Ga naar inhoud


Glasvezel, welke kabel van centrale naar huis


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ze zijn nu bezig hier met een glasvezel netwerk aan te leggen.

 

Ik ben zelf bezig om nieuwe telefoon kabels aan te leggen.

 

Ik zit op een park met 27 bungalows en we hebben 1 centrale waar straks het glasvezel op uit komt.

 

Wat kan ik nu het beste van die centrale naar mijn huis toe trekken?

 

Ik zal wat foto's proberen te regelen van wat we allemaal hebben etc.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is helemaal afhankelijk van je apparatuur. Er zijn op dit moment twee soorten glasvezels in gebruik, single-mode 9/125 en multi-mode 50/125 glasvezels. Single-mode heeft een kerndiamater van 9 micron, multi-mode van 50 micron. Je apparatuur is maar voor één van beide geschikt, mogelijk kun je de apparatuur aanpassen op de gewenste kabel door andere laser units te gebruiken.

 

Single-mode is voor lange afstanden (tot 80km), multimode is voor korte afstanden (tot 300m, of wellicht meer afhankelijk van het gebruik).

 

Denk er aan dat het heel zorgvuldig aangelegd moet worden. Geen scherpe bochten, apparatuur in een schone stofvrije omgeving, geen spanning op de kabels enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appels en Peren? Volgens mij komt er geen glas van de centrale naar huis... Cat6 is een zekere keuze eventueel in sftp uitvoering, die een iets betere afscherming heeft.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij bedoelde inderdaad waarschijnlijk de koperkabels.

 

Dan kun je UTP cat 6 gebruiken, maar dat is alleen zinvol als je ook de bijbehorende contactdozen gebruikt. Dat zijn van die prachtige van zinkspuitwerk gemaakte exemplaren, en die zijn behoorlijk prijzig!

 

Voor alleen telefonie volstaat zelfs cat 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Die vraag heb je volgens mij al eens gesteld.

Cat 6 UTP.

Mvg,

Michel


Dat zou kunnen ja... nu je het zegt. Maar ze zijn er nu daadwerkelijk mee bezig dus het wordt werkelijkheid. Ik zal even kijken of ik dat andere draadje kan vinden.

Echter vraag ik me af of dat gaat lukken met CAT6.

Kun je glasvezel weer aansluiten op je oude centrale?
We hebben nu een kast hangen waar de PTT kabel zeg maar op binnen komt, deze verdeeld het dan weer verder.

Of moet je echt alles vervangen?

En kun je je oude telefoon kabels nog gebruiken? Of moeten ook deze allemaal worden aangepast?

Het lijkt mij dat ze iets gebruiken wat gewoon het bestaande kabel netwerk vervangt, indien mogelijk...

Maar stel ik kan CAT gebruiken, wat moet ik dan in huis hebben?
Ik neem aan dat je hier ook weer een speciaal kastje voor nodig hebt?

ugh ugh ugh...

Het zal zo zijn:

PTT --- glasvezel --- park centrale -???- bungalows

Ik ben ergens bang dat ze gewoon de kabel trekken en indien men wil kan men de centrale (zelf) vervangen en er op worden aangesloten... en dan ook zelf zorg dragen voor de kabels op het park... smirk

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Hij bedoelde inderdaad waarschijnlijk de koperkabels.

Dan kun je UTP cat 6 gebruiken, maar dat is alleen zinvol als je ook de bijbehorende contactdozen gebruikt. Dat zijn van die prachtige van zinkspuitwerk gemaakte exemplaren, en die zijn behoorlijk prijzig!

Voor alleen telefonie volstaat zelfs cat 3.


Het wordt internet voornamelijk eigenlijk. Turkse tel gebruiken we nauwelijk ivm met mobieltjes en voip.

Kan ik ze de glasvezel direct naar mijn huis laten trekken? En bij de centrale een metertje of 2 extra oplussen zodat wanneer het park besluit de centrale te vervangen (indien dit uberhaubt nodig is) ze hem daar kunnen knippen en aansluiten?

Wacht... ik ga nu even foto's maken... grrr

Ik wil 100/100!!

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eerst maar eens informeren hoe ze het gaan doen...

 

Of ze glas tot in je bungalow gaan leggen, of tot de centrale van je park..

