Ga naar inhoud


Test 3D technieken bij TV toestellen.


Aanbevolen berichten

De Duitse uitgave van het blad CT heeft de drie verschillen 3D TV systemen vergeleken die op de markt zijn/komen. Het zijn:

  • Plasma met shutter techniek (Panasonic P46VT20E)
  • LCD met shuttertechniek (Samsung UW46C7700WS)
  • LCD met polarisatiefilter techniek (LG 47LD950)

Er deden 45 personen mee aan de test, en ze kregen verschillend programma materiaal te zien (films, games etc.) in een gesimuleerde huiskamer opstelling. Er werden standaard instellingen van de TV gebruikt (film, bioscoop etc.).

 

Een paar conclusies:

 

Brillen:

  • Men vond de shutterbril van Panasonic een onding.
  • De shutterbril van Samsung was duidelijker plezieriger.
  • De polfilterbril van LG was verreweg het plezierigst om te dragen.
Dat laatste is natuurlijk wel logisch, een lichte "zonnebril" is veel prettiger als een zware shutterbril.

 

Helderheid:

  • Het beeld van de Panasonic vond men te donker.
  • Het beeld van de Samsung had een goede helderheid.
  • Het beeld van de LG was bijna te helder.
Ook wel begrijpelijk gezien de eigenschappen van Plasma en LCD, alsmede van de brillen.

 

Beeldscherpte:

Bij het shuttersysteem wordt afwisselend een volledig 1920x1080 pixels beeld getoond voor het linker en het rechteroog. Het andere oog ziet op dat moment niets. Bij de polarisatie techniek worden tegelijkertijd twee beelden van 1920x540 pixels getoond voor respectievelijk het linker en het rechter oog. Je zou dus denken dat het polarisatiesysteem een duidelijk lagere scherpte toont. Dat blijkt in de praktijk niet of nauwelijks het geval te zijn. Dit is het resultaat:

  • Het beeld van de Panasonic vindt men duidelijk te zacht, mogelijk wordt dit veroorzaakt door de lage helderheid.
  • Het beeld van de Samsung is iets te zacht.
  • Het beeld van de LG is iets te scherp.

 

Er werden ook nog een aantal andere beeld aspecten beoordeeld, maar het gaat wat te ver om het hele onderzoek hier kopieëren.

 

Conclusie:

De LG met polarisatiefilter techniek komt als winnaar uit de bus. Beeldkwaliteit, 3D effect en draagcomfort van de bril werden als beste beoordeeld.

 

Naast LG komt ook Philips met LCD toestellen met polarisatie techniek.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Als Panasonic bezitter kan ik mij ten dele vinden in de "Panasonic" gerelateerde bevindingen.

 

Het beeld wordt inderdaad donkerder, wanneer de shutter glazen actief worden.

Het scherm heeft echter zoveel reserve, dat de helderheid eenvoudig te corrigeren is.

 

De 3D weergave voegt voor mij nog steeds wel degelijk een extra dimentie toe.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd verbaasd mij dat niet.

 

Ik heb een passieve 3d LG in Engeland gezien op vakantie met een rugby wedstrijd van sky-3d en dat was werkelijk fantastisch.

zie:

 

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1840560/2

 

Er is nog iets waar ik over zit te denken:

Er wordt gezegd oplossend vermogen:twee beelden 1920x540 pixels.

Is het niet zo dat het 2 x 540 lijnen = 1080 lijnen is omdat elk oog andere info krijgt.

Of klopt dat niet?

Net zoiets als interlaced,alleen heb je bij interlaced dat even en oneven na elkaar komen en bij deze polarisatie techniek te gelijkertijd:even=hor en oneven=vert.

Dus is het dan niet zo dat je gewoon 1920x1080 ziet maar dan zo dat het ene oog 540 lijnen en het andere oog ook 540 lijnen heeft?

 

Gr.

Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, je hebt "maar" halve resolutie. Het verschil zal op normale kijkafstand echter niet zichtbaar zijn. De voordelen wegen overigens veel zwaarder dan de lagere resolutie.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht de volledige polarisatie lijn van LG en Philips af, en ga dan eens kijken. Ik vermoed dat LG en Philips dezelfde displays gebruiken. Ze hebben nl. allebei een 42 inch display, en dat is tegenwoordig zeldzaam bij LCD, 40 inch komt veel meer voor.

