Ga naar inhoud


Nog een vraag voor de electriciens (krachtstroom aansluiten)


Markve

Aanbevolen berichten

Mijn zwager heeft een hefbrug gekregen van iemand die een modernere heeft aangeschaft. De elektro motor hiervan werkt op 230/400 volt. Echter aangesloten op 230 volt met condensator is de aanloopkracht van de motor niet krachtig genoeg. Dus hij moet aangesloten worden op krachtstroom, 400 volt.

Mijn zwager heeft geen krachtstroom aansluiting. Nu ons idee. Krachtstroom krijg je dus door 3 verschillende fase op de motor aan te sluiten. Genoeg info hierover op het net te vinden dus dat is geen probleem. Nu is het zo, dat ik naast mijn zwager woon en daarnaast woont een goede vriend van hem. We hebben gekeken in de meterkast bij ons alle drie en gezien dat wij ieder op een andere fase van het netwerk zitten. Dan zouden we toch van elke woning een fase naar de hefbrug kunnen maken om zo de motor op krachtstroom te laten werken? Of is dit te kort door de bocht???

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dit is streng verboden.

Het kan wel werken maar dan moet behalve 3 x de fase ook 3 x de nul meegenomen worden van de hefbrughouder en de 2 buren.

Bij een brand heb je giga problemen met de verzekering.

Als de energieleverancier het merkt krijg je ook gedonder.

Nooit doen dus. Gewoon de verdeelkast ombouwen naar 3 fasen. Vervolgens de leverancier een 3-fasemeter laten plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een korte weg om definitief van het elektriciteitsnet afgesloten te worden, vroegtijdig in je graf te belanden of waarschijnlijk de hulpdiensten snel te moeten bellen.

 

Het is dus illegaal en levensgevaarlijk, maar in theorie wel mogelijk.

 

Iets makkelijker is om gewoon krachtstroom aan te vragen en dus niet zelf te gaan liggen klooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 aansluitende woningen hebben normaal gesproken 3 verschillende fasen. Voor een gelijkmatige belasting wordt telkens een woning op fase 1, 2, 3 etc. aangesloten.

Om te zien welke fase je hebt moet je een moderne woning hebben met een te resetten hoofdzekering. Die zit dan links, in het midden of rechts.

In woningen van een paar jaar terug kun je dat alleen zien door de hoofdaansluiting open te schroeven en te kijken waar de hoofzekering zit. Daarvoor moet de verzegeling verbroken worden.

Wat trouwens de aarlekschakelaar bij deze initiatiefnemers doet is maar de vraag.

Zelf heb ik de verdeelkast omgebouwd naar 3 fasen. Is niet echt moeilijk. 3 fasen schakelaar erbij en vragen voor een 3 fasenmeter. In mijn geval gaf Nuon de raad om de aansluiting te verzwaren naar 35A. Voor een woning met alle apparatuur en elektrisch koken genoeg. Je kunt dus zelf veel en het nutsbedrijf heeft een aansluitingsverplichting als je alles achter de meter volgens het boekje doet.

 

Inmiddels zijn alle reacties terecht "niet doen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de motor niet al te veel vermogen vraagt , kun je een frequentie regelaar overwegen .

Type single phase voeding , die maakt er 3 ph 240 V van

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel de motor in driehoek gezet toen je een condensator hebt gebruikt en op 230V hebt aangesloten?

 

Bij 400V staat deze motor namelijk in ster, wat onvoldoende kracht geeft bij 230V.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat een krachtstroom motor is, dan heeft hij altijd 3 fasen nodig. In sterschakeling draait zo'n motor op 3 x 230V, in driehoek op 3 x 400V. Zware krachtstroommotoren worden op gang gebracht door ze te starten in ster, en als ze draaien over te schakelen naar driehoek.

 

Overigens hebben heel veel huizen een 3-fasen aansluiting, mar wordt daar standaard maar één van gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig hoe creatief sommigen kunnen denken, maar niet doen.

 

Wat al eerder gezegd is kan het zijn dat de motor momenteel

in DRIEHOEK staat geschakeld omdat deze waarschijnlijk voorheen

op 400Volt draaide.

