Ga naar inhoud


Voldoende ontvangst, toch artifacts


Tijs67

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een Visiosat Bi-Satellite met een 3 LNB houder (19, 23, 28).

De lnb zijn smalle alps.

 

De diseqc switch is een Maximum/Digiality 4/1.

 

Nu heb ik alles uitgericht en op bijv. Ned1 een signaal/kwaliteit van ongeveer 85 %.

Voldoende zou je zeggen, maar toch heb ik af en toe eventjes storing (artifacts).

 

Enig idee hoe dit kan? Zou het aan de switch kunnen liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dit kan vele oorzaken hebben.

 

Allereerst zal je moeten vaststellen, dat je schotel echt goed is uitgericht, en dat de LNB's goed in de houders zitten.

Je kan proberen de LNB's iets te draaien in de houders, dat is de z.g.n. skew afstelling.

 

Verder kan bijvoorbeeld een DECT draadloze telefoon, of een netwerkkaart je ontvangst ook verstoren.

Daarvoor kan je kijken of je wel goed afgeschermde antenne kabel gebruikt, of bouwmarkt kwaliteit.

Ook dienen de F-connectors juist gemonteerd te zijn aan de kabel.

 

Tenslotte zou misschien de software versie van je ontvanger niet up to date kunnen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Dit kan vele oorzaken hebben.

Allereerst zal je moeten vaststellen, dat je schotel echt goed is uitgericht, en dat de LNB's goed in de houders zitten.
Je kan proberen de LNB's iets te draaien in de houders, dat is de z.g.n. skew afstelling.


Bij 85% signaal lijkt me dat dit "weinig" gaat opleveren. smile

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had zondag ook kleine storingen op ned 1 hd, ik dacht ook dat het aan mijn installatie lag maar nu ik dit lees zal het wel een andere oorzaak hebben. ik heb trouwens de zelvde schotel incl smalle alps lnb maar dan spaun switch

grt peter

VU+Duo2 Blackhole - Gigablue800ue+ vix - Visiosat Bisat g4d Astra 1/2/3/hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Eduard07
Bij 85% signaal lijkt me dat dit "weinig" gaat opleveren. smile


Dat is juist het misverstand.

Een juiste skew zorgt voor een goede scheiding tusssen de horizontale en vertikale transponders.

Wanneer je aan de skew draait zal bij een signaal sterkte meter het signaal niet veranderen.

Wat je verliest op de horizontale polarisatie komt erbij op de vertikale component.

In bepaalde gevallen zal een ontvanger zelfs beter kunnen weergeven, terwijl de signaal sterkte meter lager uitslaat.
De meter is namelijk een optelsom van alle signalen, gewenste, maar ook niet gewenste signalen. (stoorsignalen, nabuur signalen, kruis polarisatie signalen etc.)

Een spectrum analiser geeft in zo'n geval uitsluitsel of maximum uitslag ook gelijk is aan maxium gewenst signaal.

Let wel, dit is slechts een mogelijkheid. Of dit het probleem bij de TS oplost?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Een juiste skew zorgt voor een goede scheiding tusssen de horizontale en vertikale transponders.


Op zich heb je een punt. Bij offsetschotels met meerdere lnb's moet je ook de skew in de gaten houden.
Echter, volgens mijn ervaring doen skew-problemen zich nauwelijks tot niet voor bij een (brede) Visiosat-bigsat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: masaman
Ook ik had afgelopen zondagavond last van wat kleine hickups op Nederland 1 tussen 20:00 en 21:00. Meteen gekeken naar de signaalsterkte en BER maar ik kon niks ontdekken. Iets aan de upstream kant wellicht?


-----------------------------------
Kan wel kloppen, ik heb dat rond die tijd ook geconstateerd.

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...