Ga naar inhoud


23.5 hoofdbrekens


saTjong

Aanbevolen berichten

Beste saTjong

 

3 Normale LNB’s op een Triax 78cm gaat natuurlijk nooit lukken voor de Astra 1, 3 en 2, op een triax 88cm net wel. Als de Astra 1 en 2 al goed staan uitgericht, krijg je de derde lnb voor de Astra 3 en nooit tussen. Dit kan alleen als je voor de Astra 3 een Alps-lnb neemt.

Maar wat zie ik nu op de foto, je hebt de drie lnb’s allemaal op een verschillende afstand van de schotel staan. Dit betekent dus, dat ze niet allemaal in het brandpunt van de schotel staan en dus ook niet allemaal hun optimale ontvangst hebben. Zo zie ik op de laatste foto de lnb van de Astra 1 (de voorste dus) zo ver naar achteren staan, dat hij achter de feedhorn van de Astra 3 staat, geen fraaie afstelling dus. Bovendien staat hij niet naar het hart van de schotel gericht. Dat verklaart ook meteen waarom je RTL4 en 5SD niet kunt ontvangen. Ook de lnb voor de Astra 2 staat te ver naar achteren. Ook de houder voor de lnb’s is helemaal niets want je hebt er nu bouten uitgelaten op de lnb’s te kunnen richten. Daar heeft Triax betere oplossingen voor.

Je kunt dus twee dingen doen, of je koopt voor de middelste lnb een Alps of je koop een grotere schotel. Dat laatste lijkt me het beste en dan meteen een goede lnb houder er bij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Satkijker

Dat laatste lijkt me het beste en dan meteen een goede lnb houder er bij.

En een mooie slechtweerreserve. wink
Die ben je meestal wel nodig bij een opstelling waarbij lnb's scheel staan zoals hier, en niet in het brandpunt van de schotel.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RVP

Voor een motorgestuurde schotel niet maar ik ken mensen met een eenvoudige met de hand bedienbare draaibare schotel die op de caravan gemonteerd is en die een duo-lnb gebruiken. Dan hoeven ze nadat ze de caravan hebben geïnstalleerd, slechts 1x de schotel uit te richten (elevatie en in de juiste richting draaien) en kunnen dan toch alle Nederlandse zenders op de Astra 1 en 3 bekijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chelloanarchist
Even een vraag die er misschien niet helemaal bijhoort, maar wel mogelijk kan zijn.
Is een Multi LNB opstelling ook draaibaar tegebruiken??

Tuurlijk, gewoon de middelste LNB gebruiken. Wanneer je die weer op de oorspronkelijke sat richt heb je weer de 'standaard' situatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SimonLeBon
Ook lijkt het op de middelste foto of de arm niet haaks op de schotel staat? Of is dit optisch bedrog?

Correct, goed gezien! Zal wel een productiefoutje zijn bij deze schotel o.i.d. want dit zat er vanaf het begin al in en er zit geen millimeter speling in de arm.

Origineel bericht van: SimonLeBon
Zelf zou ik de schotel een klein beetje schuin gezet hebben (met de Clarke belt mee). Door met een stuk stellingpijp o.i.d de beugel iets te verbuigen.

Schuin welke kant uit bedoel je?

Origineel bericht van: Satkijker
Zo zie ik op de laatste foto de lnb van de Astra 1 (de voorste dus) zo ver naar achteren staan, dat hij achter de feedhorn van de Astra 3 staat, geen fraaie afstelling dus. Bovendien staat hij niet naar het hart van de schotel gericht. Dat verklaart ook meteen waarom je RTL4 en 5SD niet kunt ontvangen.

Klopt dat ie achter de de feedhorn van de middelste LNB schuilt en op de rand van de schotel gericht is. Ik snap er ook helemaal niks van maar dat was de enige manier dat ik er signaal uit kon krijgen. Weliswaar 'slechts' 80% signaalkwaliteit terwijl de middelste LNB (23.5) 92% signaalkwaliteit heeft. Maar ik ben blij dat je een verklaring hebt voor het ontbreken van RTL4 en 5. Dank voor de tips. Ik ga eerst weer de ladder op (laddertje) maar gok dat het neer gaat komen op nieuwe hardware ;-).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste saTjong

 

Je kunt de lnb proberen opnieuw af te stellen maar het zal nooit goed komen want de feethorns van de lnb zijn te groot waardoor ze niet dicht genoeg tegen elkaar gezet kunnen worden. Niet voor niets zijn de feethorns van een duo-lnb Astra 19,2 en 23,5 graden uit één geheel gemaakt om ze dichter bij elkaar geplaatst te krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste saTjong

 

Op het bericht van SimonLeBon met de mededeling:

Zelf zou ik de schotel een klein beetje schuin gezet hebben (met de Clarke belt mee). Door met een stuk stellingpijp o.i.d de beugel iets te verbuigen.

 

vraag jij dan: Schuin welke kant uit bedoel je?

 

Van ons uit gezien staan de satellieten die verder naar het oosten staan ook lager aan de horizon. Dit betekent dat de lnb van de Astra 2 hoger moet staan dan de lnb van de Astra 3 en dat de lnb van de Astra 1 lager moet staan dan die van de Astra 3. Die schuinte is in Nederland ongeveer 10 graden. Als ik naar foto 1 kijk, zie ik de rechter lnb van de Astra 1 zeker geen 10 graden lager staan dan de middelste en de linker lnb al helemaal niet 10 graden hoger staan. Dit geeft dus ook al een slechter signaal. De schuinte kun je instellen door de lnb-houder 10 graden schuin te zetten maar dat kun je ook doen door de gehele schotel 10 graden schuin te zetten.

Al met al een grote chaos met je lnb-opstelling.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chaos, daar ben ik het helemaal mee eens wink.

 

Voor weer naar de winkel te rennen voor een nieuwe LNB-houder of schotel ben ik toch nog wat gaan proberen met een andere opstelling. Omdat de LNB-arm van mijn schotel bijna 10 graden uit het lood staat heb ik geprobeerd om het hele rijtje met LNB's op te hangen aan de rechtse LNB (op de foto's). Zo zit de middelste LNB toch nog beter in het midden dan voorheen. De LNB-houder is van aluminium en heeft geen bewegingsvrijheid. Het geheel zal niet verder naar beneden draaien want de houder zit nu tegen de arm aan.

 

Het resultaat is nog steeds rommelig, maar de LNB's staan nu tenminste wel netjes op een rijtje en zullen niet snel los raken.

 

De ontvangstkwaliteit:

19.2: 75%

23.5: 86% (en daar ging het mij om)

28.2: 70%

 

img_7852.jpg

 

img_7861.jpg

 

img_7865.jpg

 

img_7871.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste saTjong

Het ziet er nu al een heel stuk beter uit. Toch zijn er nog een paar verbeterpuntjes. Alle drie de lnb’s moeten precies naar het midden van de schotel gericht zijn, dat is net iets boven de bovenste van de 3 schroeven in de schotel. Dat is op foto 2 met de linkse lnb zeker niet het geval en met de middelste ook niet helemaal.

Verder moeten deze lnb’s op precies dezelfde afstand van het midden van de schotel staan als de lnb die in de armklem zit en dat is ook niet het geval. De schuinte van de 3 lnb’s staat nu een heel stuk beter maar nog geen 10 graden wat het beste is, maar ja hij kan niet schuiner begrijp ik. Je kunt er dus zeker nog meer uit halen maar als het voldoende is, ook met slecht weer, dan ben je toch een stuk verder gekomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...