Ga naar inhoud


TV met ingebouwde SAT tuner: meerdere satellieten mogelijk?


grunt

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik kijk momenteel via DVB-C (Ziggo) CI+ module. Mijn Philips 46PFL8007K heeft een ingebouwde DVB-S(2) tuner met aansluiting voor één F-connector. Hij heeft een CI slot, waarin de CI+ module steekt.

 

Ik zit met enkele vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen:

 

Ik wil graag een schotel aanschaffen en rechtstreeks aansluiten op de TV. Als ik een schotel neem met 3 LNB's, kan ik dan met de TV sat-tuner alle drie de satellieten binnen krijgen? Of heb ik dan meerder kabels (drie) vanaf de LNB's naar de TV?

 

Ik begrijp dat als ik bijvoorbeeld een CD abo neem ik dan de CI+ module eruit moet halen en een 'gewone' CI met de CD kaart moet plaatsen. Maar voor FTA zou ik de CI+ kunnen laten zitten (en DVB-C kijken) en toch de FTA SAT kanalen ter beschikking hebben. Klopt dat?

 

Ik wil graag zo min mogelijk last hebben van het weer vwb de sat-ontvangst. Ik begrijp dat een goede uitrichting van het grootste belang is. Maar is bigger better qua schotel diameter? Ik lees wat tegenstrijdige berichten herover.

 

Sorry voor deze wellicht domme vragen, maar ik heb nog nooit met SAT TV gewerkt en met zoeken kwam ik niet verder.

 

Alvast hartelijk dank.

 

n.b.: wellicht dat ik later een VU+ met meerdere tuners ga aanschaffen om het zo voor elkaar te krijgen, maar nu wil ik graag zien hoever ik kan komen met alleen de TV en één afstandbediening.

aangepast door grunt

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zucht. Ik had op mijn PC de handleiding van een 8007T staan, niet de K. Ik lees net in de juiste handleiding (waarnaar ik hier gelinkt heb) dat ik 4 satellieten tegelijk kan uitlezen met de tuner :o)

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grunt

Als je 3 lnb’s wilt gebruiken, dan zul je deze aan moeten sluiten op een 4/1 diseqc-switch die je normaal gesproken bij de schotel plaatst. Vanaf de diseqc-switch gaat dan 1 coaxkabel naar binnen.

Wat betreft de grootte van de schotel. Met een 64cm-schotel heb je normaal gesproken voldoende signaal maar met deze schotel valt het beeld bij slecht weer wel wat eerder weg dan met een 78cm-schotel. Met een 88cm-schotel heb je nog wat mider kans dat het beeld met heel slecht weer wegvalt maar het verschil wordt steeds kleiner en geeft bijv. nauwlijks nog verschil met een 100cm-schotel. Zelfs met een schotel van 6 meter die o.a. bij de uplinkstations gebruikt worden, valt het beeld nog wel eens uit zodat iedereen die via de satelliet op een bepaalde zender kijkt geen beeld meer heeft.

Meestal wordt een 78cm-schotel genomen als je redelijk wat regenreserve wilt hebben. Wil je echt heel veel regenreserve hebben, dan zou je voor een 88cm-schotel kunnen gaan maar die valt wel weer wat meer op en je moet zelf de afweging maken wat je het belangrijkste vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de info. Ik neem een 100cm. Ik zit nog te dubben of ik de installatie meteen uitleg voor meerdere TV's (één op zolder, één in woonkamer).

 

Het liefst zou ik dan twee kabels naar de meterkast laten gaan vanaf de Diseqc, en daar middels een (of twee?) combiners het kabel- en satellietsignaal via de reeds bestaande coax naar de TV's. Ik zag dat er tegenwoordig ook kabels zijn waarin twee of meer coax kabels in verwerkt zitten.

 

Ik moet nog even nadenken, want de lokale sat-shop heft nu een 100cm schotel met vier single LNB's + diseqc in de aanbieding voor € 99. Daar komen dan nog ca. € 95 installatiekosten bij. Misschien is het wel beter klein te beginnen. Verder heeft mijn TV maar één CI slot (waarin nu een CI+ module zit met de Ziggo smartcard). Beetje vreemd jammer dat de TV niet twee slots heeft voor Ziggo en CD tegelijk...

 

Nogmaals dank voor het antwoord.

 

 

 

Beste grunt

 

Als je 3 lnb’s wilt gebruiken, dan zul je deze aan moeten sluiten op een 4/1 diseqc-switch die je normaal gesproken bij de schotel plaatst. Vanaf de diseqc-switch gaat dan 1 coaxkabel naar binnen.

 

Wat betreft de grootte van de schotel. Met een 64cm-schotel heb je normaal gesproken voldoende signaal maar met deze schotel valt het beeld bij slecht weer wel wat eerder weg dan met een 78cm-schotel. Met een 88cm-schotel heb je nog wat mider kans dat het beeld met heel slecht weer wegvalt maar het verschil wordt steeds kleiner en geeft bijv. nauwlijks nog verschil met een 100cm-schotel. Zelfs met een schotel van 6 meter die o.a. bij de uplinkstations gebruikt worden, valt het beeld nog wel eens uit zodat iedereen die via de satelliet op een bepaalde zender kijkt geen beeld meer heeft.