 

Dus kijk even in de aansluitkast van de motor om dit eventueel

te wijzigen in STER.

 

En laat de capaciteit van de condensator bepalen door een

kenner of vraag die op bij de fabrikant. Een "C" met een onjuiste

capaciteit zal de motor óók niet op gang krijgen.

 

En als laatste (hier weet ik niet teveel vanaf, wellicht

anderen wél) denk eens aan een softstarter, misschien brengt

dat uitkomst als dat sowieso al kan.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid:

Een motor voor 400/230V heeft een spoelspanning van 230V. Die krijg je alleen als je de motor op 230V in driehoek zet (of 400V in ster), dan komt de aangeboden spanning volledig op de spoelen.

 

De afbeeldingen zijn wel correct, dus zoals de afbeelding van de driehoek de plaatjes plaatsen (wel nog ff controleren of de ook werkelijk 230/400V is).

 

Een softstarter zal alleen maar slechter werken, het vermogen wordt “langzaam” opgebouwd.

 

Een onjuiste condensator zal ook niet helpen, je zou een grotere capaciteit kunnen proberen, Google maar eens op aanloopcondensator. 50uF voor €30,-

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Zucht..ik hoor wel dat jullie niet weten hoe een hefbrug precies werkt. shocked Als je de 'hef' knop indrukt moet gelijk alle kracht er zijn om de brug omhoog te brengen. Bij 'zakken' wordt alleen 1 phase van de motor omgewisseld dmv een relais.
Bij een hefbrug kun je geen ster/driehoek schakeling gebruiken, dat is te traag en verbrand op den duur je motor.
Een ster /driehoek schakeling is alleen bedoelt voor het beperken van de aanloop stroom bij hele grote motoren.
Bij een hefbrug is dit niet gebruikelijk. Het advies is dus, laat een krachstroom aansluiting maken. Ga je zitten 'broddelen' met condensatoren of elders een phase weg halen, dan ben je het haasje als de arbeidsinspectie bij je komt kijken eek


Volgens mij hebben we een kenner in ons midden, da's mooi.
Dan hoef ik geen inspanning meer te doen en zijn alle
antwoorden nu maar uit één hand heilig. . . .

Toch hebben we hier niet over een ster/driehoekschakeling
wél hebben we het over de motor op basis van ster aan te
sturen.

Omdat een motor (zonder verder enige kennis van zaken m.b.t.
hefbruggen) een enorme overbrenging zal hebben, geen enkel
zal zomaar 1000 kg kunnen liften) zal het vermogen wel
meevallen, zeker gezien de omvang van dergelijke motoren.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben dat die motoren beperkt zijn
in heffen (vandaar de grote overbrenging).

Sjaak(k) ik ben het met je eens dat je niet moet experimenteren
met fases van "elders" maar laten we eerlijk zijn, op 230 Volt
is het proberen waard . . . toch? Zeker als blijkt dat de
motor daar wellicht op is ingericht. Een telefoontje naar de
fabrikant kan geen kwaad.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Prachtig hoe creatief sommigen kunnen denken, maar niet doen.


Ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik heb aangegeven hoe krachtstroommotoren kunnen worden aangesloten, met 3x230V, 3x400V, of schakelbaar tussen 3x230V en 3x400V. Maar je hebt altijd 3 fasen nodig, een 3-fasen motor kan niet draaien op 1 fase.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Con
Prachtig hoe creatief sommigen kunnen denken, maar niet doen.


Ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik heb aangegeven hoe krachtstroommotoren kunnen worden aangesloten, met 3x230V, 3x400V, of schakelbaar tussen 3x230V en 3x400V. Maar je hebt altijd 3 fasen nodig, een 3-fasen motor kan niet draaien op 1 fase.


Met creatief bedoelde ik 2 fasen elders van betrekken, sorry dat
ik niet duidelijk was.

Voor de (nog meer) duidelijkheid, dat je overweegt om één fase
bij de linker buur en de andere missing fase bij de rechterbuur
te halen, DAT vond ik creatief.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...