Ga naar inhoud


Fine tuning schotel


RVP

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Fatfreddy
Net wat je zegt "net waar je tevreden mee bent" maar dat is wat anders dan finetunen en dat is juist het onderwerp waar het in deze topic over zou moeten gaan.

Net als CeesV was ik destijds vooral bezig met hoe e.e.a. nu eigenlijk werkt, en waar de verschillen te zien en te halen zijn.
Dus uiteindelijk de stap gemaakt en een Satlook Digital NIT meter gekocht.
Dit vooral om mezelf te onderwijzen in wat "er nu echt toe doet", en dat is net zoals CeesV zegt, niet het meest hoge janksignaal uit een satpieper weten te krijgen, maar het optimale uit een opstelling te krijgen door te werken met die zaken die er toe doen, zoals BER en kruispolarisatie.
En die zijn eenvoudigweg alleen te beoordelen door het inzetten van een fatsoenlijk meetapparaat.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ik leen van mijn werk een promax tv explorer hd+.

 

Ik heb hem nu twee weken thuis hier staan, omdat ik al langere tijd een wf90 in de garage heb staan die ik wil installeren. En morgen is mijn laatste vakantiedag en moeder de vrouw niet daar, dus dan gaat het echt gebeuren. smile

 

Maar de promax is echt een geweldig apparaat. Heeft een oa ingebouwde tuner, daarmee zie je dus welk kanaal je op afgestemd staat. Zeer handig toen ik op 19.2 niks vinden kon, en de promax mijn toen vertelde dat ik wel ITV kon kijken...

 

 

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn werk moet ik zeer goed kunnen finetunen:) (satelliet internet) en wou ook niet met een zwaar apparaat sjouwen mijn keuze is gevallen op een trimax 3500 en vind het een zeer fijn apparaat.

 

erg handig als je gaat uitrichten en je wil de 23.5 uitrichten dat als je gaat stellen en je krijgt signaal dat de meter meteen laat zien welke sat je heb:), heeft me al een paar keer met een multifeed een hoop tijd gescheelt:) omdat ik de 28.2 of 19 oost in beeld had ipv de 23.5.

 

ingebouwde tuner,spectrum analyser, bijna alles zelf instelbaar op gebied van diseq en (niet standaard) lnb's samen met een accu die 3-4 uur continu de stroom verzorgt.

 

tja lijkt wel reclame, duidelijk dat ik het een fijne meter vind.

 

de prijs was wel even slikken, maar aan de andere kant voor wat er geboden word valt het nog mee.

Dreambox 7000 + 60GB HD /1mtr alu schotel op sg2100 motor/cas interface/season2 int./nokia dbox2 2xi op 1mtr schotel met smd12 motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ricow
Voor mijn werk moet ik zeer goed kunnen finetunen:) (satelliet internet) en wou ook niet met een zwaar apparaat sjouwen mijn keuze is gevallen op een trimax 3500 en vind het een zeer fijn apparaat.

erg handig als je gaat uitrichten en je wil de 23.5 uitrichten dat als je gaat stellen en je krijgt signaal dat de meter meteen laat zien welke sat je heb:), heeft me al een paar keer met een multifeed een hoop tijd gescheelt:) omdat ik de 28.2 of 19 oost in beeld had ipv de 23.5.

ingebouwde tuner,spectrum analyser, bijna alles zelf instelbaar op gebied van diseq en (niet standaard) lnb's samen met een accu die 3-4 uur continu de stroom verzorgt.

tja lijkt wel reclame, duidelijk dat ik het een fijne meter vind.

de prijs was wel even slikken, maar aan de andere kant voor wat er geboden word valt het nog mee.



Pfff die astra2connect kan ik nog uitrichten met een pieper van 3,95 dus daarvoor is het echt onzin.

Meestal gebruik ik de digisat pro ( ervaring verteld me wel welke sat ik heb)
als ik meer dan 1x per jaar geen signaal heb door weersomstandigheden ( uitgezonderd zwaar onweer, zware sneeuwbuien, technische storing ) dan gaat de meter er weer aan. ( afgelopen 2 jaar 1x na zware storm )

Mijn T55 uitgericht met de digisat pro en ik heb geen problemen met weersomstandigheden ( gebruik zelfs de inverto multiconnects voor bepaalde sats ).

