Ga naar inhoud


Nog een vraag voor de electriciens (krachtstroom aansluiten)


Markve

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: kloppie
Hallo mensen, deze discussie loopt uit de hand.
Als je een motor hebt van 230/400V en je gaat hem aansluiten op 3 fasen 380-400V thuis dan zou ik hem niet in driehoek aansluiten zoals GRUNNSAT beweert, want dat gaat je een motor kosten ! Als je hem op 230V aansluit dan kan het wel in driehoek. En over de NUL, als alle wikkelingen de zelfde weerstands waardes hebben dan zijn de wikkelingen in ballans en heb je geen NUL nodig dit gebeurde vroeger meer tegenwoordig niet zo veel meer. Je zal moeten kiezen voor 3 fasen aansluiting van je energie leverancier of een regelaar die op 230V werkt en zelf een 3 fasen 380V genereerd.

Gert


Waartoe dient een ster/driehoek schakelaar dan in jou ogen ?

Een zaagbank met een driefase motor bijvoorbeeld sluit je zo aan. De sterschakeling om de boel aan het draaien te krijgen en vervolgens door schakelen naar driehoek om de motor kracht te kunnen laten leveren. Laat je 'm alleen in ster draaien dan heeft ie echt geen power.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Goed om te horen dat het werkt, loopt de hydrauliek pomp van een brug niet standaard onbelast aan? Ik denk dat op deze manier geen 400V 3~ nodig hebt alleen voor een brug.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dolf
Goed om te horen dat het werkt, loopt de hydrauliek pomp van een brug niet standaard onbelast aan? Ik denk dat op deze manier geen 400V 3~ nodig hebt alleen voor een brug.

Dolf.


Ik begreep ook niet goed waarom de motor, als de kabels van de hefbrug strak gespannen zijn, niet aan loopt.

Deze tekening heb ik gevonden en lijkt op hetgeen er aan de hefbrug zit. Met uitzondering dat de brug op zwaartekracht door de hendel retract/extend te bedienen zakt waardoor de cilinder ingedrukt wordt.
Het lijkt mij dat als de cilinder een tegendruk heeft die groter is dan de motor/pomp bij opstarten kan leveren dat de motor/pomp dan stil blijft staan. Dus het vermogen is nu te klein.

Hydraulic_circuit_directional_control.pn

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een hydrauliek aansturing ontwerp, dan start ik de pomp bij het bedienen, en door een timer wordt even later de ventielen bediend. Er wordt dan wel ventielen gebruikt die in de uit stand, de olie vrij retour naar de tank laten gaan. Of er wordt bij meerdere ventielen een rondpomp ventiel gebruikt, die de vrije retour afsluit als de pomp op snelheid is.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je hier niet ziet is dat de motor rechtstreeks op de pomp zit aangesloten. De pomp is een verdringerpomp. Als die teveel tegendruk krijgt dan loopt de motor niet aan. Dit is ongeveer onze situatie. Er zal toch krachtstroom moeten komen. Bedankt voor de info allemaal.

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, gewoon een invertertje. Zie mijn post hierboven.

Op de pomp zit gegarandeerd een overstortklep die gewoon open gaat als er geen afname is. Als de motor dus over voldoende (start) koppel beschikt is er geen probleem.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dolf
Dan ben ik niet duidelijk geweest.
Het gaat er niet om op welke spanning de motor( wikkelingen) draait, maar in welke schakeling de motor moet bij welke spanning.
En dat is, zoals je ook kunt zie op de foto eerder geplaatst, bij 230V moet de motor in driehoek, en bij 400V in ster.


Beste Dolf,

Ik heb nog eens naar de foto van jouw typeplaatje gekeken, en ik denk dat ik de oplossing van het raadsel heb.
  • Dit is een heel kleine motor (370W), dus het zou onzin zijn om hem te starten in ster, en dan door te schakelen naar driehoek.
  • De motor is te gebruiken met meerdere spanningen en frequenties.
  • Op bijvoorbeeld de Antillen heeft men bij mijn weten wel een 3-fase systeem, maar daar komt zoiets als 127V 50Hz uit de wcd. Dat betekent dat de spanning tussen de fases daar 220V is! Dus daar moet jouw motor inderdaad in driehoek worden aangesloten.


Lijkt jou dit een aannemelijk verklaring voor het typeplaatje op jouw foto?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het vervelend dat ik belagelijk wordt gemaakt, zeker als ik bij de juiste eind heb. Ik had graag gezien dat je direct goed naar de foto had gekeken.

 

Motoren beneden de 2,2 of 3 of 4kw worden meestal als 230/400v motor geleverd, grotere motoren worden als 400/690v geleverd ( op speciale bestelling kun je hier van af wijken).

 

Tegenwoordig gebruiken we geen ster driehoek schakeling meer, ik start motoren boven de 4 á 5,5kw direct met een softstarter, is beter voor de mechanica aan de motor as.

 

Kijk hier nog maar eens naar: http://www.circuitsonline.net/forum/view/93227

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dolf
Ik vind het vervelend dat ik belagelijk wordt gemaakt, zeker als ik bij de juiste eind heb.

Sorry Dolf, dat was echt niet de bedoeling. Het typeplaatje van de motor geeft in feite weer dat de wikkelingen maximaal met 230V belast mogen worden. Een 400V sterschakeling zorgt voor een spanningsval van 230V over iedere wikkeling. Een driehoek schakeling mag dus ook maximaal 230V tussen de fases opleveren. Dat kan alleen als de spanning tussen een fase en de nul ca. 127V is, en dat is bijvoorbeeld op de Antillen het geval. Je kunt bij onze normale netspanning geen driehoekschakeling van 3x230V maken. Ik heb je al eerder de vraag gesteld hoe jij in een driehoek schakeling aan 3x230V wil komen, en die vraag heb je niet beantwoord.
Link naar reactie
Delen op andere sites

D.m.v een condensator kun je een fase verschuiving maken die je als 3e fase aanbied. Zie uitleg eerder hier. Echter is deze fase niet zo krachtig als een echte 3e fasen aansluiting, als dan ook nog eens de motor in ster aangesloten is (dat is aannemelijk, de motor is voor 400v gebruikt) blijft er onvoldoende vermogen over om de hydrauliek pomp rond te krijgen.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het goed gedaan, zoals op het plaatje van de driehoekschakeling, drie plaatjes los van elkaar gemonteerd.

 

Als je de pomp onbelast kon laten aanlopen heb je geen krachtstroom nodig. Heb je wel de juiste condensator gebruikt, Hier kun zien wat voor waarde je moet gebruiken.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...