Ga naar inhoud


Glasvezel, welke kabel van centrale naar huis


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: grunnsat
Misschien ligt het aan mij, maar ik begin er steeds minder van te begrijpen.

Je hebt het over een centrale, maar ik zie alleen maar een uitermate rommelige verdeelkast. Hebben jullie nu echt een centrale, dus kun je via de centrale van bungelow naar bungalow bellen zonder dat je buitenlangs via de PTT gaat?

En wat wil je bereiken met je bekabeling? Moeten alle bungalows een high-speed internet verbinding via een centrale router krijgen?

Over welke afstanden praten we eigenlijk?


Ze spreken hier over je 'centrale'.

Daar wordt dus die verdeel kast mee bedoelt.

En het boeit mij geen bal wat de andere doen, dit is allemaal een prive kwestie. We betalen gezamelijk voor de verdeelkast/centrale. De rest is weer prive.

Er komt dus een kabel van TTNet binnen op een bepaald punt. Dan moet het park zelf zorg dragen voor de rest.

"Wij" zullen dus met zijn allen een verdeel kast kopen en 99% van de bewoners hier zal het verder een zorg zijn als ze maar kunnen msnen en telefoneren met skype. Die zullen dus ook gewoon weer hun huidige bekapeling er op laten aansluiten en prima.

Ik wil echter gebruik maken van de maximale snelheden, omdat ik veel internet verkeer heb met Noorwegen en Nederland.

Mijn huisje staat op ongeveer 150m kabel afstand van het punt waar de fiber binnen zal komen.

Het is dus:

TTNet -- Optic Fiber -- Park Verdeelkast -- Bungalows

Er is geen onderlinge verbinding. Iedereen heeft een eigen nummer en een eigen kabel en een eigen lijn etc.
Daarom komt er nu die hele tros binnen, voor elke bungalow zo ongeveer een kabeltje of 2.

Dit gedeelte wordt nu vervangen door een Fiber, die tros kabels van de provider.

En dan wat moet ik naar mijn huis toe doen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Big Fellow and Wiz

 

Ik kan dus niets met Cat doen. Ik ga buiten het park om en daar kan ik geen switches/verdelers plaatsen.

 

Die zijn een dag later pleite of kapot. Al zet ik ze in een brandkluis.

 

Ik moet dus 150m overbruggen met 1 kabel vanaf het centrale punt. Vanaf de verdeelkast.

 

Ik heb al een jaar koppijn met dit internet en het moet nu voor eens en altijd opgelost worden.

 

Als mijn Fritz niet de maximaal aangeboden snelheden aankan dan koop ik een nieuwe/andere. Moet hem toch vervangen ivm de komst van IPv6.

 

Ik heb ook nog een 7270 liggen trouwens, maar daar is de ADSL poort van kaduk.

 

En ik zal jullie tip ten harte nemen en van de week eerst met TTnet gaan praten. De ISP.

 

Volgens mij, wat ik zo uit hun website begrijp, is momenteel de max snelheid 32mb down. Up wordt niet eens vermeld.

 

En dat voor maar 75 euro per maand...

 

Haten jullie internet ook zo? smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een ADSL modem o.i.d. wilt gebruiken dan moet die wel in de "centrale" komen te staan. Een ADSL signaal over een fiber sturen is complexer dan een netwerk verbinding via een fiber...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Als je een ADSL modem o.i.d. wilt gebruiken dan moet die wel in de "centrale" komen te staan. Een ADSL signaal over een fiber sturen is complexer dan een netwerk verbinding via een fiber...


m.a.w. ik heb iets nodig wat het signaal binnenshuis omzet.

grrr leuker kunnen ze het wel maken.

Niemand hier verstand van die toevallig over een weekje of 2 a 3 in Turkije zit de spullen die ik nodig heb mee kan nemen en de boel aansluit? smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ADSL/VDSL is gebaseerd op een koperverbinding tussen de centrale en en de huisaansluiting, daar kan nooit glas tussen zitten (tenzij er de laatste tijd heel veel veranderd is). Ergo, je kunt geen ADSL/VDSL modem/router gebruiken.

 

Wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat iedere bungalow een eigen abonnement bij het telecombedrijf heeft, en dat eigenlijk alleen de bekabeling op het park tussen de centrale aansluitkast en de bungelows niet door het telecombedrijf geleverd wordt.

 

De vraag is nu wat de telecom maatschappij gaat leveren. Normaal gesproken zal de telecom maatschappij per huisaansluiting een aansluitkastje moeten leveren waarop de telefoon en internet aansluiting afgeleverd wordt. Iedere woning moet daartoe zijn eigen glasvezelpaar krijgen.

