Ga naar inhoud


Veel atmosferische storingen radio en digitenne


rolandroland

Aanbevolen berichten

http://www.Bron: Totaal TV/?action=nieuws&id=6454

Citaat:
VEEL ATMOSFERISCHE STORINGEN RADIO EN DIGITENNE

 

De laatste dagen doen zich veel atmosferische storingen voor die met name radio ontvangst maar ook Digitenne ontvangst treffen. Dit alles komt juist door het mooie weer waar Nederland ook van kan genieten.

 

Het grote en sterke hogedrukgebied zorgt er nog altijd voor dat veel signalen in de ether zich totaal anders gedragen. Zo zijn soms opeens Duitse Digitenne signalen of de FM signalen van BBC Radio in de Randstad te ontvangen. Dit leidt soms echter ook tot ontvangstproblemen voor wie via DVB-T (Digitenne) tv kijkt of via FM radio luistert. Het feit dat in Noord-Nederland Digitenne en FM via noodzenders wordt uitgezonderd kan het nog lastiger maken.

 

Ook is in het zuiden van het land duidelijk merkbaar dat de belangrijke Radio FM zenders uit Lopik (Radio 1,2,3,4, Q Music en BNR met name) bij lange na nog niet op 100% vermogen draaien en die signalen nu dus eerder verstoord worden. Ondanks eerdere berichten afgelopen week dat Lopik snel weer naar 100% zou gaan lijkt dit helemaal nog niet het geval te zijn, mede doordat de schade in de mast wel eens groter kan zijn dan tot nu toe werd gedacht.

 

De problemen doen zich alleen in de ether voor (satelliet is niet beïnvloed) en komen vooral doordat er veel andere signalen veel verder reiken dan normaal en daardoor onze lokale frequenties storen. Wanneer in de loop van de komende week hoogstwaarschijnlijk de zon verdwijnt, de temperatuur keldert en de regenmeters weer vollopen zullen deze problemen weer als sneeuw voor zon verdwijnen.

 

Hierin wordt gesteld als het mooi weer is de ontvangst negatief beïnvloed kan worden doordat andere zenders een groter bereik hebben dan normaal. Maar landen als Kreta dan? Daar is het veel vaker mooi weer, doen zich daar dan ook meer storingen voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is heel simpel

Er zijn maar een beperkt aantal etherfrequenties ter beschikking. Deze frequenties zijn in Europa verdeeld op een dusdanige manier, dat zenders met dezelfde etherfrequenties ver genoeg uit elkaar liggen dat ze elkaar onder normale omstandigheden niet storen.

In warme landen waar het veel vaker voorkomt dat hogedrukgebieden er voor zorgen dat de signalen verder reiken dan de horizon, wordt met deze frequentieverdeling natuurlijk rekening gehouden. Hierbij moet rekening gehouden worden dat de lage frequenties op band 1 met de tv-kanalen 2-3-4 het verst reiken bij hogedrukgebieden, de FM-signalen op band 2 iets minder ver reiken, de TV-signalen op band 3, de kanalen 5 t/m 11 weer wat minder ver reiken en de UHF-banden 4 en 5 met de kanalen 21 t/m 65 nog wat minder ver reiken door weerkaatsingen in de ionosfeer.

 

Ja, als je met deze bijzondere omstandigheden rekening moet houden dat ook dan de zenders elkaar niet mogen storen, zijn er gewoonweg te weinig frequenties ter beschikking voor alle radio en TV-zenders die er in Europa zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
In warme landen waar het veel vaker voorkomt dat hogedrukgebieden er voor zorgen dat de signalen verder reiken dan de horizon, wordt met deze frequentieverdeling natuurlijk rekening gehouden.

De ontvangstomstandigheden hebben met warm weer niets te maken.
Deze situatie kan zich ieder moment van het jaar voordoen.
Maar vooral bij dit type weer en dan met mistvorming.

Ik heb ooit eens beweerd dat de signalen verder "dragen" vanwege mist over het traject tussen zender en ontvanger maar werd uitgelachen. Toch is het zo.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal allemaal best waar zijn wat je schrijft maar 40 jaar geleden ontving ik met een draaibare 7-elements band I antenne op zomerse mooien dagen zonder mist perfecte beelden van TV-Moskow en Rai-Uno in Zuid-West Brabant. Over die afstand van 2200km kan echt niet overal mist zijn. In principe hebben FM en TV signalen op band 1 t/m 5 een bereik tot de horizon. Dat ze soms over 2200 km perfecte beelden laten zien komt alleen van door de reflectie via de ionosfeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe het heet maakt weinig uit, doch jaren terug heb ik n heel leuk gesprek gehad met n Deen op n 50mw handsetje en daar ook een kaart van ontvangen, als het toen bestond is het vast nu ook nog zo.

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
In warme landen waar het veel vaker voorkomt dat hogedrukgebieden er voor zorgen dat de signalen verder reiken dan de horizon, wordt met deze frequentieverdeling natuurlijk rekening gehouden.

De ontvangstomstandigheden hebben met warm weer niets te maken.
Deze situatie kan zich ieder moment van het jaar voordoen.
Maar vooral bij dit type weer en dan met mistvorming.

Ik heb ooit eens beweerd dat de signalen verder "dragen" vanwege mist over het traject tussen zender en ontvanger maar werd uitgelachen. Toch is het zo.

Het is inderdaad een combinatie van temperatuurs verdeling in de atmosfeer (normaal gaat de temp omlaag naarmate je hoger komt, bij een inversie is dat over een bepaald gebied en tussen bepaalde hoogtes omgekeerd) met luchtvochtigheid.

Beide zijn belangrijk.

http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joop Sat4all kan je stukje beter verwijderen er staat inderdaad een vette waarschuwing in vermeld, had er dan n foto van gemaakt en ff bewerkt

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik zou met deze link voorzichtig zijn want ik lees op die site het volgende:
The display of current forecast maps on other websites is not permitted under any circumstance.

Ja en? Zie jij een "forecast map" (kaart) hier in dit bericht/forum?

Ik geef alleen een link, dat is heel wat anders dan een kaart weergeven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg maandag avond laat veel radio stations op mijn Sony XDR F-1 HD ontvanger.

 

Het valt me op dat wanneer ik mijn antenne horizontaal houdt veel meer stations kan ontvangen dan verticaal. NDR 2 op de FM 91.9MHz kreeg ik met gemak binnen. Toen ik de antenne verticaal hield kreeg ik slechts Radio West 89.3 en Radio Rijnmond deels mee op FM 93.4MHz maar daar hield het al mee op. DX met digitenne zal wel lastiger worden. Maar ik scan daar ook minder vaak op.

 

Is er ook een maximum dat een zender ken bereiken met speciaal weer? Of zijn er ook wel zenders die de wereld rond zijn gegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland
Is er ook een maximum dat een zender ken bereiken met speciaal weer? Of zijn er ook wel zenders die de wereld rond zijn gegaan?
Er zijn mensen die van het ontvangen van verre (omroep)stations een hobby maken. DX'en heet dat. Als je daar op googled kom je een boel info tegen.
FM omroep met deze omstandigheden ("troposferische tunneling") kan tot zo'n 1500km gaan.

Er zijn soms andere omstandigheden waarbij je reflectie op 100km hoogte kunt hebben, dan kun je zeer sterke signalen krijgen tot zo'n 2500km ("E-skip"). Je hoort dan opeens italiaanse of spaanse omroep stations in de FM band.

Veel geduld nodig, en goede antenne's op een mast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...