Ga naar inhoud


Lekkage en aansprakkelijkheid


REPLAY

Aanbevolen berichten

Beste medesatters,

 

Ik wil jullie graag lastig vallen met een probleem waar ik mee zit :grin:. Ik heb vorige week donderdag een lekkage gehad (na een mini-torando hier in Den Haag). Het water is binnengekomen via de zolder, waar een jaar of 2 geleden een gemeenschappelijke schoorsteen stond (die niet meer gebruikt werd). Deze schoorsteen is door de buurman verwijderd(na mijn toestemming, stond in de weg, omdat hij een dakkappel wou maken). Ik kom nu erachter dat de aannemer die toen die verbouwing heeft uitgevoerd, aan mijn kant (dus de plaats waar de schoorsteen stond) het .e.e.a. niet zo goed heeft dicht gemaakt, hij heeft alleen rachelwerk gemaakt en daarop de dakpannen gezet, verder geen dakbeschot of zo, wel een folie die hij hier en daar een beetje gekit heeft aan de zinkengoot, ik kan dus nu (na dat ik een gipsplaat heb verwijderd) vanaf de binnenkant van de zolder gewoon de dakgoot zien (zie foto's).

 

Maar goed nu heb ik dus een (redelijke grote) lekkage gehad. Die aannemer is langs geweest, hij beweert dat de lekkage is ontstaan door het feit dat hier en daar wat troep is in de goot en door de verschoven dakpannen, ik zelf wijt het aan de manier hoe dat gat is dicht gemaakt (want alleen van daar is het water echt naar binnen gekomen) en wil de buurman aansprakkelijk stellen voor de schade, wat vinden/denken jullie hiervan?

 

Groetjes,

REPLAY

post-36251-0-27579300-1341955475_thumb.jpg

post-36251-0-06118600-1341955483_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een beetje in vrede met je buurman wilt blijven leven.

Zou ik de aannemer aansprakelijk stellen In plaats van de buurman.

 

Zoek een goed schade expertise bureau en laat die het een en ander eens nakijken.

En maak gebruik van een eventuele rechtsbijstand verzekering.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat met je opstal verzekering? Als het daar binnen valt laat de verzekering het dan lekker uitzoeken en uitvechten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor de reacties. Ik heb wel een opstalverzekering, maar ben bang dat ze zeggen dat deze schade door de buurman vergoed moet worden en niet door hun, maar het gaat mij ook dat die aannemer dat gat ook fatsoenlijk dicht maakt, om herhaling te voorkomen.

@ ALV, de buurman is degene die de opdracht heeft gegeven voor de verbouwing, ik had niks met die aannemer te maken, dan lijkt het mij een beetje moeilijk om de aannemer aan te klagen toch, of zie ik het verkeerd?

 

groetjes,

REPLAY

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat soort discussie zo ver mogelijk uit de weg gaan omdat dat nog wel eens een hele lange juridische stijd kan worden. Ik zou gewoon bij mijn eigen verzekering claimen. Jij bent verzekerd, dus jou verzekering zal je moeten betalen. Als zij vinden dat de buurman of de aannemer aansprakelijk is, zullen zij dat zelf gaan verhalen.

 

Heb je ook rechtbijstandverzekering op gebied van wonen? Daar zou je ook alles neer kunnen leggen.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is de buurman aansprakelijk m.i. Hij heeft de werkzaamheden laten uitvoeren, en hij kan eventueel ook de aannemer aansprakelijk stellen. Je weet ook niet welke opdracht hij gegeven heeft aan de aannemer. Die constructie moet hoe dan ook verbeterd worden, en dat betaalt geen enkele verzekering.

 

Praat eens met je buurman om na te gaan hoe hij er tegenover staat. Neem contact op met de Vereniging Eigen Huis als je daar lid van bent. die kunnen een deskundige langs sturen om een rapport op te maken als dat nodig is. Meldt alles bij je opstal, inboedel en rechtsbijstand verzekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Replay

Ik zou inderdaad (zoals grunsat aangeeft)eerst eens met de buurman gaan praten.

 

En je buurman kan dan wel de opdracht gegeven hebben.

Je kunt van die man niet verwachten dat hij de kennis heeft om een bouwkundige inspectie te doen en te kijken of het een en ander wel aan alle eisen voldoet.

Dat is juist de reden waarom daar een "deskundige" aannemer voor in is gehuurd.

