Ga naar inhoud


beste opstelling


fingie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

 

Een paar dagen geleden heb ik mijn schotel weer uit de berging gehaald nadat hij daar een paar jaar gestaan heeft. Het gaat om een schotel van ca 90 cm op een motor. Daarbij heb ik een nieuwe ontvanger gekocht (vu ultimo met 2x dvbs tuner) en een nieuwe quad LNB. 2 aansluitingen heb ik nu in gebruik waarbij op tuner 1 de motor ingesteld staat en tuner 2 vast op astra 3 ingesteld staat. Beiden hebben een eigen kabel naar de LNB. Dit werkt allemaal correct.

 

Nu dit actief is wil ik verder uitbreiden met nog 1 of 2 ontvangers. De vraag is nu wat de beste manier van aansluiten is. In de tuner die nu staat zit een harddisk voor opnames. Vandaar dat ik daar de 2 tuners gebruik. Op de LNB heb ik nog 2 aansluitingen vrij. Om bijvoorbeeld gemaakte opnames te bekijken vanaf een andere tuner wil ik voor de volgende ontvangers ook van het merk vu kopen (nog geen keuze gemaakt voor de solo of duo) zodat deze onderling gegevens kunnen delen.

 

Nu vraag ik mij af of het beter is om voor de extra tuners kabels aan te leggen naar de schotel of deze door te lussen vanaf de tuner die ik al heb. Kan ik door door te lussen de motor bedienen vanaf een van de andere ontvangers (uiteraard als er geen opname loopt)? De opnames die gemaakt zullen worden zullen voornamelijk plaatsvinden op de NL HD zenders. Deze zal ik ook voornamelijk kijken. Als ik nu als extra tuner een vu duo aanschaf en daarvandaan beide tuners doorlus vanaf de ultimo kan ik dan alles wat ik op de ultimo ook kan (al kan ik natuurlijk ipv tuner 2 ook door te lussen 1 extra kabel naar de schotel zelf leggen). En, hoe zit dat dan met een eventueel 3e tuner? Kan dat op dezelfde manier? Als ontvanger 2 en eventueel 3 gebruikt worden zal ontvanger 1 doorgaans niet gebruikt worden. 2 & 3 tegelijk komt eerder voor. Doorlussen heeft (indien mogelijk) de voorkeur aangezien nu tussen de schotel en 1e ontvanger al ca 30 meter kabel zit. Bij de andere ontvangers zal dit alleen maar meer zijn.

 

Doordat alle ontvangers 2 tuners hebben (indien ik voor de duo kies) zal ik denk ik niet snel tegen het probleem aanlopen dat de zenderkeuze beperkt is. Kies ik voor de solo en leg ik daar eigen kabels naar vanaf de schotel werkt de hele installatie op de NL HD zenders alleen als de hoofdontvanger via tuner 1 op de astra 3 gericht is.

 

Wie kan mij vertellen wat de handigste oplossing is?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hou er rekening mee dat doorlussen zo zijn beperkingen heeft.

Mijn advies: apparte kabels naar de quad LNB gebruiken.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fingie

Als jij zoveel tuners op een draaibare schotel wilt aansluiten, dan zal er van dat draaibare profijt ook niet veel van terecht komen. Kun je niet beter ook nog een vaste schotel erbij plaatsen en dan wat minder groot, dan kun je op die tuners tenminste kijken en opnemen op de meest gangbare satellieten.

Doorlussen is een slechte optie want dan heb je heel veel beperkingen. Ken je die beperkingen niet, dan zal ik je dat uitleggen als je daarom vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, als ik overal twintuners plaats en aansluiting 1 op de "hoofdtuner" (waar de motor op aangesloten zit) doorlus naar de andere tuners en voor de 2e tuner in de extra ontvangers een aparte kabel leg?

 

Door de motor kan ik de schotel draaien, maar in praktijk verwacht ik dat de schotel voor 95% van de tijd op Astra 3 gericht zal staan ivm de Nederlandse HD zenders die daarop zitten.

 

Kan ik door tuner 1 in de hoofdontvanger door te lussen vanaf de andere ontvangers de motor bedienen (voor het eventuele geval dat hij toch op een andere sat gericht staat)?