 

Wat voor brildragers ook prettig kan zijn is dat je in de nabije toekomst waarschijnlijk van die polarisatie brillen op sterkte kunt kopen. Dus geen gehannes met voorzet brillen en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: flodder11
Net zoiets als interlaced,alleen heb je bij interlaced dat even en oneven na elkaar komen en bij deze polarisatie techniek te gelijkertijd:even=hor en oneven=vert.


Bij mijn weten wordt er geen horizontale en verticale polarisatie gebruikt, maar circulaire polaristatie. Voor het ene oog linksom, en voor het andere oog rechtsom o.i.d.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2 verschillende reviews van deze lg passive 3d hebben ze het over een minimale kijk afstand waar je een soort van resolutie lijnen kan zien ( net over de 2 meter bij de 55'' ).

 

Deze 3d techniek is nog nieuw en er komen nog veel veranderingen in de komende jaren. Zoals panasonic probeert een standaard door te voeren voor de active shutter brillen, na de hdmi 1.4 komt er nu hdmi 1.4a.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de passieve techniek is nog nieuw en er liggen nog veel mogelijkheden om deze perfect te maken:

Bijvoorbeeld verdubbeling van het aantal lijnen van 1080 naar 2160 lijnen,want dan wordt het een echte passieve full hd 3d.

Het lijkt er op dat dit in 2012 of 2013 het geval zal zijn.

Ik denk dat ik daar maar even op wacht.

 

 

Wizard.gif

 

Mvrgr

Flodder11

 

 

 

 

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: flodder11
Inderdaad de passieve techniek is nog nieuw en er liggen nog veel mogelijkheden om deze perfect te maken:
Bijvoorbeeld verdubbeling van het aantal lijnen van 1080 naar 2160 lijnen,want dan wordt het een echte passieve full hd 3d.
Het lijkt er op dat dit in 2012 of 2013 het geval zal zijn.
Ik denk dat ik daar maar even op wacht.


Wizard.gif

Mvrgr
Flodder11





Laat onverlet wat ik in mijn eerste bericht van dit lijntje geschreven heb:

Kijk ik met mijn linker oog naar de bovenste helft van een foto en met mij rechter oog naar de onderste helft van deze foto,dan zie ik een hele foto,oftewel 1/2 + 1/2 = 1 oftewel mij linker oog ziet 540 lijnen en mijn rechter oog ziet 540 lijnen is samen 1080!?!?!?!
Of maak ik een denk fout.

kngt.gif

Mvrgr
Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: flodder11
Bijvoorbeeld verdubbeling van het aantal lijnen van 1080 naar 2160 lijnen,want dan wordt het een echte passieve full hd 3d.
Het lijkt er op dat dit in 2012 of 2013 het geval zal zijn.
Ik denk dat ik daar maar even op wacht.


Dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk. Pixels zijn "vierkant", dus je kunt op een 16:9 beeldformaat nooit 1920 kolommen bij 2160 lijnen maken. Je moet dan al 3840 kolommen maken, dus een beeld van 3840 x 2160 pixels. Misschine dat je dan twee pixels naast elkaar als één pixel moet aansturen.

Maar is het nodig? Ik denk het niet. Ik ga wel eens naar de opticien ben om me een bril te laten aanmeten. Ieder oog wordt dan apart ingemeten, en o wonder als je dan weer met beide ogen kijkt dan zie je alles scherper als met één van beide ogen afzonderlijk. Dat is eigenlijk heel merkwaardig, maar het gebeurd wel. Maar dit verklaart wel waarom twee 1920 x 540 beelden geen scherpte probleem opleveren, de hersenen lossen het probleem op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: juleke21
Dus volgens U ziet ene die loens(scheel) kijkt 3D???


Nee volgens mij ziet die 4d:
links 2d en rechts 2d en samen is dat 4d icon_surprised.gificon_surprised.gif

Mvrgr
Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: flodder11
Inderdaad de passieve techniek is nog nieuw en er liggen nog veel mogelijkheden om deze perfect te maken:
Bijvoorbeeld verdubbeling van het aantal lijnen van 1080 naar 2160 lijnen,want dan wordt het een echte passieve full hd 3d.
Het lijkt er op dat dit in 2012 of 2013 het geval zal zijn.
Ik denk dat ik daar maar even op wacht.


Wizard.gif

Mvrgr
Flodder11





Ik zit eigenlijk te wachten op een paar reviews van de nieuwe Acer H5360BD, 3d projector, zag een prijs van 699 al van deze en ik denk dat een echt goed 3d effect toch van de maat scherm afhankelijk is en een projector wint t.o.v. een tv.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...