Meestal wordt een 78cm-schotel genomen als je redelijk wat regenreserve wilt hebben. Wil je echt heel veel regenreserve hebben, dan zou je voor een 88cm-schotel kunnen gaan maar die valt wel weer wat meer op en je moet zelf de afweging maken wat je het belangrijkste vindt.

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Leon/grunt

Hou er rekening mee dat de coaxkabels waar twee of meer coaxkabels in zitten nooit door een elektriciteitsbuis kan. Die kabel is veel te dik. Er bestaat inderdaad coaxkabel met meerdere aders die wel dunner is, maar die geeft ongelofelijk veel verlies en die moet je nooit nemen.

Het probleem met slechts één CI-slot kun je alleen maar oplossen door of een losse satelliettuner of een losse kabeltuner te gebruiken. Die sluit je dan via de HDMI-aansluiting aan en op die manier kun je toch kiezen tussen kabel TV of satelliet TV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je,

 

Oké, ik zal losse kabels nemen (goeie van Hirschmann). Ik heb een 'opbouw' onbenoemde ruimte die als zolder dienst doet op ons huis. Daaraan vast (muur) komt de schotel, en kan ik met de kabel via de utility-schacht en provisiekast onder de trap ongezien naar de meterkast.

 

Ik heb me vandaag ook wat meer verdiept in de VU+ Ultimo, die kan ziggo en CD tegelijk aan, plus ontzettend veel extra dingetjes die 'm leuk speelgoed maken.

 

Beste Leon/grunt

 

Hou er rekening mee dat de coaxkabels waar twee of meer coaxkabels in zitten nooit door een elektriciteitsbuis kan. Die kabel is veel te dik. Er bestaat inderdaad coaxkabel met meerdere aders die wel dunner is, maar die geeft ongelofelijk veel verlies en die moet je nooit nemen.

Het probleem met slechts één CI-slot kun je alleen maar oplossen door of een losse satelliettuner of een losse kabeltuner te gebruiken. Die sluit je dan via de HDMI-aansluiting aan en op die manier kun je toch kiezen tussen kabel TV of satelliet TV.

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst effe controleren of die tv cd gecertificeerd is anders kun je het wel vergeten,in Duitsland geeft dit model ook al problemen met de HD+ kaarten en modules. Wil je toch satelliet kijken neem dan een losse ontvanger.heb je daar geen problemen mee :)

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er word op de ANGA Cable in Köln DE al een paar jaar over gesproken ,als zijnde in ontwikeling,men is bezig deze als een soort insteek module te maken, zo dat de TV fabrikant hem zo kan monteren.

Dit stond te lezen in het blad ANGA Cable News ,verschijnt 1x per jaar en is gratis verkrijgbaar in Köln DE op de Beurs,deze beurs is ieder jaar en is uitsluitend toegankelijk voor de vakhandel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog één vraag:

 

Zoals gezegd komt Ziggo nu binnen in de meterkast, en wil ik daar ook de sat kabel naar toe laten gaan, en dan middels een combiner via de bestaande coax kabel naar het aansluitpunt in de woonkamer.

 

Maar,,,ik realiseer me net dat mijn Philips 46PFL8007 een coax én een sat ingang heeft.

 

Betekent dat dat ik de coax uitgang in de woonkamer moet gaan splitten naar coax + f-connector om zo op beide ingangen op de TV te kunnen inpluggen?

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grunt

Als je de signalen van kabel-TV en satelliet-TV hebt samengevoegd naar één coaxkabel. Dan zul je deze signalen eerst weer moeten scheiden voordat je die op de TV kunt aansluiten. Dit doe je met een aansluitdoos.

Hiervoor kun je een Hirschmann fs 302 f nemen, zie bijlage 1. Dan heb je een aansluiting voor satelliet, kabel-TV en radio signaal.

Wil je bijv. een aansluitdoos hebben voor twee satellietaansluitingen omdat je naast kijken ook wilt opnemen van een andere zender, dan neem je de Triax GAD 274. Hierop moet je 2 coaxkabels aansluiten die van de diseqc-switch of multischakelaar komen, zie bijlage 2.

post-60869-0-89112700-1344125926_thumb.jpg

post-60869-0-52763200-1344125936_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt, Sprietje, hartstikke duidelijk nu!

 

Beste grunt

 

Als je de signalen van kabel-TV en satelliet-TV hebt samengevoegd naar één coaxkabel. Dan zul je deze signalen eerst weer moeten scheiden voordat je die op de TV kunt aansluiten. Dit doe je met een aansluitdoos.

Hiervoor kun je een Hirschmann fs 302 f nemen, zie bijlage 1. Dan heb je een aansluiting voor satelliet, kabel-TV en radio signaal.

Wil je bijv. een aansluitdoos hebben voor twee satellietaansluitingen omdat je naast kijken ook wilt opnemen van een andere zender, dan neem je de Triax GAD 274. Hierop moet je 2 coaxkabels aansluiten die van de diseqc-switch of multischakelaar komen, zie bijlage 2.

 

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grunt

Het schema ziet er goed uit. Ik weet niet welke combiner je gaat gebruiken, maar Triax heeft natuurlijk hele goede met weinig verliezen. Dat is de Triax 340110.

Deze is in twee richtingen te gebruiken dus je kunt er signalen mee samenvoegen maar ook mee scheiden. Als jij op zolder niet perse een radioaansluiting nodig hebt, kun je deze dus ook gebruiken om de TV-signalen van de kabel en de satelliet weer te scheiden.

post-60869-0-48544500-1344164706_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...