Ga naar inhoud


beste kalibratiesettings Panasonic tx-p55vt30E


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Sinds enkele weken deze plasma in bezit. Vrij tevreden over, doch de kleuren vind ik wat tegenslagen.

 

Om het even proberen te schetsen:

Buitenopnamen zijn perfect van kleur. Als je binnenopnamen bekijkt, heb ik het idee dat de tv de accenten teveel op de kleur van de belichting legt. Je hebt bij een wielerwedstrijd bvb de reporters binnen rond een witte tafel zitten. Hier schijnt een spot op. De halogeenspot heeft uiteraard een gelige kleur wat maakt dat die tafel op mijn tv ook overdreven geel ziet.

 

Mijn vorig tv toestel was een Philips 46pfl9705, welke ik qua kleuren stukken beter vond. Het voorbeeld met die tafel: je zag wel dat die belicht werd met een spot, maar je bleef goed zien dat die tafel wit was en niet geel. (heb dit toestel trouwens vervangen vanwege het "te kleine" scherm :whistle: )

 

Nu bezit de Panasonic gigantisch veel instellingen om witbalans, grijswaarden, etc. aan te passen. Zonder kalibratie dvd is dit volgens mij niet mogelijk om dat op een verantwoorde manier zelf te doen. Als je het internet wat afspeurt vind je hier en ginder wel wat waarden die bovengekomen zijn na het werken met zo'n kalibratiedvd, maar die maken het in mijn ogen maar slechter.

Er zijn blijkbaar ook firmas die hun met kalibraties bezig houden, maar zover wil ik toch niet gaan hoor.

 

Is er niemand op het forum die eventueel de settings heeft zodat het met kunstlicht beschenen beeld iets blauwiger wordt?

 

tnx,

Gert

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meeste TV's geven standaard al goede resultaten als je ze in de cinema mode zet.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor het late antwoord,maar heb eea leuke familiebezigheden en kan daardoor niet altijd direct antwoorden, maar ik doe het vroeg of laat zeker hoor...

 

@mereltje: ik heb je pm bekeken, bedankt hiervoor, maar de mogelijkheid om kleurinstellingen te doen wist ik. Het zijn enkel de juiste waardes hiervoor die ik zoek.

 

@Psychosammie: Zowel in de cinema als in de THX stand ziet het beeld eruit werkelijk zoals in de bioscoop, maar hier is het wit sowiso NOG groener/geliger. En dat is juist wat me stoort, ik vind het wit, maar dan enkel van studio-opnamen, te geel.

 

@Penthe: Prima setting voor donkere films te zien, of om 3D te bekijken, maar om "dagdagelijks" tv te kijken, te geel/groen.

Als ik bij ons in de zaak op een tx-p50vt30, of zelfs de 65 vt30 ga zien (de 55 is immers niet meer in stock) vind ik het beeld exact hetzelfde als op mijn toestel. Buitenopnamen zalig goed, maar studio-opnamen te geel. Dus het is zeker geen defect.

 

Ik ben jaren Philips gewoon geweest en algemeen geweten is hun witte kleur ietsje blauwer (blue-stretch systeem), wat ik leuker vind om naar te kijken. Ik wist wel voor aankoop dat de Panasonic iets groen/geler zag, maar door de -tig kalibratiemogelijkheden dacht ik van dit snel eventjes te kunnen oplossen (en dit gebeurt in de Professional 1 of 2 settings), maar zonder richtlijn ben je zo een week aan het zoeken denk ik :(

 

 

vandaar zocht ik eventueel de iets "blauwerige" settings.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

RaveMaus, ik weet niet of ik je hiermee kan helpen, wel kan ik mijn ervaring betr. de instellingen met jou delen. Ik had destijds na enkele weken uitproberen op een gegeven moment het beste resultaat bereikt met :

- beeldmodus op normaal ( de cinema stand vond ik te flets )

- contrast vrij hoog ( op ca. 85 % )

- helderheid op 50% ( was het punt waar zwart ook echt zwart werd ).

- kleurweergave tussen 36 en 40 %, kleurtemp. normaal.

- alle z.g. beeldverbeteraars uit !

Tot op heden heb ik nog steeds een perfect beeld met deze instellingen, waarvan ik ook veel info uit buitenlandse forums gehaald heb.

Ik realiseer me natuurlijk wel dat instellingen heel persoonlijk kunnen zijn en dat niet alle Panasonic plasma's hetzelfde zijn. Maar het valt misschien

te proberen, toch ? Houd er wel rekening mee dat een plasmascherm moeite zal hebben om 100% wit weer te geven, 100% zwart mag geen probleem zijn !

 

Gr. Albert

Link naar reactie
Delen op andere sites

complete service manual heb ik even op de server gezet,hier staat alles in.

 

En hoe vind ik die?

 

 

Ik ben zo her en der eens aan het rondkijken geweest. (weet niet of ik dit forum mag vernoemen) Op AVforums loopt er een heel draadje over het kalibreren van dit ding. Blijkbaar moet dit echt professioneel gedaan worden met gepaste apparatuur, want is op het blote oog niet te doen.

 

Wat ik echter niet begrijp is de THX setting in die tv. De bedoeling hiervan is toch om een natuurgetrouw beeld te geven zonder met instellingen te moeten klooien. Waarom geeft mijn tv dan een overwegend groen beeld als ik die setting gebruik? Een sneeuwlandschap behoort toch wit te zijn en niet geel/groen?

Iemand een idee? Of is het degelijk zo dat een plasma werkelijk moet "ingespeeld" worden. Ik zal zo een 200 speeluren hebben momenteel. Hier en ginder las ik al iets dat na 1500 uur het scherm eerst optimaal werkt.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...