Ga naar inhoud


Nog een vraag voor de electriciens (krachtstroom aansluiten)


Markve

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Dolf
Even voor de duidelijkheid:
Een motor voor 400/230V heeft een spoelspanning van 230V. Die krijg je alleen als je de motor op 230V in driehoek zet (of 400V in ster), dan komt de aangeboden spanning volledig op de spoelen.


Dit is niet correct.
De sterschakeling is 3x230V. Het middelpunt van de ster is de nul, de 3 uiteinden van de ster zijn de fases. De spanning van 230V staat tussen het uiteinde van één poot van de ster en de nul (dat dus 3 keer).
De driehoekschakeling levert 3x400V tussen de fasen onderling. Teken maar een gelijkzijdige driehoek met daarin de ster vanuit de hoekpunten. De verhouding tussen een zijde van de driehoek en zo'n lijntje uit een hoekpunt is wortel-3, en wortel-3 x 230 = 400.
De spanning over de spoelen kan dus 230V of 400V zijn, al naar gelang de motor geschakeld is.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Con

Voor de (nog meer) duidelijkheid, dat je overweegt om één fase
bij de linker buur en de andere missing fase bij de rechterbuur
te halen, DAT vond ik creatief.

HG CC


Ik vind het eerder schokkend....... crazy

1x DM800HD - OpenPLi 2.1 - CCcam 2.3.0  (in de kast als reserve)

1x Vu+ Solo2 -  OpenPli 4.0 - Oscam - 110cm Triax - Stab rotor
2x Amino A140 (Glasvezel ontvanger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Zucht..ik hoor wel dat jullie niet weten hoe een hefbrug precies werkt. shocked Als je de 'hef' knop indrukt moet gelijk alle kracht er zijn om de brug omhoog te brengen. Bij 'zakken' wordt alleen 1 phase van de motor omgewisseld dmv een relais.
Bij een hefbrug kun je geen ster/driehoek schakeling gebruiken, dat is te traag en verbrand op den duur je motor.
Een ster /driehoek schakeling is alleen bedoelt voor het beperken van de aanloop stroom bij hele grote motoren.
Bij een hefbrug is dit niet gebruikelijk. Het advies is dus, laat een krachstroom aansluiting maken. Ga je zitten 'broddelen' met condensatoren of elders een phase weg halen, dan ben je het haasje als de arbeidsinspectie bij je komt kijken eek


Kennelijk weet de fabrikant ook niet hoe zijn bruggen werken.
Hij verkoopt ze namelijk met ster-driehoek schakelaar. cool

Googel maar eens op

hydraulische stempelhefbrug+ster driehoek

Verder is het inderdaad niet verstandig bij je buren de ontbrekende fasen te lenen.

Zo een oplossing heeft een paar jaar geleden 2 brandweerlieden het leven gekost.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die condensator zorgt voor een faseverschuiving op de derde aansluiting , alleen houd je nog ongeveer 1/3 van het vermogen over .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik maak hier wel wat los lees ik. Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Na het lezen in deze draad zijn we van "de fases lenen van de buren verhaal" afgestapt. Dit was eigenlijk maar voor een overbruggingsperiode bedoeld (tot er krachtstroom aangesloten was), maar als het zo gevaarlijk is beginnen we daar niet aan.

De motor loopt nu op 230 volt met condensator. Het aansluiten hiervan en de waarde voor de condensator is op internet makkelijk te vinden. We moeten er nu alleen voor zorgen dat bij de start van de motor de cilinder van het hydraulisch systeem zonder weerstand van de staalkabels staat. En als we de brug hoger willen hebben dan moet hij eerst helemaal zakken om de motor weer te kunnen laten draaien. De optie om een frequentie regelaar aan te schaffen is bijna net zo duur als krachtstroom aan te sluiten.

 

Hoe zit het tegenwoordig met het zelf aanleggen van de installatie voor krachtstroom. Moet men nog steeds een rapport van een installateur hebben of mag men zelf de meterkast ombouwen (op de meter na dan).

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik al antwoord op gegeven. Nutsbedrijven, dus ook stroom, hebben een aansluitingsverplichting.

