Ga naar inhoud


Inverto Duoblock quad (Astra-Hotbird) met Triax schotel kleiner dan 78cm?


illusion1234

Aanbevolen berichten

Ik heb zonet m'n nieuwe Inverto Duoblock ontvangen.

Oorspronkelijk ging ik die monteren op m'n bestaande 88cm Triax schotel.

 

Alleen doen ze een beetje moeilijk over de grootte van m'n schotel in m'n nieuwe woonplaats...

Om te voldoen aan de eisen zou ik eigenlijk maar een 68cm schotel mogen plaatsen.

 

De vraag is, lukt het nog net om een Inverto Duoblock te gebruiken met een schotel die kleiner is dan 78cm? (want dat is de aangewezen grootte voor zo'n block)

Heeft iemand dit reeds geprobeerd?

Ik denk dat ik vroeger nog een Canaal Digitaal duoblock voor Astra-Astra heb gemonteerd op een kleine schotel en er Astra-Hotbird mee kon ontvangen. Klinkt raar, maar het werkte wel dacht ik. (was een probeersel voor iemand anders)

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tja, het gaat wel lukken als je de kop van de Astra 3 in de klem zet maar het is zeker niet optimaal. De afstand tussen de twee koppen moet voor een Triax 64 schotel 40mm zijn. De hart op hart afstand van de duo-lnb die je hebt gekocht is 53mm. De kop van de Astra 1 komt dus 13mm verkeerd te staan. Dat is een halve golflengte verschil. Daarmee ontvang je zeker wel de signalen van de Astra 1 maar als er een flinke harde regenbui komt, zal het signaal van de Astra 1 wel iets eerder weg vallen dan als je de juiste duo-lnb zou hebben gehad. Voor de zwakkere Astra 3 maakt het niets uit als je de schotel daar goed op uitricht. De signalen van beide satellieten zullen bij flink slecht weer ongeveer gelijktijdig wegvallen terwijl met een juiste lnb de Astra 1 langer door zou gaan.

Ik ga er wel van uit dat de schotel in Nederland staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter info.

Het betreft een nieuwe woonplaats in Duitsland. Het is niet tegen de wet ofzo, maar de verhuurders van het nieuwe pand hebben er een probleem mee. Ze willen niet dat de schotel zichtbaar is vanop straat. (de schotel moet trouwens op het balkon staan of aan het balkon hangen.

Het is dus gewoon een kwestie van de verhuurders niet tegen de haren te strijken.

 

@ Sprietje: Het gaat wel degelijk over een Inverto Duoblock die geschikt is voor Astra-Hotbird! Dus niet een Astra-Astra duoblock. Het kan misschien verwarrend geweest zijn door m'n voorbeeld van eronder.

Ik zou dus Astra-Hotbird willen ontvangen op een 64cm Triax met een duoblock die geschikt is voor Astra-Hotbird.

Alleen staat dus in de uitleg van Inverto dat het duoblock enkel te gebruiken is met satschotels vanaf 80cm.

 

Zoals ik zei, ik denk dat ik dit vroeger al eens heb klaargespeeld, maar dat was bij iemand anders. Alleen kan ik mij de exacte setup niet meer goed herinneren.

Misschien dat iemand van jullie weet of het mogelijk is of niet.

Hotbird mag gerust een iets minder signaal hebben, Astra niet, die moet goed doorkomen.

aangepast door illusion1234

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel kleiner dan 1mtr kan door geen enkele gemeente verboden worden.

 

In België gaan ze hierin volledig los: in bepaalde steden mogen schotels niet zichtbaar zijn vanop straat, hoe klein de schotel ook is. Het staat zo in het stedelijk reglement blijkbaar.

Mijn vader kan erover meespreken, hij kreeg een brief in de bus. Het was de schotel verwijderen of naar de rechtbank!

Als ik mij niet vergis gaan een aantal operatoren hier tegenin, zij betalen dan de gerechtskosten enzo. Het zou ook tegen de europese regelgeving zijn.

 

Pure discriminatie als je het mij vraagt.

Wat als je nu ergens woont waar je enkel tv kan kijken via de schotel en de schotel altijd zichtbaar is vanop straat?

Digitenne is ook nog een oplossing, maar dan moet die wel voorhanden zijn...

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel een Triax 64 voldoende is om de Astra 1 en Hotbird te ontvangen

 

Ah! Da's goed nieuws!

 

Die transparante schotel gaat niet zo'n goed idee zijn, ik denk dat die verhuurders een beetje een fobie hebben van grote schotels.

Dus als het echt mogelijk is, dan ben ik dolblij met de 64cm Triax!

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste illusion1234

Je had geen betere keus kunnen maken. Omdat in Munchen de ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en de Hotbird 13,0 groter is dan in ons land, compenseert de grotere ontvangsthoek de kleinere schotel precies. De berekende afstand moet 64mm zijn. De hart op hartafstand bij een monoblock Astra 1-Hotbird is 65mm. Beter kun je het niet passend hebben want die ene millimeter stelt helemaal niets voor.

Dit gaat zeker lukken. Het maakt weinig uit welke kop je in de klem zet.

Ik heb nog even uitgerekend hoe je daar de schotel en het monoblock moet afstellen.

Hierbij ben ik er van uitgegaan dat je de kop van de Astra 19,2 in de klem zet, dus net andersom als in bijgevoegde afbeelding.

Elevatie van de schotel op 34,2 graden instellen.

Het monoblock moet 3,3 graden schuin staan, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet de rechter lnb (die van de Hotbird) 3,5mm lager staan dan de linker lnb (de Astra 1 lnb die in de klem staat).

post-60869-0-93013300-1346538742_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste illusion1234

Nog even een opmerking voor wat betreft het bevestigen van je monoblock op de Triax 64.

Als een monoblock Astra1-Hotbird op een 80-85cm schotel wordt gemonteerd, dan wijkt de kijkrichting van de vrijhangende lnb wat af t.o.v. het middelpunt van de schotel. Bij een Triax 64 waarbij de lnb’s veel dichter op de schotel staan, wijkt de kijkrichting aanzienlijk meer af.

Om bij een Triax 64 de kijkrichting van de vrijhangende lnb toch zo goed mogelijk naar het midden van de schotel te hebben, is het verstandig het monoblock te bevestigen op een Triax TD 20 Flexi-block, zie bijgevoegde afbeelding.

Je schuift de lnb-klemmen op de rail zo ver naar binnen, dat de twee verloopringen (23-40mm) die je over beide lnb’s geschoven hebt, precies in de lnb-klemmen passen.

De schuinstand van 3,5mm moet hetzelfde zijn.

Let op dat je een origineel Triax Flexiblock hebt en geen SAB- universeel flexiblock. Die laatste zijn ongeschikt voor een Triax-schotel. Verder zul je waarschijnlijk een tweede verloopring nodig hebben.

post-60869-0-18783700-1346577012_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wachten om die multiblock zelf te gebruiken, ik heb m'n oude schotel + multiblok te koop gezet.

 

De bedoeling was inderdaad om de rail in te korten. Maar eigenlijk zou ik liever alles in het zwart hebben, dan valt het idd wat minder op.

Toch liever m'n oude spullen verkopen, dan ben ik van alles in één keer af. Anders blijven nog een schotel, lnb's en een switch over. Ook niet handig! :-)

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...