Ga naar inhoud


Freepbx is dat wat?


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Gast georgiosolos

De kogel is door de kerk, wij willen een Voip centrale. Het gaat zich om 20 interne lijnen allen gekoppeld aan een 20 nummerreeks van de KPN. Deze nummerreeks zou ik kunnen porteren naar een goedkope phoneprovider. Nu is de vraag of iemand ervaringen heeft met Freepbx, volgens mijn buurman is dit gratis en zou met een kant en klare cd te draaien zijn.

 

Ik heb inmiddels al een handboek gedownload waar de installatie en zo van A tot Z uitgelegd wordt, het lijkt mij in ieder geval geen moeilijke materie.

 

Is dit wel stabiel, of klinkt gratis te mooi om waar te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

FreePBX is een erg leuk systeem. Het is eigenlijk Asterisk voor dummies. Ze hebben er een mooie grafische schil omheen gebouwd die je door middel van een webbrowser kunt benaderen.

 

Het programma zelf is extreem stabiel. Dat wil zeggen, zo stabiel als de hardware er omheen. Ik raad je aan om niet op de kwaliteit van de hardware te bezuinigen. Neem bij voorkeur een fanless PC (PC zonder ventilator en zonder een harde schijf) en zorg voor een goede backup opdat bij 'ongevallen' de centrale meteen weer opgebouwd kan worden.

 

Een niet te vergeten punt is, dat Voip en Faxen niet de grootste vrienden zijn. Het is aan te raden om de fax op een analoge lijn te houden. Verder moet je er rekening mee houden dat alarminstallaties om verzekeringstechnische redenen altijd een directe analoge lijn moeten hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

FreePBX is een van de vele distributies met een grafische user interface rond Asterisk. Zoek maar eens op Asterisk VoIP met google.

 

Een distributie die ik al een tijdje in gebruik heb is AsteriskNow. (http://www.asterisk.org/asterisknow/) Wordt gemaakt door Digium. Digium maakt hardware welke 100% compatible is met Asterisk. Als ik mij goed weet te herinvesteren is Digium ook het bedrijf achter de ontwikkeling van asterisk...

 

Wat de voorganger al schreef; Zorg voor betrouwbare hardware.

 

Als je een trunk met 20 lijnen wilt bedienen dan moet je ook een degelijke internet verbinding hebben. Afhankelijk van de gebruikte codec kan de benodigde bitrate tussen de zeg 8 kbit/s en 64kbit/s liggen. En dat beide kanten op. (Up- en download dus!)

 

Wat ik zou aanraden is een aparte internet aansluiting die dedicated voor de telefonie gebruikt gaat worden. Dan een tweede internet aansluiting voor de "rest". Als je dan het een beetje slim opzet dan kan je met een router het allemaal zodanig instellen dat bij uitval van de "telefonie aansluiting" de telefonie over de andere (algemene) internet aansluiting gaat. Daar moet je dan wel QoS goed opzetten... Je kan eventueel ook dezelfde optie gebruiken in het geval dat de algemene internet aansluiting wegvalt. (Dus dan routeren over de telefonie aansluiting). Ik zou dat persoonlijk niet zo snel doen, maar je kan bijvoorbeeld een bitrate limit instellen voor de algemene internet connecties. (Dus bijvoorbeeld 256kbit max voor algemene connecties over de telefonie aansluiting)

 

Als je twee aansluitingen neemt, zorg er dan voor dat ze minimaal bij twee verschillende providers zijn. Het "beste" is om twee verschillende technieken te gebruiken. Dus een kabel aansluiting en een ADSL aansluiting. Neem je bijvoorbeeld 2 kabel aansluitingen dan heb je helemaal niets meer als het kabel bedrijf een technisch probleem heeft!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast georgiosolos

Hallo,

 

Ik heb de installatie besteld en een beetje jullie tips gevolgd. Het zal allemaal wat duurder geworden door de betere hardware wat jullie adviseerden.

