Ga naar inhoud


RAM cells


grunnsat

Aanbevolen berichten

Dit verhaaltje gaat niet over geheugen maar over accu's.

 

Ik heb een wereldontvanger waar 4 AA (penlight) batterijtjes in moeten. Je wilt er natuurlijk graag oplaadbare batterijen (accu's) in doen, maar met volle NiCad of NiMH exemplaren draait de radio nog geen minuut. Die accu's leveren namelijk slechts 1,25V per stuk, ofwel 5V totaal. De radio heeft echter 6V nodig, en 5V is te weinig.

 

Er is echter een oplossing, en dat zijn oplaadbare Alkaline batterijen ofwel RAM cells, die leveren wel 1,5V.

 

Er zijn echter wel een paar kanttekeningen. RAM cells kunnen minder vaak opgeladen worden tussen de 10 en 100 keer. Ze kunnen niet veel stroom leveren, dus ze zijn alleen geschikt voor radio's etc. maar niet voor bijv. flitsers die grote stromen trekken. Verwar dit niet met de capaciteit, hoeveel stroom zit in de accu's. Dat is met 2000mAh (AA accu) namelijk best veel.

 

Voor het opladen heb je ook een aparte lader nodig, bij een standaard NiCad of NiMH lader heb je kans dat ze te snel worden opgeladen, te heet worden, en exploderen.

 

Heb je dus ook apparatuur die vanwege de te lage spanning niet kan werken met NiCad of NiMH accu's, dan kun j wellicht deze RAM cells gebruiken.

aangepast door Puch
reclame verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken die batterijen, echter nooit gebruikt vanwege de beperkingen... De vraag die ik echter heb is hoelang een vers setje batterijen meegaan in je wereldontvanger? Want als je hem niet al te hard zet, zal het toch wel dagen moeten wezen voordat de batterijen leeg zijn... (En een grootverpakking batterijen is tegenwoordig ook niet zo duur meer...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...