Ga naar inhoud


Laatste plukjes IPv4 adressen uitgedeeld


grunnsat

Aanbevolen berichten

Ripe heeft nu de laatste plukjes IPv4 adressen uitgedeeld. Je kunt nu alleen nog maar IPv4 adressen krijgen omdat je die nodig hebt om een IPv6 netwerk goed in te richten. Zie deze bekendmaking:

 

Dear colleagues,

 

On Friday, 14 September 2012, the RIPE NCC, the Regional Internet

Registry (RIR) for Europe, the Middle East and parts of Central Asia,

distributed the last blocks of IPv4 address space from the available pool.

 

This means that we are now distributing IPv4 address space to Local

Internet Registries (LIRs) from the last /8 according to section 5.6 of

"IPv4 Address Allocation and Assignment Policies for the RIPE NCC

Service Region".

 

This section states that an LIR may receive one /22 allocation (1,024

IPv4 addresses), even if they can justify a larger allocation. This /22

allocation will only be made to LIRs if they have already received an

IPv6 allocation from an upstream LIR or the RIPE NCC. No new IPv4

Provider Independent (PI) space will be assigned.

 

This policy can be found online at:

https://www.ripe.net...e/docs/ripe-553

 

Those members with open requests for IPv4 address space will shortly

receive an email regarding the status of their requests.

 

It is now imperative that all stakeholders deploy IPv6 on their networks

to ensure the continuity of their online operations and the future

growth of the Internet.

 

 

Regards,

 

Axel Pawlik

 

Managing Director

RIPE NCC

 

 

More Information

-----------------

 

For more information on IPv6 and its deployment, advice from experts and

where to get training, please see:

http://www.ipv6actnow.org/

 

For more information on reaching the last /8, please see:

https://www.ripe.net...ipv4-exhaustion

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb op berichten van belgacom vernomen dat in 2013 ipv6 adressen vergeven worden en

dat eind 2013 de ipv4 wordt stop gezet voor prive aansluitingen

Heb zelfs met verbazing gelezen dat eind 2014 de spots (analoge en isdn telefonie) stop

gezet wordt alleen nog voip

Pukje; Kan je een link geven naar deze informatie? (Trouwens POTS = Plain Old Telephone System = analoge telfonie. BRI = Basic Rate Interface = ISDN)

Als een provider namelijk alleen IPv6 adressen gaat uitdelen, dan moeten ze ergens een proxy/bridge hebben draaien tussen IPv6 en IPv4. Dat is niet zo eenvoudig, maar voor een consumenten aansluiting misschien wel mogelijk...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootschalig NAT gebruiken lijkt de enige oplossing. En nee, dat is niet voor alles een oplossing en het kan ook problemen met zich meebrengen. Dit moment zat er al jaren aan te komen, en de hele goegemeenschap zat er naar te kijken als een koe naar het onweer. En dat ligt ook aan de consumenten. Hoeveel XS4ALL gebruikers op dit forum hebben IPv6 al geactiveerd? Als ze dat zouden doen neemt het IPv6 verkeer in de wereld toe, iedere Google opvraag, ieder YouTube filmpje zou via IPv6 gaan. Fiks toenemend IPv6 verkeer zou de eigenaars van web sites het signaal geven dat ze eindelijk ook iets moeten gaan doen aan IPv6. (ook de eigenaar van deze web site overigens :D ). Ongetwijfeld zullen er kinderziektes bij IPv6 voor gaan komen, maar de eigenaren van web sites hebben de laatste jaren ruimschoots de tijd gehad om dat te testen. Eigen schuld zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Fiks toenemend IPv6 verkeer zou de eigenaars van web sites het signaal geven dat ze eindelijk ook iets moeten gaan doen aan IPv6. (ook de eigenaar van deze web site overigens :D ). Ongetwijfeld zullen er kinderziektes bij IPv6 voor gaan komen, maar de eigenaren van web sites hebben de laatste jaren ruimschoots de tijd gehad om dat te testen. Eigen schuld zou ik zeggen.

 

Hou nou eindelijk eens een keer op steeds weer opnieuw jouw mening op te dringen.

 

Diverse software die wij gebruiken is nog niet klaar voor IPv6. Dan kan ik wel gaan switchen, maar daar maak ik dan meer mee kapot dan ons allemaal lief is.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stond een :D achter .......

 

Maar jammer genoeg is het feit dat die software niet klaar is (en dat jaren geleden al niet was) wel illustratief voor de lamlendigheid waarmee de industrie deze overschakeling heeft opgepakt. Dat is niet jouw fout natuurlijk, jij zit min of meer met de gebakken peren.

 

Het is overigens niet alleen mijn mening, waarom denk je dat die web site ipv6actnow.org heet?

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er vanuit dat er binnen een jaar de eerste Nederlandse ISP's alleen nog ipv4 aanbieden via NAT op ISP-niveau. Het voornaamste gevolg voor websitebeheerders is dat ze de mogelijkheid verliezen beleid te voeren op IP-adres (bijvoorbeeld een gebruiker verbannen door zijn IP-adres te blokkeren). Je ziet niet meer wie je gebruikers zijn, zegmaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat dacht je van applicaties die via UPnP poorten openen op je router voor communicatie met anderen? Werken niet. Een web servertje opzetten met port forwarding? Werkt niet.

 

Ik heb eens gelezen dat UPC zo ongeveer door zijn IPv4 adressen heen is, dan zijn nieuwe UPC abonnees dus als eerste de klos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo, dan zal er eindelijk noodzaak zijn om oplossingen te zoeken want het praktische probleem zal groeien.

Heb zojuist in mijn fritzbox ipv6 aangezet en ziedaar ik krijg ook een ipv6 adres: het blijkt dat tweak nu ook ipv6 ondersteunt :)

Een half jaar terug deden ze dat nog niet. Als ik nu de pagina van die tweede link bezoek krijg ik geen gemopper over enkel ipv4 ondersteuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat dacht je van applicaties die via UPnP poorten openen op je router voor communicatie met anderen? Werken niet. Een web servertje opzetten met port forwarding? Werkt niet.

 

In sommige delen van de wereld is dit al een tijdje praktijk. Wen er maar aan en schakel over naar v6.

 

Je bent er overigens snel aan verslaafd: Ik vind het heerlijk dat ik bijvoorbeeld weer direct kan scp'en tussen mijn PC thuis en die op mijn werk. Webservertje draaien is geen probleem en portforwarding verwordt tot een antieke praktijk waar je liefst niet aan terug denkt.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Webservertje draaien is geen probleem en portforwarding verwordt tot een antieke praktijk waar je liefst niet aan terug denkt.

Ik zie wel een probleem met voip sip kastjes

Zijn er sip ata's die ipv6 ondersteunen ?

Zijn er sip proxies zoals voipbuster die ipv6 adressen hebben ?

Ondersteund ser en asterisk ipv6

 

Ik zie net dat voipbuster proxy een ipv6 adres heeft

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, kijk, er is gigantisch veel hard- en software die geen ipv6 kan, VoIP is daarin geen uitzondering. Kwa techniek is er geen beperking: SIP is gewoon een willekeurig protocol net als http dat is en dat je dus zowel over v4 als v6 kan draaien.

 

Internetaanbieders die ook VoIp doen en v4 achter NAT gaan leveren, zullen een oplossing moeten aanleveren. Ze kunnen apparatuur leveren die ook v6 kan, of er op een andere manier voor zorgen dat je telefoons het telefoonnet kunnen bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...