 

Dit is wat ik zou willen gaan bestellen:

Ik heb als centrale gekozen een Intel Atom C2-RACK 1U Rackmount Server Bundle.

 

Voor de fax en GSM gateway een de OpenVox A400M04 en een Vodafone Talk & Web box voor de mobiele internet verbinding en GSM gateway. Deze kaart werd door Digium geadviseerd.

 

Over de 20 interne Siemens toestellen kan ik kort zijn, na een telefoontje met Siemens viel dat ook mee. Siemens heeft daarvoor een IP gateway om elk toestel aan te melden op de asterisk centrale.

 

In freepbx zit client software, dus daar komen gelukkig geen extra kosten.

 

Als alles werkt zal ik de Smartphones ook wel aanmelden maar goed dat is nog de firewall configureren en zo, dat is dus voor later.

 

Ik kan alle hardware aansluiten op mijn UPS, het gebruikt heel weinig stroom zie ik.

 

Ik heb dus de hardware binnen één budget van €1.000,00 kunnen realiseren. Voor onze vorige centrale zat ik op een investering van bijna €10.000,00.

 

De portering van de 30 KPN ISDN nummers zou rond de €600,00 gaan kosten en jaarlijks rond de €300,00. Ik heb inmiddels bij de PBX-in-a-flash disk een voorbeeld bestand gekregen voor mijn gewenste freepbx configuratie bij die telecomprovider die mij de portering regelt, dat scheelt dan weer tijd met configureren. Dus ik ga niet voor €100,00 naar een andere provider, want support is ook wat waard.

 

Als jullie nog opmerkingen hebben over de hardware laat maat wat weten, de server is pas begin maart leverbaar ik heb hem wel al gereserveerd maar kan de reservering nog terugdraaien.

 

In ieder geval heb ik met deze configuratie alleen al aan ABo geld de investering na 1 jaar terugverdiend, dus dat is een super ROI. Ik denk dat ik eerst een maand ga test draaien met de uitgaande lijnen op VOIP en de binnenkomende lijnen dan 1 maand later via VOIP laat lopen (de portering duurt toch enkele weken). Dit kan omdat ik de bestaande Siemens toestellen kan handhaven.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
De portering van de 30 KPN ISDN nummers zou rond de €600,00 gaan kosten en jaarlijks rond de €300,00

 

Dat kost mij maar 90 euro eenmalig als het om 3 nummerblokken van 10 gaat en anders 5 euro per nummer (eenmalig) en dat is ook een zakelijke dienstverlener met uitstekende service en een uitmuntend netwerk.

 

In dat geval had de Fax oplossing je maar +/- 65 euro gekost (2 poorts ATA), want deze provider heeft een perfect T.38 platform.

 

Dat verhaal over de gsm gateway en dat vodaphone ding kan ik niet volgen. Kan je daarmee meerdere gesprekken naar 06 nummers tegelijk voeren via je PBX? Dat lijkt me sterk.

 

Tel bij de investering wel even alle uren dat je bezig bent met aansluiten, installeren, configureren en aanpassen. Dat zijn namelijk uren dat je niet bezig bent met ondernemen en dat kost ook geld.

 

Die uren ga je namelijk nog veel maken wink

 

Veel succes met de installatie. Je zult er vast veel plezier van hebben.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast georgiosolos

@michel,

 

In die Vodafone router kan ik een SIm kaart indoen met flink aantal belminuten en een data-abo op het G3 netwerk als backup voor de vaste internet verbinding.

 

Tevens zorgt dit dus ook ervoor dat alle uitgaande gesprekken naar mobiele nummers via de Simkaart gaan, en dat onderlinge zakelijke mobiele gesprekken gratis zijn. In de toekomst zou dat wel via VOIP kunnen maar van mijn mobiele provider mag ik officieel geen VOIP verkeer doen.