 

 

optie 1 krijg je een speciaal kastje+modem in je bungalow..

vanaf daar CAT kabels trekken naar je computers/ontvangers/etc

 

 

optie 2 krijg je vanaf de central CAT kabel naar je woning.

Bij binnenkomst hang je een goede router neer en vanaf daar CAT naar je pc/ontv/etc

DISCLAIMER:

All statements, events, names and numbers mentioned in this message are fictional. Any resemblance to reality is coincidental and unintended.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Volgens mij komt er geen glas van de centrale naar huis...


Ik weet niet of je doelt op de situatie van TS, maar hier heb ik sinds eind 2010 glasvezel tot in huis op het glasvezelmodem, om vandaar met Cat-6 verder gaan.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net met de werklui gesproken,

 

Zij maken het tot de parken.

De parken moeten dan de centrales zelf vervangen.

En zij (werklui) beweren dat je dan (ik denk dat dit aan het type centrale ligt?) je oude 2 ader telefoonkabeltjes kan blijven gebruiken.

 

Dit wordt natuurlijk wel een enorme bottleneck.

 

Ik heb voor volgende week maandag een graver besproken wie een gleuf gaat graven langs het park naar mijn huis toe. Hier komt dan een pijp in etc, waar ik dan een nieuwe kabel door zal trekken. 3 andere buren doen ook mee.

 

Vraag is dus wat voor kabel wij het er beste doorheen kunnen trekken.

 

Kabel wordt hoe dan ook onderbroken door een centrale waar het wordt verdeeld. Maar kan ik hier dan ook weer glasvezel op aansluiten en dit door naar mijn huis trekken?

 

Ik heb foto's, ga ze nu even verkleinen en posten.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_1081.JPG

 

Oude, huidige opstelling.

 

IMG_1082.JPG

 

Nogmaals, iets verderaf genomen.

 

IMG_1083.JPG

 

Huidige PTT kabel.

 

IMG_1084.JPG

 

Links is de verdeler waar de PTT kabel op binnenkomt.

Dit gaat dan weer naar rechts waar het wordt verdeeld over het park. Er gaan hiervandaan zwarte 8 aderige grondkabels naar verdeel kastjes op het park waar de huizen per vier op zitten aangesloten.

 

IMG_1085.JPG

 

Hier zijn ze bezig een soort van verdeler of iets aan te sluiten denk ik.

 

IMG_1086.JPG

 

Nogmaals.

 

IMG_1087.JPG

 

Kabels gaan per 4 de buizen in onder de grond.

 

IMG_1088.JPG

 

Iets dichterbij. Tevens poging foto te nemen van wat erop staat.

 

IMG_1089.JPG

 

Nogmaals, echter weer niet gelukt.

Er staat overigens niet veel op behalve dat het van TTNET is en dat het Optic Fiber is...

 

IMG_1090.JPG

 

Dwarsdoorsnede.

Werklui vertelde mij dat de Gele ader de glas ader is.

 

 

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_1091.JPG

 

Hier de rubberen sokken (of hoe je ze ook noemt)

Toen ik wegging waren ze deze met een fohn aan het verwarmen zodat hij goed aansloot.

 

IMG_1092.JPG

 

De katrol.

 

IMG_1093.JPG

 

De katrol van boven.

 

Ik weet dus niet wat voor een park centrale wij gaan krijgen/kopen en wat hier verder mee kan.

 

Maar, is het mogelijk om op een centrale waar je dus ook de normale oude 2 aderige telefoonkabels op aan kan sluiten, om daar fiber op aan te sluiten?

 

Als dit kan koop ik van die gasten 150m van die oranje fiber kabel en trek dit direct naar mijn huis toe.

 

Ik krijg in huis in principe maar 1 aansluitpunt voor telefoon en internet.

 

Hier moet mijn modem op kunnen worden aangesloten (Fritz 7170).

 

Wat is hier dan weer voor nodig?

 

Sorry voor de overdaad aan foto's, maar ik wil het gewoon 1x goed hebben en nooit meer naar hoeven te kijken en supersnel kunnen internetten.

 

Kosten zijn ook niet zo relevant, die schrijf ik wel af laugh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien zijn ze inderdaad glas aan het leggen. De foto's laten onderandere een "mof" zien waar de kabels aan elkaar worden gezet.

