Ga naar inhoud


[Radio] Bij parallelgeschakelde lampen gaat er één meer stroom trekken


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

In een TS-820S Kenwood vervang ik de eindlampen.

Biasspanning ingesteld voor 60mA stroom en so far so good...

Blijf op SSB stand staan en hou de anodes van beide lampen in het oog.

Na enkele seconden gaat lamp-2(sock-B) annode meer en meer rood worden, en lamp-1(sock-1) blijft "cool"...

Lampen van plaats verwisseld en nu gaat de anode van lamp-2 in socket-1 terug rood worden, terwijl lamp-1 in sock-2 terug "cool" blijft.

Bias is niet per lamp regelbaar en lampen zijn gekocht voor "gepaarde lampen"???

Hoe oplossen?

Laat ik de bias op 60mA staan, dan zal de lamp die rood wordt binnen de korste keren doorslaan...

Anodes, stuurroster en kathodes staan gewoon parallel, en schermroosters hebben dezelfde spanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jan

toch maar ns controleren of er ergens n lekke c zit , n tor is gelijk weg en n lamp word rood als waarschuwing , er is ergens n sluiting anders blijft de buis wel cool , probeer eerst de 2 ff om te ruilen om er zeker van te zijn dat er geen foutje in de lamp zit.heb zelf wel ervaren dat n buisvoet doorsloeg

 

mvg Schapi

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anode en schermroosterspanning is idem bij de 2, zowel bij Tx als Rx.

Schermroosterspanning is 265V

Stuurroosterspanning is -110V op beiden bij Rx, en -65V op beiden bij Tx.

Het is de lamp die rood wordt in sock-2, die ook rood wordt in sock-1 als ik die omwissel...

Voor gepaarde lampen KAN dat toch niet?

Ik denk eraan de schakeling te modificeren zodat de neg. voorspanning apart instelbaar is.

Maar toch eerst even luisteren naar de opinie van de ervaren oude rotjes... wink

 

Een lekke C zou een positieve stuurroosterspanning opleveren bij beide lampen, een lekke ontkoppel C op schermrooster zou de voorschakelweerstand doen doorbranden, en de Vg2 is bij beiden identisch!

De bias (neg voorspanning )is mooi regelbaar voor een ruststroom van 10-200mA en staat op 65mA ingesteld.

Zelfs bij min bias is er nog een puntje rood op de anode...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om welke buizen gaat het precies? Welk merk? En waar gemaakt.

Als ze uit China komen dan zou ik uiterst voorzichtig en skeptisch zijn.

Als de buizen volkomen parallel staan is één der buizen niet in orde. Ze zijn zeker niet ge-matched.

 

Controleer de neutrodynisatie van beide buizen.

Bij het vervangen van de zender-eindlampen moet ALTIJD de neutrodynisatie nageregeld worden.

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...