Ga naar inhoud


Laatste plukjes IPv4 adressen uitgedeeld


grunnsat

Aanbevolen berichten

Ik denk eigenlijk dat ipv6 een zegen is voor VoIP: Een IP-telefoon is nu niet zonder meer van buite je netwerk te bereiken. Op het moment dat een IP-telefoon direct verbinding kan leggen met een andere IP-telefoon wordt het een stuk interessanter.

Dat denk ik ook alles wordt eenvoudiger de nat port forwarding enz enz ,wordt wel moeilijker om

firewall rules op een bedrijfsnetwerk te maken.

 

asterisk ondersteund al ipv6 en voipbuster ook maar of de fritzbox voor voip ook een ipv6 adres kan verwerken weet

ik nog niet

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat denk ik ook alles wordt eenvoudiger de nat port forwarding enz enz ,wordt wel moeilijker om firewall rules op een bedrijfsnetwerk te maken.

 

Valt wel mee hoor.

 

Om te beginnen zijn er drie soorten IPv6 adressen, en iedere interface kan zeer vele IPv6 adressen hebben

 

Allereerst heb je de adressen die beginnen met fe80. Als het IPv6 protocol op een interface aanwezig is wordt zo'n Local Address automatisch gegenereerd. Deze adressen zijn niet routeerbaar, twee apparaten die alleen maar zo'n Local Address hebben kunnen uitsluitend met elkaar communiceren als ze via switches met elkaar verbonden zijn.

 

Dan heb je adressen die beginnen met fc00 of fd00. Dat zijn Unique Local Adresses (ULA's). Die adressen zijn wel routeerbaar, maar alleen binnen het eigen netwerk, niet op het internet. Ze zijn te vergelijken met de IPv4 adressen die je op je LAN thuis gebruikt (10.x.y.z, 172.16.x.y, 192.168.x.y).

 

En tenslotte heb je nog de gewone IPv6 adressen die bijv. beginnen met 2001. Die zijn natuurlijk wel routeerbaar op het internet.

 

Dus alleen al door een keuze te maken in het type adres of de combinatie van adressen kun je al heel veel veiligheid in bouwen. En natuurlijk kun je ook nog opgeven welke poorten opengezet mogen worden voor toegang vanaf het internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...