Ga naar inhoud


Probleem met waterafvoer vijverfilter


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Ik kan (of eigenlijk wil) de uitloop van de filter niet aanpassen. Ik ga ervan uit dat de uitloop gewoon groot genoeg is voor normale werking.

De filter kost ruim 350 euro, dus daar ga ik niet zomaar even in boren/zagen.

 

De buis komt inderdaad in de vijver uit. Hierdoor staat het water in de buis inderdaad even hoog als in de vijver. Het probleem is echter, zoals ik al eerder heb aangegeven, dat de communicerende vaten "niet snel genoeg" werken en daardoor de filter soms overstroomt.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast SatMann
Origineel bericht van: looney2
Had je ook al geprobeerd, zoals ik eerder schreef, om een pvc pijp met gaten erin geboord, in de dikke pijp te laten zakken?


dat zou ook een oplossing zijn. een paar gaten net boven waterlijn. verstopt de uitgang dan kan het nog langs daar weg in het slechte geval..maar of je geluid zal hebben...i don't know
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Ik kan (of eigenlijk wil) de uitloop van de filter niet aanpassen. Ik ga ervan uit dat de uitloop gewoon groot genoeg is voor normale werking.
De filter kost ruim 350 euro, dus daar ga ik niet zomaar even in boren/zagen.

De buis komt inderdaad in de vijver uit. Hierdoor staat het water in de buis inderdaad even hoog als in de vijver. Het probleem is echter, zoals ik al eerder heb aangegeven, dat de communicerende vaten "niet snel genoeg" werken en daardoor de filter soms overstroomt.

mvg,
The Iron Maiden


Dat je niet wilt zagen, oke kan ik ergens snappen. Maar als jij teveel invoert en jouw afvoer het niet aankan dan klopt de wet van de communicerende vaten niet meer.
Of je hebt een te zware pomp of je afvoer is simpelweg te klein.

Ik vijver nu al heel wat jaartjes en ik heb al heel wat gebouwd maar je moet simpelweg wat dingen in acht nemen.

Dat je filter 350 euro kost oke, maar geld zegt mij niks, in die zin ik kan een ferrari kopen maar als er een fiat500 motortje onder de kap zit heb je ook nie veel aan dat ding.

Heb je al gekeken naar je filtermateriaal (niet teveel per kamer)? Knijp zoals eerder gezegd je pomp eens of zet er eens een lichtere pomp op.

Hoeveel m3 is je vijver en hoeveel en wat voor je, wat voor een vissen heb je? Dit allemaal speelt wel een rol.

VU+ Duo - 2x sat - 1x DVB-T (Terratec Tstick RC)

Triax TDS110 19,2/23,5/28,2/13,0 - Triax TDS88 met moteck sg2100 rotor.

2 x DM500 - Nabilo

NSLU2 met CCcam 2.1.4 server

Samsung UE40B7000 (LED)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens even kritisch naar de filter- en pompcapaciteit gekeken. Volgens het datablad van de pomp (Oase ecomax 4000) is de capaciteit bij een opvoerhoogte van zo'n 1,5 meter 50 liter/minuut, wat neerkomt op 3000 liter/uur. Ik heb een visvijver (geen koi) met planten van ongeveer 5200 liter

 

 

Het filter heeft een aanbevolen pompcapaciteit nodig van 2500 liter/uur.

Zie hier

 

 

Hierbij moet ik nog wel zeggen dat ik een UV lamp heb aangesloten, waarvoor ik de aanvoerslang van de pomp van 32 mm naar 25 mm heb moeten terugbrengen. Hierdoor zal ik ook wat capaciteitsverlies hebben, maar dan zit ik nog ruim boven de aanbevolen pompcapaciteit.

 

Hiervoor zijn 3 oplossingen te bedenken:

- Een restrictie in de aanvoerslang zetten

- Het filter hoger neerzetten zodat er meer drukverlies optreedt.

- Een klein gat in de vijverslang maken (onder water!) om zo drukverlies te krijgen

 

Dan zal de uitloop ook wat rustiger worden en zal het borrelen hopelijk ook afneemt.

 

 

Welke oplossing ik ook kies, de pomp zal altijd maximaal blijven draaien, dus een energiebesparing levert het niet op.

 

mvg,

The Iron Maiden

post-19285-1318262162,6117_thumb.jpg

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SatMann

hmm,

voor een koivijver moet je toch beter een zwaardere pomp ditto filter hebben.

 

mijn vijver is eentje van 15.000 liter.

de pomp is de zwaarste en pomp per uur 1X de inhoud door.

de filter is een 4 kamer filter met vortex ervoor. capaciteit 15.000 liter.

 

is de filter dan te klein om die capaciteit dan vliegt dat water door je filter en hebben de bacteriën geen tijd om het afbraak proces in gang te zetten (nitrificering = Dit is het omzettingsproces dat gebeurt door de aërobe bacteriën van ammonium in nitraten. De nitrificering is een biologisch proces waarin nitrificerende bacteriën giftige ammoniak in minder schadelijk nitraat omzet.)

 

dus als je water te snel gaat doordat je dan een goede pomp hebt maar te kleine filter, dan is dat ook zinloos, maar omgekeerd ook, als je filter en pomp te klein is dan stapelt zich teveel afval op in je water tot de buffers bereikt zijn, en dan kan je plots op 1 dag tijd enorme ammonium/ammoniak/nitriet pikken krijgen waar koi's heel erg zullen ondervinden en kans op ziekte, infecties vergroot.

 

om zeker te zijn dat ik geen grotere waarden heb, want mijn vissen krijgen automatisch gestuurd met temperatuursmetingen soms tot 8x per dag eten met een voedermachine.

 

daarom dat ik veel drijfplanten en snelle verbruikers erbij steek die daardoor het nodige nitraat die filter terug in de vijver brengt kan gebruiken om te groeien, en geloof me, die planten groeien als kolen en iedere maand moet ik een halve bakwagen planten snoeien en weggooien (maar soms komen ander vijver liefhebbers die halen, gratis wink :-) want in de winkel vragen ze 10-20€ voor 3 stengels, bij mij gaan ze buiten met emmers :D :-) )

 

dus de inhoud vijver moet je proberen rond te krijgen op 1 uur met pomp en aangepaste filter.

hou rekening met doorloop van buizen en UV dat je +- 15% kracht of druk verliest op je pomp en bij inkom van je filter.

 

de reden dat jouw filter een kleinere uitgang heeft is omdat die gemaakt is om een kleinere inhoud per uur aan te kunnen.

zoals gezegd mijn uitloop van de filter is een diameter van 15cm... die zit er niet voor niets.

 

kan je eens kijken of je water in je filter tot boven komt en of er waar de uitloop zit het water de uitgang volledig onder water zet of zit er nog wat lucht tussen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitloop is dus 50 mm en deze staat voor ongeveer 35 mm onder water. Er zit dus nog zo'n 15 mm extra capaciteit in de uitloop.

 

En uit je vorige bericht maak ik op dat je ervan uitgaat dat ik een koivijver heb, maar dat is niet zo.

 

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...