Ga naar inhoud


Triax 78 mulitfeed uitrichten lukt helemaal niet


Gast Franky4fun

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Nu je zover bent en weet dat je schotel in grote lijnen goed staat, raad ik je aan deze handleiding verder te volgen. Ik denk dat je het daarmee prima gaat redden.

Euhhh... Openingspost in dit draadje:

Origineel bericht van: Franky4fun
Is dezelde opstelling als draadje van Conexxion


vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Inderdaad dat draadje is mijn begin-situatie.

 

Alleen wat connexxion niet beschrijft is het feitelijk uitrichten met 4lnbs. Ik zou het zeer waarderen als iemand even basic verwoord hoe je dat zou doen. Ik ben namelijk al flink heen en weer gezocht met de elevatie tussen 28-30.

 

Die LNBs staan gewoon helemaal recht in de houders, moeten die ook in een bepaalde graden?

 

De bedoeling is volgens mij om eerst de 19,2 astra1 te vinden.

Grof staat hij goed, maar nu....hoe pak je dit aan?

 

thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Richt de schotel op A1, erna op A3 en voeg dan A2 en Hotbird toe. Met name de LNB's voor Hotbird en A2 zullen iets gedraaid moeten worden, opdat ze meer naar het midden van de schotel kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst zo goed als mogelijk op Astra 19,2 of 23,5 uitrichten en vervolgens de andere 1 voor 1 uit gaan richten door te verschuiven totdat je een zo sterk mogelijk signaal hebt. Gebruik in eerste instantie nog geen diseqCswitch maar sluit de lnb direct op de receiver aan.

 

 

Shit,ben ik alweer te laat met reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Richt de schotel op A1, erna op A3 en voeg dan A2 en Hotbird toe. Met name de LNB's voor Hotbird en A2 zullen iets gedraaid moeten worden, opdat ze meer naar het midden van de schotel kijken.


De verdraaiing verdraaien van de lnb's in de houder word groter hoe oostelijker de sat staat. Ik ben het dus niet met je eens betreffende Hotbird.
Link naar reactie
Delen op andere sites

DEnk dat je opnieuw moet beginnen door de multifeed eraf te halen en binnen met een duimstok meten en de lnb plaatsen zoals in de handleiding beschreven staat.

 

Dan africhten op astra 1. Zorgen dat er een goede zenderlijst in zit waar de kanalen ook echt op doen.

 

Tip probeer de ontvanger bij iemand die astra wel ontvangt.

Zo weet je zeker dat jij ook beeld moet hebben op bijv bvn.

 

Maar kan ook zijn dat de astra 1 en 3 verder links zitten en dat je dan last hebt van de muur.

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is niet helemaal waar, pas goed op dat je niet foute informatie verschaft.

 

De verdraaing heeft te maken met je relatieve positie tov de satellieten in de ruimte. Nederland zit plusmin op 5 graden oosterbreedte. Alle satellieten die links of rechts ervan uitzenden op NL, sturen de signalen dus onder een hoek naar ons toe (aanname is kruispolarisatie, dus H/V en niet circelpolarisatie want dan geldt dit niet).

 

Hoe meer de satelliet verwijderd is van 5 graden oost, hoe groter de hoek waaronder het signaal binnenkomt.

 

MAAR (er is altijd een maar....):

 

Sommige satellieten hebben al een verdraaiing (skew) 'ingebouwd'. Met andere woorden, zij zenden het signaal vanaf de satelliet al onder een hoek mee. Oostelijker van 5 oost (voorbeeld geldt dus voor NL) wordt de verdraaiing negatief (dus tegen de klok in draaien als je voor de schotel en achter de LNB staat) en positief als je richting het westen gaat.