 

Door tuner 2 wel een eigen aansluiting te geven op de LNB loop ik daar niet tegen de doorlus beperkingen aan en kan het hooguit zijn dat de schotel verkeerd gericht staat. Als het doorlussen van de 1e tuner ook zorgt dat de schotel kan draaien kan dat daardoor "opgelost" worden (uiteraard tenzij ik iets aan het opnemen ben of ga).

 

Een 2e schotel bijplaatsen is geen optie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fingie

 

Ik heb toch het idee dat je de impact van doorlussen niet helemaal kent. Vandaar hier nog even een uitleg:

 

De satellietontvangst bestaat uit een lage en een hoge band.

De lage band loopt van 10,70 tot 11,70 GHz.

De hoge band loopt van 11,70 tot 12,75 GHz.

Om een lnb op deze twee banden te schakelen wordt gebruik gemaakt van een 22KHz frequentie.

De lage band is ingeschakeld als de 22KHz frequentie uit staat.

De hoge band is ingeschakeld als de 22KHz frequentie is ingeschakeld.

 

Bovendien heb je te maken met horizontale en verticale polarisatie.

De horizontale polarisatie wordt verkregen door vanuit de tuner 13V naar de lnb te versturen, de verticale polarisatie wordt verkregen door over de coaxkabel 18Volt naar de lnb te versturen.

Een lnb moet natuurlijk altijd gevoed worden om zijn werkt te kunnen doen. Zonder voeding werkt hij niet. Door gebruik te maken van 13 of 18 Volt, kan dus meteen de polarisatie van de ontvangst bepaald worden.

 

Met deze vier situaties hebben we dus

Het eerste quadrant lage band horizontaal wordt verkregen met 22KHz uit en 13 volt voeding.

Het tweede quadrant lage band verticaal wordt dus verkregen met 22KHz uit en 18 volt.

Het derde quadrant wordt verkregen met 22KHz aan en 13 Volt voeding.

Het vierde quadrant wordt verkregen met 22Khz aan en 18 Volt voeding

 

Het is hierbij duidelijk dat je met twee verschillende tuners die doorgelust zijn niet gelijkktijdig 13 Volt en 18Volt kunt aansturen, en ook niet gelijktijdig wel 22KHz en geen 22 KHz kunt aansturen.

 

Staat je eerste tuner op een transponder afgesteld die zich in het eerste quadrant bevindt, dan kan de doorgeluste tuner ook alleen maar afgesteld worden op een transponder die zich in het eerste quadrant bevindt en dit natuurlijk ook op dezelfde satelliet waarbij de eerste tuner staat afgesteld.

 

Stel ik wil op de doorgeluste ontvanger kijken naar RTL4 SD. Die zit op 12.344H

Dat is dus het 3e kwadrant. Dan zet ik de eerste tuner ook op een zender van het 3e kwadrant, bijv. SBS6 SD.

Ik kan dan op de doorgeluste tuner alle zenders bekijken van de Astra 1 bekijken die in het 3e kwadrant zitten en dat zijn bijv.

Ned 1-2-3, RTL4-5-7-8, SBS6, Veronica, Net 5, BVN, één, Canvas, Discovery, Animal planet, NGC, enz enz., zie de CanalDigitaal zenderlijst.

 

Maar op de Astra 3 zijn heel veel Nederlandse gecodeerde zenders zowel horizontaal of verticaal gepolariseerd. Hier heb je dus een groot probleem met doorlussen.

 

Wil je weten welke zenders in welk quadrant zitten, raadpleeg dan de lijst van CanalDigitaal, zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/6_Klantenservice/Klantenservice/Downloads/canaldigitaal-hd-zenderlijst-tv-radio.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, dank voor de uitgebreide uitleg. Ik wist wel iets over de beperkingen van doorlussen maar dit maakt het nog duidelijker.

 

Ik ga voor de extra ontvangers in ieder geval 1 kabel (per ontvanger) direct naar de LNB leggen waardoor elke ontvanger alles kan ontvangen op de sat waar ontvanger 1 de schotel op gericht heeft. Als dat de verkeerde sat is zal ik via ontvanger 1 de schotel naar de juiste positie moeten zetten (dat was mijn insteek om te voorkomen met het doorlussen, dat ik vanaf elke ontvanger de schotel kon draaien mits geen kijkers/opnames en in het geval dit wel zo is ik op de andere ontvangers alles op de afgestelde sat kon kijken door de eigen kabel naar de LNB).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessant ! Ik ben maar een amateurtje en had nog nooit over die quadranten gehoord.

