Ga naar inhoud


Nog een vraag voor de electriciens (krachtstroom aansluiten)


Markve

Aanbevolen berichten


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik neem aan dat de motor van de hefbrug niet al te zwaar is. maximaal 1.5KW.

 

Met een condensator schakelen lijkt me geen goede optie, dit is leuk voor een pomp of ventilator, maar echt geen aanrader voor een motor die bij inschakelen een relatief hoog koppel moet overbruggen. Bij een ventilator of pomp is het aanloopkoppel relatief erg laag dus kan je hier een condensator gebruiken.

 

Drie fasen "genereren" door gebruik te maken van de bruren kan, maar mag niet en ik vind het ook geen aanrader. Als je fouten maakt kan je leuke effecten krijgen.

 

Dus, 3 fasen aansluiten thuis lijkt de enige oplossing. Er is er nog een, niet goedkoop echter.

Er zijn inverters die met 1 fase + nul gevoed worden en er netjes 3 fase uitgooien. Deze inverters zijn echter alleen te koop voor kleine vermogens motoren, tot 1.5 of 2.2KW uit mijn hoofd.

Ik heb even moeten graven in mijn hoofd, maar bijvoorbeeld de Telemecanique Altivar serie inverters kunnen dit. Hiermee is je probleem opgelost. 1 fase + nul voeden, 3 fase er uit.

 

zie link pagina 4: http://www.altivar.be/pdf/UM11_nl.pdf

 

geluk,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: mapi
Origineel bericht van: Dolf

Ik sluit al 25 jaar draaistroom motoren aan, maar je zult het wel beter weten.


:Dwhistle


Ik weet niet wat er te lachen valt, ik vind het nogal triest. Dolf stuur zelf een linkje mee met plaatjes van de driehoek en de sterschakeling.

Bedenk nu het volgende:
  • Iedereen weet dat de spanning tussen een fase en de nul 230V is.
  • Iedereen weet ook dat de spanning tussen twee fases 400V is.
  • Kijk nu naar het plaatje van de driehoek, je ziet alleen maar de drie fases (de hoekpunten), nergens is de nul te bekennen. Zonder nul geen 230V hadden we net al vastgesteld, dus er kan bij de driehoek aansluiting geen 230V aanwezig zijn, alleen maar 400V.
  • Nu kijken we naar het plaatje van de ster. We zien opnieuw de drie fases, maar nu is er ook een vierde punt in het midden van de ster. Dat is de nul, dus nu kan er wel 230V zijn.

Conclusie:
De sterschakeling levert (als schakeling, niet als motor) 3x230V, en de driehoekschakeling levert 3x400V.


Ik vraag mij af of jij het wel begrijpt. Je schrijft alsof een ster/driehoek schakelaar een kastje of zoiets is waar 3 X 380 of 3 X 230 plus 0 uit komt.

Het is niets anders dan een manier waarop de spoelen in een draaistroom motor geschakeld worden.

Zie het plaatje uit de link van Dolf.

Ster_driehoektransformatie.png
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: mapi
Origineel bericht van: Dolf

Ik sluit al 25 jaar draaistroom motoren aan, maar je zult het wel beter weten.


:Dwhistle


Ik weet niet wat er te lachen valt, ik vind het nogal triest. Dolf stuur zelf een linkje mee met plaatjes van de driehoek en de sterschakeling.

Bedenk nu het volgende:
  • Iedereen weet dat de spanning tussen een fase en de nul 230V is.
  • Iedereen weet ook dat de spanning tussen twee fases 400V is.
  • Kijk nu naar het plaatje van de driehoek, je ziet alleen maar de drie fases (de hoekpunten), nergens is de nul te bekennen. Zonder nul geen 230V hadden we net al vastgesteld, dus er kan bij de driehoek aansluiting geen 230V aanwezig zijn, alleen maar 400V.
  • Nu kijken we naar het plaatje van de ster. We zien opnieuw de drie fases, maar nu is er ook een vierde punt in het midden van de ster. Dat is de nul, dus nu kan er wel 230V zijn.

Conclusie:
De sterschakeling levert (als schakeling, niet als motor) 3x230V, en de driehoekschakeling levert 3x400V.


Ik vraag mij af of jij het wel begrijpt. Je schrijft alsof een ster/driehoek schakelaar een kastje of zoiets is waar 3 X 380 of 3 X 230 plus 0 uit komt.

Het is niets anders dan een manier waarop de spoelen in een draaistroom motor geschakeld worden.

Zie het plaatje uit de link van Dolf.

Ster_driehoektransformatie.png

als je nu mijn bijdrage goed leest, en dan naar die plaatjes kijkt, dan zie je het volgende:
  • a, b en c zijn de fases.
  • Zac, Zbc en Zab zijn de spoelen van de motor.
  • Tussen de fases onderling staat 400V.
  • Conclusie: er staat 400V over de spoelen van de motor in de driehoek schakeling.
  • Bij de ster zie je dat de spoelen Za, Zb en Zc in het midden aan elkaar gekoppeld zijn. Dat punt is de nul. Dus over Za, Zb en Zc staat 230V.