 

Bekijk dit voorbeeld maar:

 

Uitgangspunt: Amsterdam

Brondata: dishpointer

 

Sirius 5 oost: skew = 0,1 graad (verwaarloosbaar dus)

Hotbird 13 oost: skew = -6,2 graden (tegen de klok in dus)

Astra 19 oost: skew = -3,3 graden

Astra 23 oost: skew = -6,3 graden

Astra 28 oost: skew = -9,5 graden

 

En even 2 bekende satellieten die ver van ons afstaan, zowel west als oost. Let op de grote hoek:

 

Turksat 42 oost: skew = -24,9 graden

Hispasat 30 west: 23,8 graden

 

Theoretisch zou Hotbird een veel kleinere skew moeten hebben dan Astra 23 oost. Maar ze zijn nagenoeg identiek.....

 

Hoop dat dit wat info verschaft voor mensen

 

 

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Obi Wan

 

Je schrijft:

 

“pas goed op dat je niet foute informatie verschaft. Oostelijker van 5 oost (voorbeeld geldt dus voor NL) wordt de verdraaiing negatief (dus tegen de klok in draaien als je voor de schotel en achter de LNB staat)”.

 

Ja, je mag zeker wel oppassen dat je geen verkeerde informatie geeft want dit is namelijk niet juiste wat je schrijft.

De verdraaiing van de lnb moet tegen de klok in als je ACHTER de schotel staan en moet met de klok mee als je VOOR de schotel staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat het niet lukt komt doordat de elevatie

van de schotel door de multifeedrail veranderd.

 

Ik krijg via dishpointer op mijn lokatie (Zaandam) een

elevatie van 27.6 voor de Astra 23.5 door. Dit is voor

een enkele lnb in de standaard meegeleverde houder bij

een nieuwe schotel.

Echter bij mijn (niet meer aangesloten 64 en 78 cm Triax)

staan de elevatie's voor de Astra 23.5 op +/- 31 graden,

een verschil van bijna 3.5 graad.

Dus mijn advies: Kijk op dishpointer, vul je lokatie in,

selecteer de Astra 23.5 en tel 3.5 bij de uitkomst

En eerst beginnen met de Astra 23.5 lnb links van de arm, daarna schuif je de Astra 19.2 aan de rechterkant erop

zodanig dat de lnb-houders tegen elkaar staan .

Daarna de Astra 28.2 die staat ongeveer 1 cm van de Astra 23.5 af.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week het zelfde probleem gehad. Als je BBC en Astra1 krijgt is je elevatie hoek inprincipe redelijk goed.

Ik heb 1 LNB erop gezet en wel aan de linkerkant (als je er voorstaat) Heb de ontvanger op Ned1 HD gezet en ben heel voorzichtig met de schotel gaan draaien en ja hoor bingo! Nog ff een optimaal signaal gezocht en vast gezet. Toen de andere LNB's erop even wat schuiven en alles nu met een goed signaal!

 

gr

Opie

Dreambox 8000s (720 hdd, PLI)

Samsung smart tv

 

Dreambox 800 HD SE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik ga morgenavond verder.

 

Ik ga helemaal terug naar de basis. Eerst de Astra3 op 23,5 zien te vinden. Deze zet ik tegen het midden van de rail links (vanaf voorkant. Dat kan niet mis lijkt me. Volgens dishpointer met een 27,6 elevatie. Ik hoor dat ik daar mogelijk 3,5 bij op moet tellen vanwege rail. Ik weet het niet? Ik ga er vanuit dat ik de ALP gewoon recht naar beneden kan laten zitten (skew niet aanpassen)

 

Het zal wel milimeter werk zijn, terwijl ik astra3 zeer ruim vond, maar astra1 helemaal niet. Ik ben benieuwd! Ik heb overigens gewoon alle zender in de lijst, omdat ik de oude schotel eerst had hangen. Tip van tv op NED1HD zetten en opzoek gaan is een goed idee als ik geen signaal krijg me de satfinder ertussen.

 

Jullie horen het van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om misverstanden te voorkomen, ik heb een foto van de rail en de LNBs erop.

 

Nog 1 ding, je kunt de rail ook nog naar achter of voren buigen. Ik heb daar niks mee gedaan, maar op het zwarte plastic staan ook graden, op welke hoort deze te staan?

post-57662-1318262382,0385_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...