Je hoeft geen erkend installateur in te schakelen voor elektra, water of gas.

Als je maar achter de meter alles volgens de voorschriften doet.

Voordat een 3 fase telwerk geïnstalleerd wordt verlangd de energieleverancier een installatietekening. Dus verdeling over de fasen en de groepen, gelijktijdigheidfactor etc. Valt voor een leek dus niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gladys
Daar heb ik al antwoord op gegeven. Nutsbedrijven, dus ook stroom, hebben een aansluitingsverplichting.
Je hoeft geen erkend installateur in te schakelen voor elektra, water of gas.
Als je maar achter de meter alles volgens de voorschriften doet.
Voordat een 3 fase telwerk geïnstalleerd wordt verlangd de energieleverancier een installatietekening. Dus verdeling over de fasen en de groepen, gelijktijdigheidfactor etc. Valt voor een leek dus niet mee.


Nee dat valt zeker niet mee. Ik heb vroeger op de LTS elektro gedaan en een paar jaar als elektromonteur op de bouw gewerkt maar hier kom ik dus te kort.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even een foto van een type plaatje van een 230/400V motor.

Zoals aangegeven op het type plaatje moet een 230/400V motor: op 230V in driehoek, op 400V in ster.

 

Dus even controleren of je motor wel in driehoek is gezet toen je hem op 230V met condensator aan sloot. Dit is nu even het belangrijkste (dit kost je nog niets), als de motor wel in driehoek stond heb je een andere probleem. Dan is of je capaciteit van je condensator niet goed of verlies je te veel vermogen door de condensator.

 

Dolf.

post-28011-1318262256,3419_thumb.jpg

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dolf
Zoals aangegeven op het type plaatje moet een 230/400V motor: op 230V in driehoek, op 400V in ster.

Dolf.


Je draait de zaken opnieuw om. De sterschakeling heeft vier aansluitingen nodig, 3 x de fase en de nul. Tussen een fase en de nul staat 230V, tenzij jij thuis wandcontactdozen met 400V hebt.

Bij de driehoekschakeling heb je slechts drie aansluitingen nodig, namelijk de drie fases. De spanning tussen de fases onderling is 400V.

Conclusie: de ster schakeling levert 3 x 230V, de driehoekschakeling 3 x 400V.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat


Conclusie: de ster schakeling levert 3 x 230V, de driehoekschakeling 3 x 400V.


het betreft een draaistroom motor, die levert geen spanning. Het is geen trafo of generator.

Foto zegt meer dan woorden.....

Ik sluit al 25 jaar draaistroom motoren aan, maar je zult het wel beter weten.
Het vervelendste is dat de TS er niet mee geholpen is, als er nog iemand met verstand van zaken hier uitsluitsel kan geven…

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat

De sterschakeling heeft vier aansluitingen nodig, 3 x de fase en de nul. Tussen een fase en de nul staat 230V, tenzij jij thuis wandcontactdozen met 400V hebt.

Bij de driehoekschakeling heb je slechts drie aansluitingen nodig, namelijk de drie fases. De spanning tussen de fases onderling is 400V.



Ik sluit alle motoren (zowel ster als driehoek) met 3 draaden aan (en een aarde).

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een uitbreiding van je meterkast naar een 3 fasen aansluiting hoef je geen tekeningen etc. voor te maken.

Bij uitgebreidere veranderingen aan je huis installatie wel.

Je moet wel zorgen dat alles in je meterkast is ingericht voor 3 fasen en eigenlijk moet je ook een 3 fasen wcd ergens al hebben gemonteerd.

De meter sluiten zij dus aan.

Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een netbeheerder naar een wcd heeft gekeken.

Motoren sluit je nooit met een nul draad aan. Altijd 3 fasen en aarde.

Een frequentie regelaar als voeding voor je motor heeft als nadeel behalve de prijs dat zijn te leveren stroom maximaal 125% tot 150% van de nominaal stroom zal zijn.

Terwijl bij aanloop misschien wel meer vermogen gevraagd word.

Zonder regelaar kan dit wel 6 keer de nominaal stroom zijn.

 

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...