Heel simpel toch?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben ik niet duidelijk geweest.

Het gaat er niet om op welke spanning de motor( wikkelingen) draait, maar in welke schakeling de motor moet bij welke spanning.

En dat is, zoals je ook kunt zie op de foto eerder geplaatst, bij 230V moet de motor in driehoek, en bij 400V in ster.

 

Kijk maar naar de tekening: bij een ster schakeling van motor staan de wikkeling gedeeltelijk in serie waardoor meer spanning op de aansluitingen kunt zetten dan bij de zelfe motor in driehoek.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo mensen, deze discussie loopt uit de hand.

Als je een motor hebt van 230/400V en je gaat hem aansluiten op 3 fasen 380-400V thuis dan zou ik hem niet in driehoek aansluiten zoals GRUNNSAT beweert, want dat gaat je een motor kosten ! Als je hem op 230V aansluit dan kan het wel in driehoek. En over de NUL, als alle wikkelingen de zelfde weerstands waardes hebben dan zijn de wikkelingen in ballans en heb je geen NUL nodig dit gebeurde vroeger meer tegenwoordig niet zo veel meer. Je zal moeten kiezen voor 3 fasen aansluiting van je energie leverancier of een regelaar die op 230V werkt en zelf een 3 fasen 380V genereerd.

 

Gert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2
Voor een uitbreiding van je meterkast naar een 3 fasen aansluiting hoef je geen tekeningen etc. voor te maken.
Bij uitgebreidere veranderingen aan je huis installatie wel.
Je moet wel zorgen dat alles in je meterkast is ingericht voor 3 fasen en eigenlijk moet je ook een 3 fasen wcd ergens al hebben gemonteerd.
De meter sluiten zij dus aan.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een netbeheerder naar een wcd heeft gekeken.
Motoren sluit je nooit met een nul draad aan. Altijd 3 fasen en aarde.
Een frequentie regelaar als voeding voor je motor heeft als nadeel behalve de prijs dat zijn te leveren stroom maximaal 125% tot 150% van de nominaal stroom zal zijn.
Terwijl bij aanloop misschien wel meer vermogen gevraagd word.
Zonder regelaar kan dit wel 6 keer de nominaal stroom zijn.


Eerst iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb de motor nu in driehoek op 230 volt aangesloten met de plaatjes verticaal dus en een condensator. Hij loopt verder goed juiste draairichting en hij wordt niet warm. Alleen moet ik zorgen dat hij onbelast kan starten anders blijft hij hangen (wil niet roteren).

Nu wil ik de meterkast toch ombouwen voor krachtstroom. Volstaat het om een krachtstroom kast te kopen en die naast de bestaande meterkast te schroeven en daarop de hefbrug aan te sluiten of moet ik de rest van de installatie van de woning ook aanpassen?

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dolf
Dan ben ik niet duidelijk geweest.
Het gaat er niet om op welke spanning de motor( wikkelingen) draait, maar in welke schakeling de motor moet bij welke spanning.
En dat is, zoals je ook kunt zie op de foto eerder geplaatst, bij 230V moet de motor in driehoek, en bij 400V in ster.


De fases onderling hebben altijd een spanningsverschil van 400V. Leg mij a.u.b eens uit hoe jij een spanningsverschil van 230V tussen de fases wilt produceren in een driehoekschakeling.

Citaat:
Kijk maar naar de tekening: bij een ster schakeling van motor staan de wikkeling gedeeltelijk in serie waardoor meer spanning op de aansluitingen kunt zetten dan bij dezelfde motor in driehoek.


Omdat je 400V tussen de fases hebt staan, en omdat de wikkelingen in het middelpunt (=zwevende nul) aan elkaar gekoppeld zijn en dus in serie staan, ontstaat er een spanningsval van 230V over elke wikkeling.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kloppie
Hallo mensen, deze discussie loopt uit de hand.
Als je een motor hebt van 230/400V en je gaat hem aansluiten op 3 fasen 380-400V thuis dan zou ik hem niet in driehoek aansluiten zoals GRUNNSAT beweert, want dat gaat je een motor kosten !

Ik zeg helemaal niet dat je een motor in driehoek moet aansluiten. Ik zeg alleen dat als je hem in driehoek aansluit, dat hij dan op 3x400V draait.

Citaat:
Als je hem op 230V aansluit dan kan het wel in driehoek.

Dus ook aan jou de vraag hoe jij tussen 3 fases onderling 230V wilt produceren, als die spanning in werkelijkheid 400V is.

Citaat:
En over de NUL, als alle wikkelingen de zelfde weerstands waardes hebben dan zijn de wikkelingen in ballans en heb je geen NUL nodig dit gebeurde vroeger meer tegenwoordig niet zo veel meer.

Dat is al behandeld, in de sterschakeling ontstaat een zwevende nul in het midden van de ster.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...