Ga naar inhoud

Van 99% naar 89% en veel meer storingen door een beetje water op de LNB?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op een andere plaats in dit forum had ik al melding gemaakt van storingen (af en toe) met m'n Triax 78 en een GTSat duo LNB (GT-MDQD43), hoewel ik 99% (16,2 dB) signaal heb op alle Astra 3 zenders. Bij het terugplaatsen van mijn oude single LNB, alleen Astra 3, zonder verder aan de uitlijning van m'n schotel te komen, heb ik ook max signaal en zijn er ook geen storingen meer!

Probleem lijkt dus de (nieuwe!) duo LNB te zijn?

Nu heb ik de duo LNB teruggeplaatst, in een poging om de storingen toch nog weg te krijgen door nog wat te variëren met de skew (LNB schuin in houder), maar meer dan 16,2 dB is er natuurlijk niet uit te halen (SNR balk is volledig 'gevuld').

Gisteren ineens maar 88-89% (14,x dB) en veel meer storingen (elke 1 of 2 minuten...)... ik ga naar de schotel en zie water op de LNB (het had geregend maar op dat moment regende het niet meer)... ik veeg het water eraf en plots terug 99% signaal.

Is dit normaal? Is dit nu zo'n slechte duo LNB? Ik zou toch graag eens een TV-programma uitkijken zonder storingen!

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Geplaatst:

Beste TiVe

Elke lnb heeft een mindere ontvangst als er regendruppels op de beschermkap zitten. De ene lnb heeft daar meer last van dan de andere.

Gewone lnb’s met een kop van 2 maal de golflengte (60mm diam) ontvangen alle signalen via de voorzijde. Als er regendruppels op de voorzijde op het kunststof deksel zitten, dan geeft dat enig signaalverlies. Volgens mij maakt het weinig verschil welk merk lnb het is. Alleen de kwaliteit van het deksel, dus hoe gemakkelijk er regendruppels op blijven hangen, kan een variabele factor zijn.

Bij smalle lnb’s is de beschermkap puntig van vorm. Daar gaan de signalen vaak schuin door de beschermkap. Als daar regendruppels op zitten, wordt meestal meer signaal tegengehouden dan bij normale lnb’s. Vooral de Inverto Multiconnect is zeer gevoelig voor regendruppels.

Je zou de kap eens met siliconenspray in kunnen spuiten.

Er bestaat ook nog een een soort paraplu, de zogenaamde paraplot. Dit helpt wel maar je moet je ook bedenken dat de natte paraplu ook wat signalen tegen houdt die nog op de schotel moeten vallen. Als je een voldoende grote schotel hebt die goed staat uitgericht, dan is zo’n paraplot niet nodig.

post-60869-0-85719700-1359974072_thumb.jpg

post-60869-0-63196700-1359974102_thumb.jpg

Geplaatst:

Die duo LNB heeft toch koppen van een 'normale' grootte?

Met mijn vorige single LNB (Smart titanium) heb ik nooit last gehad van storingen door water (schotel was zelfs maar 64 cm). Alleen bij een stevige regenbui stond het beeld regelmatig even stil...

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen