Ga naar inhoud


Probleem met waterafvoer vijverfilter


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Het heeft even geduurd, maar hier is dan de foto van mijn vijver.

Inmiddels werkt alles naar behoren, maar belofte maakt schuld..

 

De afwerking van de slangen en kabels kan wat beter, maar dit moet nog worden weggewerkt achter een afscherming.

 

 

post-19285-1318262146,4896_thumb.jpg

post-19285-1318262146,5527_thumb.jpg

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In de eerste kamer zitten borstels, in de tweede kamer blauwe filtermatten en in de derde kamer lavastenen.

 

Wat heeft de staat van het filtermateriaal met de uitloop van het filter te maken?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooo.. Wat mooi en strak.

 

Nog wel ff je kabels netjes wegwerken.

 

Dolf

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik hiervoor nog een houten afscherming maken waar ik wieltjes onder zet, zodat ik deze makkelijk kan verplaatsen voor het geval ik het filter moet schoonmaken.

 

Ik weet nog niet precies hoe ik dat ga doen, hier moet ik nog even over nadenken

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, je probleem is nu "opgelost"... Maar ik zat eens te kijken naar je tekening en vroeg mij af waarom je de slang niet in de vijver "omhoog" laat komen; zeg tot net onder het waterniveau...? Op die manier creëer je ook nog eens betere circulatie.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit niet zal gaan.

Als ik de slang omhoog laat lopen, dan moet het retourwater uit het filter door een waterkolom van 1,30 meter heen, en hierdoor stroomt het filter weer over.

Bovendien staat er geen druk op het terugstromende water, dus ik denk dat het water ook niet "omhoog" zal stromen naar het uiteinde van de slang

 

Nu staan de pomp en retourslang zo'n 4 meter uit elkaar, dus dit moet voldoende zijn

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Bovendien staat er geen druk op het terugstromende water, dus ik denk dat het water ook niet "omhoog" zal stromen naar het uiteinde van de slang
Wet van communicerende vaten? M.a.w. als je de slang laat uitkomen op dezelfde hoogte als voorheen (met de bubbel geluid situatie) dan zal het druk technisch niets uitmaken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar heb je gelijk in.

Het probleem is dat de communicerende vaten "niet snel genoeg" werken als de retourslang 1 meter onder het wateroppervlak ligt. Het filter kan dan het water dan niet snel genoeg kwijt omdat je dan tegendruk hebt van 1 meter waterkolom en dan stroomt het filter over.

 

Dit is geen probleem zolang het om weinig water gaat. Er is dan voldoende tijd om de vaten "te laten werken" Er gaat echter 3000 liter per uur door het filter, dus bijna 1 liter per seconde

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Ja, daar heb je gelijk in.
Het probleem is dat de communicerende vaten "niet snel genoeg" werken als de retourslang 1 meter onder het wateroppervlak ligt. Het filter kan dan het water dan niet snel genoeg kwijt omdat je dan tegendruk hebt van 1 meter waterkolom en dan stroomt het filter over.
Sorry, maar daar heb je toch echt ongelijk. Er staat geen waterkolom tussen! Het gaat om het hoogte verschil tussen de perszijde van de pomp en het einde van de slang. Het enige wat de doorstroming zou kunnen beïnvloeden zijn eventuele vernauwingen (bochten etc) in de slang.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

een vraagje,

de pomp om het water uit de vijver te halen richtig filter, waar staat die?

in die vijver of achter uw filter.

waarom ik dit vraag is dat je 2 soorten filters op een een vijver kan zetten een pomp gevoede of een pomp trekkende.

lijken op elkaar maar toch 2 totaal verschillende dingen.

zoals ik je tekening ziet trek je water uit je vijver met een pomp, dan in de filter en op het einde loopt het er vanzelf weer uit. klopt dat?

 

je mag een pomp gevoede nooit zijn uitlaat uit de filter blokkeren of belemmeren.

 

in uw opstelling doordat je filter hoger staat ga ik ervan uit dat het gefilterde water uitloopt richting vijver.

je kan dan beter gewoon een buitenpomp zetten die het water trekt op het einde van je uitloop van de filter en dat pompt in je vijver, dan ga je minder verlies hebben.

nu heb je kans dat die toevoer naar je vijver verstopt geraakt, een vogel, een kat of weet ik veel wat en dan trekt de pomp het water uit je vijver en je filter zal overlopen en je vijver ga je leegtrekken... je bent niet de eerste die dat tegenkomt.

 

vertel eens hoe je pomp zit enzo... kunnen we verder helpen.

 

ingesloten eens een foto van mijn vijver.

is 3meter breed, bestaat uit 3 stukken die telkens iets hoger liggen. laagste stuk is de koivijver zelf met 3meter op 5meter op 1.5meter diep, tweede stuk iets hoger = 3meter op 3meter tjokvol planten, laatste stuk is 3meter op 1.5 meter en daar staat de filter en andere app. in.

ik post nog wel eens meer foto's als ik er trek van de visjes.

