Ga naar inhoud


23.5 hoofdbrekens


saTjong

Aanbevolen berichten

Kijk ook even op dishpointer, heb je direct een idee in welke richting je

moet afstellen, en heb je ook meteen de elevatie voor jouw locatie.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Soms is het beter om vanaf nul te beginnen dus linker en rechter lnb niet aan te sluiten en schotel en LNB maximaal af te regelen op 23.5. Eens dit in orde is dan hoef je niet meer aan de schotel te draaien en dan moeten alleen nog maar de LNB's van 19.2 en 28.2 worden aangesloten en afgeregeld.

Vergeet ook niet dat het afregelen via een ontvanger zo z'n eigenaardigheden heeft aangezien die meestal de signaalsterkte van de eerste transponder in de lijst toont, soms is dit er eentje die ondertussen al niet meer in gebruik is maar het kan er ook eentje zijn die door alle Astra's gebruikt wordt (bvb 11973V/27500) en dan zit je af te regelen op de verkeerde sat eek

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Kijk ook even op dishpointer, heb je direct een idee in welke richting je
moet afstellen, en heb je ook meteen de elevatie voor jouw locatie.

Ha dat is een handige website, dank. Ik lees:

Name: 19.2E ASTRA Elevation: 29.1°
Name: 23.5E Elevation: 28.1°
Name: 28.2 Elevation: 26.7°

Mijn schotel staat nu tussen 28 en 29. Maar ik ga hem bijstellen.

Origineel bericht van: alleyoop
Soms is het beter om vanaf nul te beginnen dus linker en rechter lnb niet aan te sluiten en schotel en LNB maximaal af te regelen op 23.5.

Ja dat is precies wat ik wil doen. Ik heb alle LNB's afgekoppeld behalve de middelste en ga nu de elevation wat verlagen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: saTjong
Mijn schotel staat nu tussen 28 en 29. Maar ik ga hem bijstellen.

Daarmee vind je 23.5E ook wel, ik zou eerst ff zoeken en dan elevatie bijstellen en niet per sé andersom.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de allerbelangrijkste vraag, kan je op een 80cm Triax sowieso Astra1/3/2 ontvangen met standaard LNB's? confused

Met andere woorden, had je met je vroegere configuratie nog genoeg ruimte tussen de LNB's van Astra1 en Astra2 om er nog eentje voor Astra3 tussen te wurmen? Vroeger had je immers een bereik van 15,2° (van Hotbird tot Astra2) en nu heb je maar 9,2° (van Astra 1 tot Astra2) dus veel ruimte zal er niet over blijven tussen de LNB's whistle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Toch zou het moeten passen, >> Klik <<

 

Je ziet dat er nog wel wat ruimte over is. Overigens vermeldt niet iedereen welke doorsnee zijn Triax heeft in de gallerij, dat valt ook pas op als je ernaar zoekt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Toch zou het moeten passen, >> Klik <<

Je ziet dat er nog wel wat ruimte over is. Overigens vermeldt niet iedereen welke doorsnee zijn Triax heeft in de gallerij, dat valt ook pas op als je ernaar zoekt...

Euh, dit zijn toch ook de smalle ALPS'en?
Ach het zal waarschijnlijk wel werken met de grote LNB's maar niet optimaal, de asafstand van een 80cm Astra1/3 monoblock is immers 54,61mm dus dan zit je een halve cm fout.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Ja, dat zijn het inderdaad, maar je ziet wel dat er ruimte tussen zit. Al met al, het zal krap worden, maar werken zal het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is gelukt, maar het was me een dagje wel. In heb alle LNB's losgekoppeld behalve de middelste en de schotel uitgericht op 23.5 Ik had in eerste instantie de Rebox ontvanger niet gebruikt omdat die mij vertelde ik wel ontvangst had op 23.5 wat niet het geval was. Op de Topfield kon ik echter met geen mogelijkheid signaal krijgen op 23.5 (Kopernikus3) dus weer de Rebox aangesloten en na veel gewrik en gefriemel kon ik uiteindelijk een stabiele ontvangst instellen.

 

28.2 was makkelijk genoeg gevonden, maar 19.2 daarentegen was weer een pain-in-the-*ss om te vinden. Toen ik bijna de hoop opgegeven had hing de LNB effe scheef naar de schotel en had ik opeens ontvangst. Ik heb hem zo goed en zo kwaad als het kon vastgezet in deze rare stand, ik kon echt nergens anders de satelliet vinden. Hebben jullie een verklaring hoe het kan dat ik met deze rare stand toch nog een goede ontvangst kan hebben? (kwaliteit 80%). Dit bevestigt wel de vermoedens van alleyoop.

 

img_7848.jpg

 

img_7849.jpg

 

img_7850.jpg

 

img_7851.jpg

 

Het enige vreemde is dat ik nu nog heb is dat hij bij het scannen geen RTL4 en RTL5 (SD) kon vinden, wel SBS6 en NET5 en alle HD-varianten van deze 4 zenders. Waarom weet ik nog niet, moet ik nog uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kop van 19.2 zou sowieso dichterbij moeten staan bij 23.5 dan de kop van 28.2. Probleem is eigenlijk dat je schoteldiameter te klein, danwel je LNB's te groot zijn.

 

Ook lijkt het op de middelste foto of de arm niet haaks op de schotel staat? Of is dit optisch bedrog?

 

Je zou eens je ontvanger met tv achter het raam van de schotel kunnen zetten en dan de kop van achter met je hand bewegen totdat je het sterkste signaal/beste kwaliteit hebt.

 

Zelf zou ik de schotel een klein beetje schuin gezet hebben (met de Clarke belt mee). Door met een stuk stellingpijp o.i.d de beugel iets te verbuigen. Maar dan zou de schotel los moeten, dus dan zou ik het alweer niet gedaan hebben wink

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...