 

De vraag is echter wat je precies wilt bereiken. Snel internet? Dan kan je gebruik maken van een glas verbinding, maar dan moet je wel "iets" hebben waar het op kan worden aangesloten in de centrale. Als je internet en telefonie wilt hebben, dan kan dat ook via glas, maar dat wordt een stuk duurder.

 

Nadeel van een CAT5/CAT6 verbinding is dat hij max. 100m lang kan wezen. (Er wordt in de praktijk aangeraden hem korter te houden aangezien er altijd "patch" kabels worden gebruikt aan beide einden van de kabel, welke je moet meetellen in de totale lengte) Elke 100m moet er een actief apparaat zitten. Dat kan een switch/router wezen bijvoorbeeld. Dus als de afstand van je bungalow naar de centrale meer dan een meter of 70-80 is, dan is de CAT5/CAT6 oplossing alleen bruikbaar indien je ergens een switch o.i.d. plaatst.

 

Glas kan echter over (heel) grote afstanden worden gelegd. Echter de kosten zijn (veel) hoger, en je hebt speciale apparatuur nodig. Bij een glas verbinding is het belangrijk om te weten wat voor type interfaces wordt gebruikt aan de centrale kant. En uiteraard is het ook goed om te weten welk type fiber wordt gebruikt. Het meest voorkomende voor "standaard" installaties is een multi-mode 62.5/125um fiber.

Voor de aansluiting op je router in je bungalow moet je dan een fiber optic/cat5(6) media converter kopen. Die "maakt" van de fiber aansluiting een "normale" CAT5/CAT6 aansluiting.

 

Maar.... Heel eerlijk gezegt denk ik niet dat je een fiber aansluiting in de centrale kan krijgen. Dus dan moet je ook een media converter plaatsen in de centrale...

 

Naar mijn mening is de meest praktische oplossing de volgende;

Leg een of meerdere CAT5 kabels aan vanaf de centrale naar een punt niet verder dan een meter of 80 vanaf de centrale. Als dit dus buitenshuis is moet je dus een buitenkast "bouwen". In die kast zet je een switch neer. Vanaf de switch leg je kabels naar de eindpunten toe. (Als de afstand meer dan 150m is dan kan je rustig meerdere switches gebruiken die op 80m van elkaar staan)

Als je bungalow binnen de 100m vanaf de centrale staat kan je gewoon een kabel per bungalow leggen. Op 2 ader paren staat bij 100Mbit geen signaal, dat zijn de aderparen op aansluiting 4/5 en 7/8. Die kan je dan gebruiken voor je telefoon aansluiting. (Een paar per aansluiting)

Als je alleen internet wilt hebben via die aansluiting en de afstand is groter dan 100m dan kan je ook gaan voor een fiber aansluiting met de media converter aan beide kanten.

 

Probeer eerst eens uit te vinden wat voor soort aansluiting ze gaan aanbieden/krijgen in de centrale voordat je iets gaat aanleggen!

 

Trouwens, 150m grond fiber kabel is ook in Turkije niet goedkoop!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Precies. Ik denk dat het het slimste is om eerst eens met je provider om de tafel te gaan en de mogelijkheden die zij leveren te bespreken.

 

Dat voorkomt dat je straks 150 meter van die fiber kabel (die zo te zien uit meerdere aders bestaat) voor jan met de korte achternaam hebt liggen omdat er niets is waar je het op aan kan sluiten.

 

En wat wil je eigenlijk met 100/100? Ik heb 50/50, en zit 9 van de 10 keer op de andere kant te wachten.Dan nog een puntje: En kan jouw fritzbox wel overweg met 100/100?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ligt het aan mij, maar ik begin er steeds minder van te begrijpen.

 

Je hebt het over een centrale, maar ik zie alleen maar een uitermate rommelige verdeelkast. Hebben jullie nu echt een centrale, dus kun je via de centrale van bungelow naar bungalow bellen zonder dat je buitenlangs via de PTT gaat?

 

En wat wil je bereiken met je bekabeling? Moeten alle bungalows een high-speed internet verbinding via een centrale router krijgen?

 

Over welke afstanden praten we eigenlijk?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...