sat2.jpg

Oud opstelling (houder is een beetje goor maar de LNB's zijn schoon)

 

Sat3.jpg

Nieuwe houder voor Astra 1, 2 en 3 (heb ik misschien de verkeerde mee gekregen?)

 

Sat4.jpg

En nog 1 van de achterkant gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je de footprints wel bekeken?

Met name de BBC zal je nooit gaan lukken daar:

astra2d.gif

 

Deze zitten nl. allemaal op de Astra 2D en die heeft een hele kleine footprint rondom de Britse eilanden. Nederland pikt er dus wel wat van mee omdat we nu eenmaal dichtbij de UK zitten maar verder weg is het pech...

 

De Eurobird 1 en de North Beams van de Astra 2A en 2B zullen nog wel gaan maar daar zit de BBC en zo niet op (vn. Sky).

 

Voor de Astra 3B zul je in Koppang al moeten gaan denken aan een schotel van 85-100cm of meer:

0_astra_3b_pan_european_beam_pe2_downlin

 

Die Visiosat Bisat is dacht ik 75x64cm en dus te klein om de Astra 3B op die locatie te ontvangen. Zelfs de Big Bisat met 91x70cm zal misschien nog te klein zijn.

 

De Astra 1KR,

astra1kr.gif

de Astra 1L,

astra1l.gif

de Astra 1M,

astra1m_europe.gifastra1m_wide.gif

en de Astra 1H

astra1h.gif

zullen weer wel gaan, maar dat had je al ontdekt.

 

Kijk ook eens op Satbeams dan zie je het zelf.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is heb je deze houder ,Visiosat G3C houder .

Had de winkel al eerder zo iets verkocht aan iemand ,die in Noorwegen woont .

post-33015-1318261763,9601_thumb.gif

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Alex,

 

OK, het ziet er naar uit dat ik de Astra 2 dus niet ga ontvangen tenzij ik een hele grote schotel ophang. Ik heb nog een grote liggen maar moet even meten hoe groot dat is.

 

Dan blijven de vragen die ik stelde dus gewoon staan en deze hebben met name betrekking op de ontvangst van de Astra 3...

 

@ Satencom,

Ik weet niet of de verkoper deze houder al eerder aan mensen uit/in Noorwegen heeft verkocht. Op jou plaatje is het ook moeilijk te zien of dat dezelfde is die ik nu heb. Wellicht kan iemand die zeker weet dat hij de juiste heeft deze vergelijken met de afbeeldingen die ik heb geplaatst.

 

Met vriendelijke groet,

Edward

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dward
@ Alex,

OK, het ziet er naar uit dat ik de Astra 2 dus niet ga ontvangen tenzij ik een hele grote schotel ophang. Ik heb nog een grote liggen maar moet even meten hoe groot dat is.

Dan blijven de vragen die ik stelde dus gewoon staan en deze hebben met name betrekking op de ontvangst van de Astra 3...

Het ziet er naar mijn mening uit dat je met deze schotel ook de Astra 3 niet gaat ontvangen.
Zoals ik al zei op jouw locatie in Noorwegen minimaal 85cm.

Voor de Astra 2D (dus niet de andere satellieten op 28,5°E/28,2°E) heb je echt veel en veel groter nodig:

Op dit forum zie je vragen m.b.t. ontvangst van Astra 2D in Noorwegen.
Daar heeft ene jazzy uit Lillestrøm (vlakbij Oslo) met een 1,8m Channel Master schotel ontvangst.

Maar jouw locatie is nog Noorderlijker en Oostelijker dus dan ga je al gauw over de 2m heen. crazy
Kijk ook eens tussen deze berichten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, bedankt voor de info. De Astra 3B wil ik toch wel even proberen. In dat geval moet ik dus de LNB voor de Astra 1 in de linker positie van de nieuwe houder plaatsen en de LNB voor de Astra 3 in de middelste gezien van achter de schotel en gelijk aan de hierboven geplaatste illustratie. Wat is nu de handigste werkwijze? Eerst Astra 1 peilen en dan de tweede LNB erbij zetten en er vanuit gaan dat ik dan al heel aardig in de buurt zit en gaan fine tunen? Of toch eerst de LNB voor de Astra 3 in het midden zetten en proberen om beeld te krijgen op 1 van de regionale omroepen? Roept u maar!

 

Groet,

Edward

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste manier is om de 19.2 eerst in te stelen, en dan de 23,5 even zonder Diseqc switch,

dan weet zeker dat je signaal hebt.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...