 

De tarieven voor porteren zijn wel erg laag, zijn dit groothandelstarieven? Zijn er verder geen jaarlijkse kosten en mag je deze alleen als voip-in nummers gebruken zonder omzet op de uitgaande lijnen?

 

Die 2 x ATA had ik inderdaad ook wel voldoende aan, maar ik heb nog 2 oude analoge toestellen hier staan, omdat af en toe senior nog op kantoor komt en dat die toch zijn oude vertrouwde kast wilt gebruiken. Ook verstuurt ie ook nog wel eens faxen. Voor de rest wordt de fax maar heel weinig gebruikt.

 

Dat configureren kan ik rustig thuis doen in de stille uurtjes, ik ga dit zoveel mogelijk niet overdag doen. Maar daar heb je gelijk in, zoiets moet je normaal aan derden overlaten. Maar dan krijg je de wet van de remmende voorsprong, op VOIP gebied leeft heel veel en zeker voor ons is het contact met het verre oosten cruciaal en dat wij daar mee gaan met de ontwikkelingen zoals Skype integratie en de lokale nummers in de diverse landen in het verre Oosten. Een lokaal voip-in nummer voor bijv. China en India gaat makkelijker via Skype dan via anderen. Dan heb ik maar een aanspreekpartner voor de lokale nummers daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Oh ok, Maar gaan die GSM gesprekken dat via het internet naar Vodaphone en zetten die ze op het GSM netwerk, of zet die router/gateway ze zelf meteen op het GSM netwerk?

 

In het laatste geval heb je dat maar 1 gesprekskanaal. Dat lijkt me voor een bedrijf met 30 nummers wat weinig, zeker gezien het feit dat tegenwoordig het overgrote deel van de gesprekken naar een GSM nummer gevoerd worden.

 

De porteringstarieven zijn voor zakelijke gebruikers, geen groothandelsprijzen. Die kosten zijn éénmalig!

Ik denk wel dat de nummerhouder verwacht dat je ook via hun netwerk gaat bellen, maar dat staat volgens mij niet zo in de voorwaarden.

 

Ga je via een ander bellen, kan je ook je caller ID's niet gebruiken. Dat is wettelijk in ieder geval niet toegestaan.

Een nummer is altijd wettelijk maar bij één nummerhouder ondergebracht.

 

Voor de andere twee analoge toestellen had je een tweede (goedkopere) ATA zonder T.238 support kunnen gebruiken.

 

Bedenk wel dat je wettelijk gezien geen andere nummers mag gebruiken dan het nummer van je eigen regio, op bedrijfsnummers zoals 084, 085 en 088 na.

 

Mvg,

 

Michel

 

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast georgiosolos

Dank voor de info.

 

Die router zet het meteen op het GSM netwerk. Het is maar 1 gesprekskanaal, die zet het om naar een analoog signaal, is niet optimaal weet ik, maar deze router hadden wij hier al voorhanden. Asterisk zal bij bezet van die GSM dan via de normale VOIP kanalen bellen. Op termijn zal ik denk ik wel naar een echte GSM/VOIP router omschakelen die dus het GSM signaal meteen omzet naar VOIP, nu gaat de omzetting dan via de ATA poort.

 

Bij ons is 80% van de gesprekken naar en van het buitenland. Du moment dat er via de GSM lijn gebeld wordt houd ik het nummer anoniem, de buitenland nummers gaan dan wel met nummer id. via de voorhanden 08 nrs die ik al had van de voip provider die wij al gebruikten in de test fase.

 

Ongelofelijk maar je mag geen reclame maken op dit board, maar kun je geen tip van de sluier lichten over die provider? Kan ik meteen eens kijken naar de belkosten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Bij die provider kan je als eindklant niet direct terecht voor sip trunks.

 

Ze werken alleen met resellers, die het voor de door mij genoemde prijzen aanbieden.

 

Mvg,

 

Michel

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...