Je kan zo'n dure meter aanschaffen als je dat wil maar veel zal het de hobbyist niet brengen zeker niet op de astra1,2 en 3 en de hotbird ( daar heb je meer aan een natte dweil vam de Action om het signaal te dimmen :-) )

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi astranoconnect dat plaats ik niet, heb liever een betrouwbare verbinding die de beloofde snelheid 95% van de tijd wel haalt of tenminste in de buurt komt van waar je voor betaald:).

 

nadeel alleen bij de concurrent dat die met andere types LNB werken of gebruik maken van de KA band.

en ik kan je verzekeren dat 12.5 west en 33 oost toch aardig gefinetuned kunnen worden door goed uitrichten als je 12.5 west al vind want ik vind het een kreng om te zoeken.

 

daarnaast is je verbinding alleen stabiel met een goede uitrichting want de uplink is narrow beam en je kan down dan wel voldoende signaal hebben, als je up niet goed zit merk je dat heel snel in je snelheid.(vooral als het weer slechter is)

 

zelfde met de skew als je H/V polarisatie gebruikt als die niet goed zit kan je zelfs andere gebruikers storen:(.

 

straks met KA circulaer hebben we daar geen last meer van:).

 

ik plaats ze o.a. bij campings die geen adsl/kabel voor een wifi Gasten systeem kunnen krijgen dus het moet wel blijven werken:)

Dreambox 7000 + 60GB HD /1mtr alu schotel op sg2100 motor/cas interface/season2 int./nokia dbox2 2xi op 1mtr schotel met smd12 motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat je niet kent, mis je ook niet.

 

Daarom kan je ook tevreden zijn, met het afregelen van je schotel op een maximum piepje of rijtje led's.

 

Wanneer je een keer een meetinstrument hebt gebruikt, en wat meer kennis van zaken hebt, weet je wat de anderen missen.

 

Let wel, dat Astra 19 en 23 direct broadcast sattellieten zijn, waardoor je inderdaad beeld hebt met een "signaalpieper".

 

Toch lees ik regelmatig berichten op dit forum, van mensen die ontvangstproblemen hebben met bijvoorbeeld NGC HD, wat wel degelijk is terug te voeren op een slecht uitgerichte schotel.

 

Ik ben een keer 150 km naar een kennis gereden, die geen Ned 1 meer kon ontvangen.

Een blik op het schermpje van de spectrum analiser en de conclusie was "storing van een DECT station".

Het ding stond inderdaad verscholen achter een paar boeken in de kast. Die diagnose zie ik je nog niet trekken met een "pieper"

 

Het leuke van een hobby is dat eenieder op bepaalde facetten voldoening uit zijn hobby put. Je hebt bijvoorbeeld feedhunters, Linux box hobbyisten en... schotel uitricht hobbyisten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Solaris

Ik zoek iemand die mij zou kunnen helpen met het afstellen van mijn schotel (Wavefield T90) voor het ontvangen van Astra 1,2 en 3 en Hotbird.

 

Ik maak geen gebruik van een externe satontvanger, ik ben onlangs overgegaan op de interne ontvanger van mijn nieuwe Samsung UE46D7000 LED TV.

Dit werkt inmiddels goed via CI module en CD-TVV. Echter alleen ASTRA 23,5 en 19,2 middels een andere standaard schotel met originele DUO LNB. Ik wil nu de Wavefield T90 aanlsuiten, maar deze moet eerst goed worden afgesteld.

 

Uiteraard tegen vergoeding. Dank alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag er ook tegen op , tegen dat afstellen van de T 90, maar het bleek naderhand eigenlijk 'eenvoudig' . Als je maar weet waar je op moet letten .

Ik had ook nog een voordeel dat ik alles op werkhoogte had , moest er zelfs op de knieën voor gaan zitten .

post-54463-1318262072,2228_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afstellen van de wavefroentier is in principe makkelijk. De mijne staat nu goed. ontvang nu bijna alles boven de 80 - 90 % kwaliteit.

Maximum E-85 Multi Focus Astra 1, 2 & 3

FTA via Philips 49PUS6401 4K Android TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Heren,

 

Aangezien dit draadje gaat over fine tuning en niet over het zoeken van iemand die een T90 voor je kan afstellen -> graag on topic blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...