 

foto1 = vijver

foto2 = een paar van de vissen.

hmm raar, 1 foto komt erop en de andere als download...

post-43448-1318262148,2077_thumb.jpg

post-43448-1318262148,2332_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
zoals ik je tekening ziet trek je water uit je vijver met een pomp, dan in de filter en op het einde loopt het er vanzelf weer uit. klopt dat?

 

 

Ja, dat klopt helemaal.

 

De pomp staat op de bodem van de vijver en het water wordt zo'n 1,5 meter opgevoerd naar het filter. Vervolgens loopt het filter dmv vrije uitloop weer leeg in de vijver.

Als de uitloop dicht komt te zitten, zal het filter overstromen en de vijver grotendeels leeggepompt worden.

De pomp staat op een steen, zo'n 20 cm boven de bodem. Er zal dus altijd een laag water in de vijver blijven staan, voldoende om te vissen te laten zwemmen.

 

Als de pomp buiten de vijver staat dan heb je toch het gevaar dat de vijver leeggepompt wordt als de filter overstroomt? ERvan uitgaande dat de aanvoerslang op de bodem legt.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SatMann

dus ja, dat is gevaarlijk wat je doet.

20cm is te weinig hoor.

met grote kois heb je risico bij hevige zon dat ze zonnebrand hebben door te weinig tegenhoudende massa.

 

wat ik heb gedaan is van Velleman een waterkit gekocht, zelf in elkaar gestoken (ook op mijn aquarium heb ik dat).

met inox draadstangen hang ik in het water.

wanneer de 4 draadstangen geen water meer voelen dan slaat de pomp gewoon af en kan je nooit je boel leegtrekken.

dit is de link van het product, ik denk niet dat hier tegen bezwaar kan gemaakt worden ( de link naar het kitje )

ik gebruik dat printplaatje niet met de niveau regelaars.

ik doe dit met inox draadstangen.

dit is een foto van mijn aquarium, daar heb ik er 3 zitten.

eentje in de filter, 2 in de bak (tegen overlopen in de bak, tegen overlopen in de filter en tegen leegtrekken filter, ik ververs alles automatisch ...daarom wink )

kijk naar het stukje rechts met de 4 stangen.

40.jpg

 

ik zie wel dat de buis waar je water terug in gaat toch een redelijke grote heeft, dus normaal zal je daar nooit een verstopping krijgen, enkel zou ik die afdekken.

dat er geen grote dingen in kunnen en ik zou de uitloop buis niet IN het water steken met er net boven laten uitlopen, dan heb je zeker al minder tegendruk op de filter bij de uitloop.

iets in het water laten uitlopen of er net boven heeft een iets andere spanning.

is de uitloop van je filter geen grote gat?

bij mij is dat een buis denk ik van 15cm diameter, dus mss moet je dat erop zetten die direct in je ander buis loopt, hoe groter dat gat van de uitloop uit je filter, hoe minder kans je maakt op problemen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens zitten naar een kant en klare vlotterschakelaar die afslaat als het waterniveau beneden een bepaald peil komt. Hierdoor kan ook worden voorkomen dat de vijver leeggepompt wordt. Bovendien is het een waterproof oplossing die geen externe voeding nodig heeft. Ik zou deze dan in de buis kunnen hangen.

 

De pvc buis is 110 mm in doorsnede. De aanvoerslang vanuit de pomp is 32 mm en de afvoerslang van het filter is 50 mm.

Hierdoor is er niet meer zoveel ruimte over in de buis.

 

Als ik de uitloopslang boven het water laat uitkomen dat zal het filter wel makkelijker leeglopen maar dan heb ik weer last van hinderlijk geplons, vooral 's nachts. Daarom kies ik er liever voor om de uitloopslang net in het water te hangen. Dan is de "geluidsoverlast" een stuk minder.

 

De uitloopslang is 50 mm, en die kan ik niet veranderen. Dit zit namelijk vast aan het filter.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt die 110 buis in de vijver uit zoals je ook schetst in je tekening? Dan staat het water in deze buis op gelijke hoogte als in de vijver.

 

Ik zou dan de retour slang niet geheel door laten lopen naar de bodem maar de slang vervangen door een stuk pvc (denk jouw situatie 70mm (groter is beter).

Maak een nieuwe doorvoer in je filter en werk dan met pvc naar die 110 buis toe. Je kan eventueel ook een T-stuk op het filter zetten zodat er lucht aangezogen kan worden.

 

VU+ Duo - 2x sat - 1x DVB-T (Terratec Tstick RC)

Triax TDS110 19,2/23,5/28,2/13,0 - Triax TDS88 met moteck sg2100 rotor.

2 x DM500 - Nabilo

NSLU2 met CCcam 2.1.4 server

Samsung UE40B7000 (LED)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...