Ga naar inhoud


Ontvangst ASTRA 3 in Tunesië, footprint?


didodido

Aanbevolen berichten

In de vacantie neem ik mijn smartcard (TV Vlaanderen) altijd mee naar Tunesie.

Ik heb daar twee schotels, een voor Astra 1 en een voor Astra 3

Astra 1 geeft een goede ontvangst,maar Astra 3 is onvoldoende.

Kan iemand mij (leek) uitleggen waar dit in kan zitten?

Indien het wel mogelijk is, wat voor materiaal heb ik dan nodig?

 

Didodido

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het ligt hem daarin dat elke satelliet een aantal 'footprints' heeft. Dat is het bereik van zo'n satelliet.

De Astra3 (ik neem aan dat je 23,5 oost bedoelt) heeft een aantal footprints die buiten Tunesië liggen. Kanalen die in de bijbehorende bandbreedtes horen, kan je dan ook niet of moeilijk ontvangen.

 

Een overzicht van de footprints kan je hier vinden.

Voor Astra 23,5 zoek je het rijtje op met Astra 3B, 3A en 1D.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste didodido

 

Zoals je in de bijlage kunt zien, heb je een 150cm-schotel nodig om in Tunesie de Astra 3 goed te kunnen ontvangen. Ook met een wat kleinere schotel kun je de Astra 3 wel ontvangen maar dat hangt af welke modulatie er voor een bepaalde transponder wordt gebruikt.

Een zender als Eurosport HD die wordt uitgezonden met een DVB-S2 8PSK modulatie en dan ook nog met weinig correctie (FEC) namelijk 3/4, is moeilijker te ontvangen dan zenders die DVB-S2 8PSK FEC 2/3 hebben. Een zender als Planeta HD op de Astra 3 die met DVB-S2 8PSK FEC 5/6 wordt uitgezonden en nog minder correctie heeft, is in Tunesie helemaal moeilijk te ontvangen.

Een QPSK-modulatie kun je in de regel het gemakkelijkste ontvangen.

Zie hier welke zenders met welke modulatie en FEC worden uitgezonden:

http://nl.kingofsat.net/pos-23.5E.php

post-60869-0-17303500-1358357139_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vallen de. Nederlandse zenders in de gepresenteerde feed dan moet dat met een 1.50 meter schotel gewoon lukken. Ook 8psk 5/6. Alleen zit er ook o 26 graden een satelliet die dezelfde frequenties gebruikt. Deze kan storen, waardoor het kan zijn dag je schotel groter met of in ieder geval preciezer afgeregeld moet worden.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Tunesië, neem je als kleinste maat 150 cm.

Ik woon dan wel in Turkije, maar zit in het zelfde 150 cm. gebied.

Tot voor kort ging alles goed, totdat 8PSK zijn intrede had gedaan.

Als het nu heel hard regent, valt bij mij NL 1 & 2 soms weg en NL 3 (nog) niet.

Maar die zou deze maand nog over gaan naar 8PSK.

En dan heb ik een schotel van 160 cm., met LNB weliswaar niet exact in het brandpunt.

Daar zit de LNB voor Astra 1,

Gelukkig regent het hier en in Tunesië aanzienlijk minder dan in NL.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Je zult wel een schotel van 140cm moeten hebben om de Astra 23,5 te kunnen ontvangen, zie bijlage (aanklikken).

Dat zal daar waarschijnlijk wel een primefocus schotel worden. Die zijn goedkoper en daar makkelijker verkrijgbaar.

post-60869-0-88881600-1426954597_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja blackeyes, een schotel van 240cm maar een schotel van gaas is in principe ongeschikt voor de Ku-band die je voor de Astra 23,5 nodig hebt. Voor de Ku-band heb je een veel nauwkeuriger maatvoering nodig om de signalen goed in focus te krijgen van de kleine Ku-feedhorn. Bovendien krijg je door het gaas ook faseverschuivingen en een slechte kruispolarisatie. Prima schotel voor de C-band.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik denk dat de schotel op de foto veeleer een 360 cm model is dan een 240 cm.

Ik heb er vroeger ook zo één gehad in de 240 cm uitvoering. Via dezelfde feed ontving ik er zowel de C- als Ku-band mee.

Onbruikbaar voor de Ku-band was hij niet, maar de versterking was inderdaad veel lager dan met een volle schotel van dezelfde afmetingen.

Exacte meetresultaten heb ik niet, maar voor Ku-band ontvangst schat ik dat je hem kon vergelijken met een volle schotel van 150 à 180 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...