Ga naar inhoud


Wat doe ik fout met het afstellen van een multifeed triax 88


230571

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb enige tijd geleden in september een triax 88 schotel met multifeed geplaats met de lnb's voor astra 1,2,3 en hotbird.

Nu kon ik al die tijd alle satelieten krijgen op de 23,5 na en nu het weer wat beter is was ik gisteren weer aan de  gang gegaan.

De schotel weer uitgericht op de 19.2 en zo weer geprobeerd om de sat te vinden maar weer met het probleem dat ik de 23.5 niet kan vinden.

Het gekste is omdat ik de sat op zoek met de ontvanger erbij op het keukendak en een kleine tv ernaast dat ik singaal krijg op de astra 23.5 en met inlezen niks meer.

Ook zie ik dat het lijkt dat de schotel spiegelt op de badr sateliet.

Maar waarom krijg ik de andere sat wel goed en deze niet.

Op dit forum heb ik alles gedaan wat ik moet instellen maar ik weet het probleem niet.

Ik heb een multifeed triax rail met 4 lnb's van Megasat twin 1db en 2  Maxdigitaal diseq switch ertussen die vrij dicht bij de lnb's zitten.

Maar het probleem is ook dat als ik de ontvanger instel als ik de lnb's heb ingesteld ze soms wel en soms niet worden herkent door de ontvanger.

Ik heb de ontvamgers van het merk Sab titan 2 hd combo, waar ik de neiuwste software in heb gezet.

 

Maar mijn probleem blijft toch waarom ik de astra 23.5 niet kan vinden en de ontvanger de ene keer wel en de andere geen singaal geeft.

Ik zit al te twijfelen om een duo lnb van cd er alleen maar op te zetten maar het gaat ons ook om de hotbird, vanwege VTV4 Vietnam die op een andere sat niet zit.

 

Wie kan mij helpen om mischien tips te geven hoe ik het problemen met de schotel kan oplossen.

 

Met vr grt Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste 230571

 

Hier de berekeningen voor Den Haag

Stel de elevatie van de schotel op 28,6 graden in.

Zet de rail 10,7 graden schuin, d.w.z. rechts 75mm lager dan links over een afstand van 40cm gemeten
met een waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Plaats de lnb-houder van de 19,2 oost  tegen de lnb-arm aan.

De afstand van de lnb’s berekend:

Tussen 13,0 en 19,2 oost = 84mm

Tussen 19,2 en 23,5 oost = 57mm

Tussen 23,5 en 28,2 oost = 61mm

Dit is gemeten van hart voorzijde lnb tot hart voorzijde lnb ofwel van puntje tot puntje.

 

De skew van de lnb’s moet als volgt worden ingesteld:

13,0 oost = 7 graden

19,2 oost = 4 graden

23,5 oost = 7 graden

28,2 oost = 10 graden

Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Meet dit met een klein gradenboogje, zie bijlage.

 

De schotel uitrichten op de Astra 19,2. Als je die gevonden hebt, fijntunen op de zender Planeta HD van de Astra 23,5. Doe dit zonder diseqc-switch. Pas als de schotel helemaal goed staat afgesteld sluit je de diseqc-switch er tussen aan.

Nastellen van de andere lnb’s is niet meer nodig.

Wil je de schuinte van de rail nog een keer nameten met een waterpas, de Hotbird-lnb moet 38mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.

 

Voorkeuraansluiting op diseqc-switch.

Astra 19,2 op 1

Astra 23,5 op 2

Astra 28,2 op 3

Hotbird 13 op 4

 

Je tuner instellen op Diseqc 1.0

Als je de voorkeurinstelling hebt gebruikt dan:

Astra 19,2 op A

Astra 23,5 op B

Astra 28,2 op C

Hotbird 13 op D

 

De fastscanlijst van CanalDigitaal wordt ingeladen via de Astra 19,2 op transponder 12515H.

post-60869-0-34604100-1362317487_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiendag,

 

Sprietje bedankt voor de berekneningen.

Ik heb vanmiddag vrijgenomen, omdat het weer gaat veranderen en er regen wordt voorspelt en kouder wordt.

En met een oude pc monitor en mijn receiver aan de slag gegaan en heb het afgesteld zoals u zei.

De maximale sterktes afgesteld en toen beneden in de woonkamer en slaapkamer de sab ontvanger proberen in te stellen en tot mijn verdriet de slaapkamer een gedeelte werkte en de woonkamer deed er geen enkele sat positie singaal.

 

Begon te twijfelen of er iets met de schotel weer was, heb wel een nieuwe geplaats een kleinere78 dan de huige 88 triax scjhotel.

Maar ik heb de woonkamer nu tijdelijk of de 23,5 aangesloten en prima beeld.

Heb ik nog nooit gehad deze astra 3, dus ik denk dat het de diseq switchs zijn.

Deze zijn van het merk max digitaal, werd mij aangeraden, maar ik denk zelf dat het geen goede zijn.

De slaapkamer heb ik wel de astra1 en hotbird en de andere niet.

Kortom ik moet de diseqswitchen vervangen voor een betere degelijke switch.

De ontvanger had ik wel goed gezet het goede diseq protocol, maar helaas.

