Ga naar inhoud


Gaan we naar vrije payTV keuze in Europa?


De_Perre

Aanbevolen berichten

Net op NOS teletekst gelezen dat er door het Europese Hof van Justitie een uitspraak gedaan heeft die alle sat kijkers wel kan aanbelangen...

 

op de website van het eerder vermelde hof kan je de arresten van zaken "C-403/08" en "C-429/08" terugvinden ( http://curia.europa.eu )

 

Niet zeker of NOS teletekst als referentie mag opgegeven worden, anders zou ik ze quoten... Anders vlug zijn en pagina 130 lezen... Titel is alvast "Goedkopere betaal-tv in hele EU".

 

*edit*

Wat zijn nou de implicaties hierdoor? Kan ik nou als Belg eindelijk officieel CDS nemen e.d.??

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hieronder de betreffende tekst;

 

Goedkopere betaal-tv in hele EU

NOS

Toegevoegd: dinsdag 4 okt 2011, 19:58

Tv-kijkers kunnen voortaan in de hele Europese Unie een abonnement afsluiten voor betaal-tv. Dat is het gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

 

Een Britse caféhoudster had daar een zaak aangespannen over het vertonen van voetbalwedstrijden in haar pub. Ze gebruikte een goedkoop Grieks satelliet-abonnement waarmee haar klanten naar de Engelse Premier League konden kijken. De Premier League was het daar niet mee eens.

 

Aanbieders van betaal-tv verplichten hun kijkers om in hun eigen land een abonnement te nemen. Het Hof vindt dat dat indruist tegen het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de Europese Unie.

 

De uitspraak betekent dat Europese voetballiefhebbers voortaan competities gewoon via buitenlandse betaalzenders kunnen volgen. Het is onduidelijk of ook cafés van het besluit profiteren.

 

Zo te zien mogen wij Hollanders legaal een abonnement op TV Vlaanderen nemen, en Belgen inderdaad een abonnement op Canal Digitaal!? Mijn intuïtie zegt snel te handelen want het zsl wellicht net zo gaan als onlangs met de ID bewijzen in Nederland.

LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto

Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Kan iemand mij dan nu het telefoonnummer geven van Canaal Digitaal dat ik vanuit Duitsland kan bellen?
Ik ga nu een abbonement afsluiten.


nou al een cheap abbo gekocht?

dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dit op dezelfde manier gaat als met de id-kaart. De doelstelling van de EU is nl. vrij verkeer van personen en goederen. Dan valt de pay tv er natuurlijk ook onder. Het is ook niet tegen te houden, en het blijft nogal vreemd, dat je alleen maar het abbo kunt nemen wat je in je eigen land wordt aangeboden. Vooral voor mensen van over de grens is dit goed nieuws, want ze hoeven geen adres meer in NL te hebben. Zelf wil ik graag een abbo op SKY, en eindelijk kan ik me daarvoor inschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zelfde gaat natuurlijk ook op voor de openbare zenders (de nationale zenders) ned123,orf12.fr12345,tve1234 enz.

of switzerland ook daaraan moet voldoen weet ik niet switerland is schengen land maar geen eu

Het verhaaltje auteursrechten gaat ook niet op de eu heeft gezegd als in 1 eu land auteursrechten betaald is dan is het

betaald voor de hele EU.het heilige hout (hollywood) zal dat ook niet leuk vinden.

Maar dat moeten ze wel van de usa kennen ABC newyork koopt en zend het ook in florida uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een antwoord gekregen op deze vraag van de eu

 

lees:

 

Geachte heer xxxx,

 

Hartelijk dank voor uw vraag. U wilt graag via satelliet andere zenders van EU-landen ontvangen en vraagt zich af of het versleutelen van zenders tegen het vrije verkeer van diensten is.

 

Volgens artikel 56 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie zijn beperkingen op het vrij verrichten van diensten binnen de Europese Unie verboden ten aanzien van onderdanen die in een andere lidstaat gevestigd zijn dan de dienstverrichter. Beperkingen zijn alleen dan mogelijk wanneer zij objectief gerechtvaardigd kunnen worden. Voor u is dus belangrijk om te weten om welke redenen nationale zenders de ontvangst van hun programma’s in het buitenland beperken.

 

Het verdrag vindt u hier: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:083:0047:0200:nl:PDF

 

Wat de toelaatbare rechtvaardigingsgronden betreft, blijkt uit vaste rechtspraak dat een dergelijke beperking haar rechtvaardiging met name kan vinden in dwingende redenen van algemeen belang die de bescherming van intellectuele-eigendomsrechten betreffen.

 

U verwijst naar de uitpsraak van het hof in de zaak Murphy tegen de Football Association Premier League Ltd en anderen van 4 oktober 2011. Het hof heeft in deze zaak besloten dat de belemmering van de ontvangst van satellietdoorgiftediensten in eerste plaats door de tussen de omroeporganisaties en intellectuele-eigendomsrechthebbenden gesloten overeenkomsten ontstaat. De rechtvaardiging op basis van intellectuele eigendomsrechten werd echter niet als voldoende beschouwd omdat voetbalwedstrijden geen intellectueel werk zijn. De feiten liggen natuurlijk anders wanneer u graag Nederlandse tv zenders wilt bekijken. Om als intellectueel werk te worden aangemerkt moet het betrokken materiaal oorspronkelijk zijn in die zin dat het gaat om een eigen intellectuele schepping van de auteur ervan. Films en andere tv-uitzendingen zullen makkelijker aan deze eisen voldoen dan voetbalwetstrijden.

 

Het arrest van het Hof vindt u hier: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62008CJ0403:EN:HTML

 

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Gelieve niet op deze e-mail te antwoorden. U kunt via Uw Europa - Advies wel een nieuwe adviesaanvraag indienen.

 

Hoogachtend,

 

Uw Europa - Advies

 

 

 

pukje:persoonlijk deel ik niet de mening van bescherming auteursrecht omdat als in 1 land auteursrecht betaald is het

dan meteen voor de hele eu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...