Mijn sat is een single lnb gericht op 28 ASTRA enkel voor de Britse zenders (heb ook immers nog een telenet abo).

Helaas heb ik geen ontvangst van de transponders 10773 - 10803 - 10704 - 10964

maar de andere transponders waarop de ITV 's - MORE4 - The Vault - Travel Channel ..... staan heb ik wel.(80% en 80%)

Als ik het goed begrijp, staan deze zenders die ik wél ontvang zowel in de 'lage' als 'hoge' band' .

Heeft het niet ontvangen van eerder genoemde transponders ook iets te maken met 'hoge' of 'lage' band ?

Ook heb ik de skew (lnb) verdraaid, maar geen soelaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste DANYSAT

Het zou best kunnen dat die transponders helemaal niet in je tuner geladen zitten. Tja, dan kan hij daar ook de zenders niet van vinden.

Ik weet niet wat voor satelliettuner je hebt, maar kun jij uitlezen welke transponders er ingeladen zitten? Zitten ze er niet in, dan zul je ze er handmatig even in moeten zetten.

Als je tuner beschikt over een “Blind scan” functie, dan hoef je te transponders er niet handmatig is te zetten. Hij zoekt dan automatisch alle transponders af die er bestaan met alle zenders die er op zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De transponders zitten er wel in, hoor ! Maar ik kreeg 'geen signaal' door. slechts 25 tot 30 % signaalkwaliteit en/of sterkte. Mijn tuner is van het huismerk van een duitse winkelketen om de hoek in de regio brugge ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar zijn die transponders wel goed geconfigureerd met de juiste waarden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens de sat tuner op Channel 4 gezet.

 

Volgende info zie ik op het scherm

LNB FREQUENTIE 9750/10600

TP FREQ 10714

SYMBOLRATE 22000

POLARISATIE H

DISEQC GEEN

22K UIT

VIDEO PID 2315

AUDIO PID 2316

PCR PID 2315

TELE PID 2318

SUB PID 2318

 

signaalsterkte gaat op en neer van 0% TOT 54%

signaalkwaliteit gaat op en neer 11 TOT 14 %

 

de vermeldingen DVB-s QPSK FEC 5/6 vind ik nergens op het scherm of in het menu

 

ook 22K kan ik niet van 'UIT' naar 'AAN' zetten.

 

tijdens deze test had ik wél ontvangst op de eerder genoemde transponders/zenders van 28ASTRA (itv, more4,the vault, ....)

aangepast door DANYSAT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Danysat

De eerste 6 regels die je opschrijft zijn in orde. Dat de 22k uit staat, klopt precies, het is een zender in de lage band dus moet de 22KHz-frequentie uit staan zoals ik in bericht 5 heb vermeld. Die moet je dus ook niet aan of uit kunnen zetten want dat hangt vast aan de transponderfrequentie.

QPSK kun je pas instellen als het een DVB-S2-modulatie is en dat is het niet dus ook dat klopt.

De FEC-waardes gaan bij de meeste moderne tuners automatisch, die hoef je dus ook niet in te stellen. Dit is alleen bij satelliettuners van 4 jaar of ouder.

Het lijkt me dat dit dus goed is ingesteld.

De lnb moet voor de Astra 28,2 graden oost voor midden Nederland 9,5 graad schuin staan, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid.

Ik heb toch het vermoeden dat je schotel niet goed genoeg staat uitgericht.

Zet je ontvanger nu eens op één van de zenders die je niet kunt ontvangen en verdraai de schotel eens een heel klein beetje. Zet eerst een streepje op de mast hoe de klem nu staat zodat je de richting niet helemaal kwijt raakt.

Ik weet niet of je makkelijk bij de schotel kan maar om de richting weer snel terug te kunnen vinden kun je ook een stok van een bezem of hark precies evenwijdig aan de lnb-arm op de grond leggen als je van bovenaf langs de lnb-arm naar de stok omlaag kijkt. Wel vanaf één bepaalde zijde bekijken. Misschien moet de elevatie iets bijgesteld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...