 

Als we van dit scenario uitgaan, en we blijven het concept van privé bekabeling op het park aanhouden, dan zijn er twee mogelijkheden. De beste methode zou zijn het aanleggen van glasverbindingen tussen de centrale en de bungalows. In de centrale komt dan een glas patchkast. In het andere concept komen de 27 aansluitkastjes in de centrale, en moet je een dubbele UTP kabel tussen iedere bungalow en de centrale aanleggen, één voor telefonie en één voor internet. Je hebt dan stroom nodig in de centrale, de netwerk kabels worden feitelijk te lang, je moet een heel goede stevige centrale kast hebben enz.

 

Ik neem niet aan dat het telecombederijf zelf actieve glasvezel verdeelapparatuur gaat plaatsen in de centrale.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo te zien VDSL2. Ze bieden een theoretische snelheid van 100Mbps max aan.

 

Je hebt speciale apparatuur nodig om het te laten werken, c.q. je krijgt bij het afsluiten van je abbo een speciale modem (4 poorten en wifi).

 

Oke, ik ga wel bij ze langs en zeg dat ik het tot aan mijn huis door hun geregeld wil hebben. Dan gebruik ik mijn Fritz wel als router en dan moeten we er zijn toch?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Het is zo te zien VDSL2.


Waarom denk je dat? ADSL en VDSL technieken zijn puur en alleen maar gemaakt voor koper twisted pair verbindingen.

Citaat:
Ze bieden een theoretische snelheid van 100Mbps max aan.


Dat kan ook met andere netwerk technieken.

Citaat:
Je hebt speciale apparatuur nodig om het te laten werken, c.q. je krijgt bij het afsluiten van je abbo een speciale modem (4 poorten en wifi).


Dan zal dat apparaat al een router zijn, anders zaten er geen vier poorten op.

Citaat:
Oke, ik ga wel bij ze langs en zeg dat ik het tot aan mijn huis door hun geregeld wil hebben. Dan gebruik ik mijn Fritz wel als router en dan moeten we er zijn toch?


Die Fritzbox zul je waarschijnlijk niet meer nodig hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft het Fritz verhaal, dat is puur voor haar VOIP techniek. De modem/routers die mijn ISP levert zijn altijd zo kaal mogelijk.

 

En ik denk dat het VDSL2 is omdat we a. de oude telefoon lijnen kunnen blijven gebruiken, en dit dus strookt met wat ik uit jouw verhaal op kan maken en b. omdat ze het erover hebben op hun website. Nu is mijn Turks niet goed genoeg om alles daar te begrijpen, maar er staat zoiets als 'TTNET Fiber Internet is beschikbaar met VDSL2.'

 

Ik heb ergens het idee dat ze dus ook nog niet full fiber of wat dan ook aanbieden omdat ze het ook herhaaldelijk over de afstand hebben. Iets wat weer overeenkomt met wat ik wel eens over VDSL heb gelezen.

 

Hoe dichter bij de switches hoe sneller.

 

Meer een soort van Fiber/VDSL combo, maar wel al gelijk goede kabels trekken met het oog op de toekomst.

 

Hoe dan ook, ik ga bij ze langs en zie dan wel verder.

 

Maar het kan denk ik ook geen full fiber zijn omdat ze het hebben over een max up van 1Mbps bij alle paketten... Humor is dat ik met een ADSL verbinding een snellere up kan krijgen van ze.

 

Ik denk en hoop dat die 1up ook maar tijdelijk is totdat het allemaal op zijn plaats zit en ze een overzicht hebben van hoeveel mensen er precies mee gaan doen. De pakketten zijn ook vrij prijzig als je ze b.v. vergelijkt met Europa en al helemaal voor het gemiddelde inkomen al hier. Ik zou voor die 100/1Mbps verbinding ongeveer 75 euro per maand betalen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Ik zou voor die 100/1Mbps verbinding ongeveer 75 euro per maand betalen.

Prijstechnisch is 75 euro voor 100Mbps down niet slecht. (Ik zal je niet vertellen wat ik zou moeten betalen als ik een soortgelijke verbinding zou willen hebben thuis...)
MAAR.... 100/1 is een belachelijke verhouding. Op die manier kan je never nooit niet de 100Mbps halen. Die upload snelheid moet toch echt wel een min. krijgen van 10Mbps. Immers elk pakketje van 1500 bytes wat via de downlink binnenkomt moet met een pakketje "geacknoledged" worden... Die pakketjes zijn niet groot, maar zeker meer dan 15 bytes...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...