 

Dit tot nu toe..

 

Groetjes Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 230571

 

Bedenk wel dat de afstanden bij een Triax 78 weer anders zijn dan bij een Triax 88.

Een Maxdigitaal is inderdaad geen betrouwbare diseqc-switch. Meerdere mensen hebben er problemen mee. Kies voor een goed merk zoals de Spaun SAR 411 F of een Triax 4-1 switch MDF 41D. Daar heb je nooit geen trammelant mee en hebben zeer weinig verlies.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog wel een vraagje over de Spaun, ik zie dat deze met diseq 2.0 werkt, maar dit zit niet op mijn ontvanger, er zit diseq 1.0 1.2  en usuals op, maar geen 2.o

 

Weet niet of dit problemen geeft met de ontvanger, heb eerlijk gezegd nog nooit van dit protocol gehoord, maar ziet het wel bij de omschrijving staan van de switch..

 

Groetjes Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

skew zou niet hoeven in dit bereik. Doe dit spectrum al jaren met  twee LNB's op een 88 Triax op een oude Altai antenne rotor

Die arabsat zul je niet vangen. Astra's/HB's  loeien te hard met een te weinig selectieve Triax. En die scheefstand heb ik er nou ook niet bepaald inzitten. Dan is de schotel elevatie zelf en verrekenen verschil geopositie waar wok staat met de greenwich nul meridiaan belangrijker.

Voor mij is dat n.l. 6 graden! Blijf er bij 60 cm Triax op een Usals rotor is betere insteek. Pak je zoveel mogelijk mee

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rudolfdebeer

 

Je schrijft:

 

“De skew zou niet hoeven in dit bereik”


Je bedoelt waarschijnlijk dat als je de lnb’s gewoon met de aansluitingen recht omlaag laat staan, dat je
de satellieten ook ontvangt.

Dat klopt helemaal maar voor een optimale ontvangst is het natuurlijk het beste om er voor te zorgen dat de antenne in de lnb wel precies in de goede richting gedraaid staat. Normaal zul je van dit verschil niets merken maar als er een flinke harde regenbui is, kan het net het verschil zijn tussen nog  ontvangst of het beeld wegvallen.

 

Ik werk liever met een optimale afstelling want hoeveel moeite is het nu om met een klein gradenboogje
de juiste stand in te stellen. Bij 4 graden geeft het erg weinig verschil maar bij 10 graden is het toch al best meetbaar. Nornaal gesproken stel je dat in met meetapparatuur maar slechts weinigen van de forumleden hebben goede meetapparatuur.

 

Ook dwingt het de mensen er op te letten hoe ze de schuinte (skew) van de lnb’s instellen. Soms zie je een multirail met meerdere lnb’s waarvan sommige met de wijzers van de klok zijn meegedraaid en andere weer flink tegen de wijzers van de klok staan, soms wel 30 graden of meer. Kijk eens naar de rechtse lnb op de bijlage die ik binnen 2 seconden van internet afhaal. Die staat absoluut verkeerd.

post-60869-0-02277700-1362820226_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 230571

 

Hier de berekeningen voor Den Haag

Stel de elevatie van de schotel op 28,6 graden in.

Zet de rail 10,7 graden schuin, d.w.z. rechts 75mm lager dan links over een afstand van 40cm gemeten

met een waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Plaats de lnb-houder van de 19,2 oost  tegen de lnb-arm aan.

De afstand van de lnb’s berekend:

Tussen 13,0 en 19,2 oost = 84mm

Tussen 19,2 en 23,5 oost = 57mm

Tussen 23,5 en 28,2 oost = 61mm

Dit is gemeten van hart voorzijde lnb tot hart voorzijde lnb ofwel van puntje tot puntje.

 

De skew van de lnb’s moet als volgt worden ingesteld:

13,0 oost = 7 graden

19,2 oost = 4 graden

23,5 oost = 7 graden

28,2 oost = 10 graden

Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Meet dit met een klein gradenboogje, zie bijlage.

 

De schotel uitrichten op de Astra 19,2. Als je die gevonden hebt, fijntunen op de zender Planeta HD van de Astra 23,5. Doe dit zonder diseqc-switch. Pas als de schotel helemaal goed staat afgesteld sluit je de diseqc-switch er tussen aan.

Nastellen van de andere lnb’s is niet meer nodig.

Wil je de schuinte van de rail nog een keer nameten met een waterpas, de Hotbird-lnb moet 38mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.

 

Voorkeuraansluiting op diseqc-switch.

Astra 19,2 op 1

Astra 23,5 op 2

Astra 28,2 op 3

Hotbird 13 op 4

 

Je tuner instellen op Diseqc 1.0

Als je de voorkeurinstelling hebt gebruikt dan:

Astra 19,2 op A

Astra 23,5 op B

Astra 28,2 op C

Hotbird 13 op D

 

De fastscanlijst van CanalDigitaal wordt ingeladen via de Astra 19,2 op transponder 12515H.

@ Sprietje... zou je mij kunnen vertellen waar je die berekeningen vandaan haal, moet volgende maand ook de zelfde opstelling plaatsen.

 

en werkt deze rail ook op een triax 110 cm...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...