Ga naar inhoud


Hulp nodig astra 13,0 19,0 23,5 26,0 op traix schotel


astra2Connecthulp

Aanbevolen berichten


Beste astra2Connecthulp

Om te beginnen kun je van de 26 graden oost alleen maar de zenders van de BSS-beam ontvangen van de Badr 4. Daar heb je minimaal een 90cm-schotel voor nodig, dus die Triax 110 is goed.

Ik heb de afstanden van de lnb’s voor je uitgerekend voor een Triax 110 en locatie Almere.

Tussen de Hotbird 13 en de Astra 19,2 = 104mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 70,5mm

Tussen de Astra 23,5 en de Badr 4 = 39mm

Tussen de Badr 4 en de Astra 28,2 = 35mm

Om zo veel mogelijk signaal op de Badr-lnb te krijgen, mag deze niet te ver uit het midden van de schotel staan.

Om de Badr zo goed mogelijk te ontvangen moet je een Inverto Black ultra nemen. Deze heeft een kop van 60mm

Dan blijft er eigenlijk niet voldoende ruimte meer over om voor de Astra 28,2 een lnb te plaatsen want die moet op 35mm afstand staan. Daarvan gebruik je al 30mm voor de kop van de Badr. Dan hou je nog ruimte over voor een kopdiameter van 10mm en zulke lnb’s bestaan er niet.

Dan de plaatsing van een lnb voor de Astra 23,5.

Hier geldt bijna hetzelfde verhaal. Omdat de afstand 39mm moet zijn, hou je 9mm ruimte over. De kopdiameter man dan 18mm zijn. De kleinste kop heeft de Inverto Multiconnect met een diameter van 25mm. Zou je die er tegenaan zetten, dan staat die 3,5mm verkeert. Dat zou eventueel wel kunnen maar het grootste probleem krijg je met de bevestiging. Dat gaat bijna niet lukken.

Dan de Astra 19,2. Dat is geen probleem. Die komt dan op 39+70,5= 109,5mm van de Badr-lnb af te staan. Ga je alleen voor deze twee satellieten, dan zou ik de Badr-lnb zo dicht mogelijk tegen de schotelarm aan zetten om zoveel mogelijk signaal te krijgen.

En hiermee komen we dan ook meteen op het probleem met het eventueel plaatsen van een Hotbird-lnb. De afstand tussen de Hotbird en Astra 19,2-lnb is geen probleem, dat is 104mm maar hierdoor gaat wel de Badr-lnb een heel stuk opzij waardoor hij geen maximaal signaal meer krijgt.

Mijn advies is dan ook:

Plaats op de Triax 110 alleen de Badr4 en Astra 1-lnb.

Wil je graag ook de andere satellieten ontvangen, plaats dan een tweede schotel bij.

Gebruik de Triax 110 alleen voor de Badr en neem bijv. een Triax 78 voor de Hotbird, Astra 19, Astra 23,5 en Astra 28,2. Bedenk je wel dat als je 5 satellieten wilt ontvangen, dat dit met het koppelen een stuk moeilijker gaat en daardoor ook duurder. Vier satellieten koppelen, dat gaat eenvoudig met een 4/1 diseqc-switch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Astra 19,2 en de Badr 26 moet je eerst de het multiblock (rail) in de juiste schuinstand zetten. Dat is voor jou locatie 11,5 graden scheef. Kijk je naar de binnenzijde van de schotel, dan moet de rechter zijde omlaag staan. 11,5 graad is ongeveer het maximum wat die rail schuin kan. Je kan het met een waterpas even nameten. Over een lengte van 40cm gemeten moet de rail rechts 81mm lager staan.

Natuurlijk met de zwakste beginnen, dus de lnb van de Badr 26 graden helemaal aan

de linker zijde tegen de lnb-arm aan schuiven zodat de lnb bijna boven de arm hangt.

De lnb van de Astra 19,2 op 107mm van de Badr-lnb plaatsen. Dit moet je meten van kuiltje naar kuiltje aan de voorzijde van de Alps-lnb.

Nu de schotel op de Badr uitrichten. De elevatie van de schotel moet op 27,25 graden staan. Nu de schotel uitrichten op maximale signaal kwaliteit of minimale BER, niet uitrichten op maximale signaalsterkte.

Maar voor de Badr zal het een hele verbetering geven om niet een Alps maar een Inverto Black Ultra te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste astra2Connecthulp

Wat heb je er nu voor lnb op staan?

Wat in ieder geval belangrijk is bij het uitrichten dat je een oriëntatiepunt neemt wat op dishpointer te zien is. Op de rij huizen waar jij overheen kijkt staan schoorstenen en luchtafvoerpijpen. Ik heb ze op de bijlage rood omcirkeld. Kijk eens goed welke je precies moet hebben er richt daar de schotel op uit.

Maar een Inverto Black Ultra doet wonderen. Ik zie ze al te koop voor 10,95 euro.

post-60869-0-71924100-1337531953_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, een Medion lnb, het huismerk van een grote Duitse supermarkt. Allemaal spullen die tussen matig en redelijk vallen maar zeker geen topkwaliteit. Een Alps-lnb is van de smalle lnb’s zeker een hele goeie maar mist zijn vangtrechter (feedhorn) om de signalen optimaal op te vangen.

Ik ben benieuwd als je de Inverto Black Ultra er op hebt staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

unaohm rb 25 maar zie niet zo veel in het scherm nog zwart zit

 

Unaohm meter zijn professionele meters. In principe kunt u met deze unaohm rb 25 (T-N of C-N versie) de 26 graden oosten vinden en meten. Lees even de gebruiksaanwijzing nog eens door. Deze vindt u op de website van Unaohm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste foestaloeppi

Leuke naam trouwens maar leg eens uit waarom die transponder 12182H juist erg geschikt is om de schotel op uit te richten. Is die juist sterk om de Badr makkelijk te vinden of juist zwak zodat je de schotel daar heel goed op af kunt stellen? Ja, ik kijk nooit naar de Badr 4 want ik versta er toch niets van maar vind het wel interessant om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...