En is de aannemer naar mijn mening (zodra hij het contract tekent) verantwoordelijk dat het een en ander goed in elkaar word gezet.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alventali

 

Het probleem is dat de buurman ook zegt dat de lekkage door "troep" die in de goot zit is veroorzaakt(dat heeft immers de aannemer tegen hem gezegd), terwijl het gewoon duidelijk is dat de lekkage door dat is gekomen. Ik vind dat ze dan daar heel erg makkelijk vanaf willen komen.

 

@ grunnsat, loop ik niet risico dat de verzekering moeilijk gaat doen als ik alles vertel( dus dat de lekkage vermoedelijk door de verbouwing van de buurman is veroorzaakt), ik kan mij voorstellen dat ze zeggen, dan moet je bij de buurman zijn en niet bij ons?

 

Groetjes,

REPLAY

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dus de toon is al gezet,

Dan als nog met je verzekering contact opnemen om te vragen wat je hier mee moet.

Advies in winnen kan immers altijd.

Misschien nemen hun de zaak wel waar en nemen ze je een heleboel werk uit handen.

Nee heb je en ja kun je krijgen.

 

Zulke dingen is onder meer de reden waarom ik zelf een uitgebreide rechtsbijstand verzekering heb.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit nu wat vordering in de zaak, de aannemer is nu bereid om dat gat dicht te maken. De schade die ik heb gehad zal dan gewoon door mijn verzekering worden vergoed. Dus het komt gelukkig wel goed.

 

Bedankt iedereen voor de adviezen.

 

Groetjes,

REPLAY

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alventali

 

Het probleem is dat de buurman ook zegt dat de lekkage door "troep" die in de goot zit is veroorzaakt(dat heeft immers de aannemer tegen hem gezegd), terwijl het gewoon duidelijk is dat de lekkage door dat is gekomen. Ik vind dat ze dan daar heel erg makkelijk vanaf willen komen.

 

@ grunnsat, loop ik niet risico dat de verzekering moeilijk gaat doen als ik alles vertel( dus dat de lekkage vermoedelijk door de verbouwing van de buurman is veroorzaakt), ik kan mij voorstellen dat ze zeggen, dan moet je bij de buurman zijn en niet bij ons?

 

Groetjes,

REPLAY

 

Wat en hoe een verstopte goot die niet afloopt te maken heeft met de lekkage aan de schoorsteen bij een schuin dak kan ik niet goed doorgronden gezien de aantal foto's en de informatie.

 

Maar dan nog, het contract is tussen buurman (opdrachtgever) en aannemer (of die aannemer nu kundig is of niet).

Dat staat los van de gegeven goedkeuring om de schoorsteen weg te halen.

 

Men mag er immers van uitgaan dat goedkeuring gegeven wordt voor een verbouwing die deugdelijk wordt uitgevoerd en niet voor een die ondeugdelijk wordt uitgevoerd. (daar gaat de Rechter naar mijn mening altijd van uit)

ofschoon je een draai om de oren krijgt van die rechter daar je zulks op schrift dient te zetten

De aanhelingen na de sloop en dakreparaties dienen in opdracht van de gedelegeerde opdrachtgever vakkundig te worden uitgevoerd en dus door de aannemer van de buurman.

 

De aansprakelijkheid tussen de partijen is duidelijk.

 

-Jij stelt de buurman aansprakelijk per brief welke in kopie naar jouw opstalverzekering gaat.

-De buurman stelt de aannemer aansprakelijk voor een verborgen gebrek en schade aan derden.

-De Aannemer moet aantonen dat dit allemaal (sloop aanhelen en dakreparaties) korrekt is uitgevoerd.

-Dat resulteert eventueel in arbitrage indien die aannemer per vakverbond is aangesloten bij de geschillencommissie. <of> rechter <of> onafhankelijk bouwkundig adviseur

 

Dus wat die Buur met z'n aannemer uitvecht, kan jou niet deren.

-je stelt hem aansprakelijk

en

-wees slim laat een bouwkundig adviseur/inspecteur van de eigen verzekering komen die "om erger te voorkomen" gelast om een andere aannemer opdracht te geven de ondeugdelijke aanhelingen en dakreparaties uit te voeren.

 

om erger te voorkomen (nog meer schade door blijvende lekkage) is iets dat specifiek in jouw verzekeringspolis staat.

Je mag niet afwachten, je moet preventief optreden en achteraf verhaal zoeken.

So Long

Fischer Z

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...