Ga naar inhoud


Wat doe ik fout met het afstellen van een multifeed triax 88


230571

Aanbevolen berichten

Beste SATALFA

 

Om dit uit te kunnen rekenen maak ik gebruik van de Satlexcalculator, Dishpointer, tangensberekeningen, graadradialen, mijn bekende brandpuntafstanden die niet in de specificaties van schotelfabrikanten staan en een rekenmachine.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Sprietje, ik kan vergelijken daar ik de 88 triax met 2 LNB's astra en Hot en daarnaast een 60 triax op een Stab HH120 heb staan.

Er onderuitregenen is nog maar zelden en gebeurd in beide gevallen. Meestal gaat TVE inter eruit in de uplink in Spanje.........

haal je er met geen skew uit. Toen ik nog CD keek was dat ook een zwak aanbod. Op de hispasat kom je behoorlijk aan het skewen. Daar had ik een aparte schotel voor in de goeie tijfd. Af naar schrot wegens niet meer in gebruik. Turksat is het nog meer natuurlijk. apropos meetapparatuur. Gebruikte ik enkel 15 jaar geleden op die oude sats. De receivers hebben onboard voldoende meetfaciliteit. In analoge tijdperk was het gewoon spikes aftasten.

 

Zo kritisch als het vaak voorgesteld word is het dus niet. Deze sets worden ook in de rimboe verkocht of zelf gemaakt en doen het ook daar....

 

Nu ben ik erg goed in berekenen van alles, maar op een wok heb ik dat nog nooit gedaan. Als je maar realiseert hoever je van de Greenwich ) meridiaan zit en op welke breedte graad. Maar ook dat kun je opzij zetten als je de juiste transponder ingesteld hebt en een huisgenoot jou aanwijzingen geeft terwijl je de wok lichtelijk beweegt.. Waait mijn wok weg meestal de 88, doe ik het gewoon op het oog zelfs.

aangepast door rudolfdebeer

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste SATALFA

 

Om dit uit te kunnen rekenen maak ik gebruik van de Satlexcalculator, Dishpointer, tangensberekeningen, graadradialen, mijn bekende brandpuntafstanden die niet in de specificaties van schotelfabrikanten staan en een rekenmachine.

 

 

 

Bedankt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rudolfdebeer

 

Ik maak multifeed-berekeningen voor mensen uit heel Europa en Noord Afrika, van Moscow tot Reykjavik en van Casablanca tot Istanbul.

Nederlanders in Portugal en Marokko moeten de skew van de lnb soms op 30 graden instellen. Voor de Hispasat heb je in Valencia 31 graden skew nodig. Dat is voor de Spanjaarden dus ongeveer net zo veel als voor Nederlanders in Portugal en Marokko om de Astra 23,5 te ontvangen alleen is de skew de andere kant op.

 

Of je het nu wel of niet nodig vindt, ik geef altijd de waardes die het moeten zijn voor een optimale ontvangst en niet de waardes waar het eventueel ook mee zou kunnen.

 

En zoals je weet draait de skew bij een draaibare schotel automatisch mee als de schotel naar het oosten of het westen draait.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rudolfdebeer

 

Je kunt ook de schuinte van de rail proefondervindelijk afstellen. Jammer alleen als hij schuiner moet staan dan 10 graden en dat bijv. niet mogelijk is met een Triax-rail.

 

Je kunt ook de afstand tussen de lnb’s proefondervindelijk afstellen op het meeste signaal, alleen jammer als je er achter komt dat de lnb’s niet dicht genoeg bij elkaar geplaatst kunnen worden omdat je bijv. gewone lnb’s hebt gekocht i.p.v. smalle.

 

Je kunt ook zomaar een schotel kopen en er achter komen dat die te klein is en je geen beeld hebt omdat het signaal zo zwak is.

 

Maar goed als jij het liever op deze manier wilt doen,dan is dat je eigen keuze.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt mee Sprietje, loop al 20 jaar mee. En geleerd dat er soms teveel geld word uitgegeven.

In den beginne was ik ook pietje precies. Maar met de ervaring leer je bij.

B.v. compleet afsealen coax aan LNB>>> Open laten, als er water bij kan loopt er ook zoweer uit mits het naar beneden goed weg kan. Die pluggen met siliconezooi was het ergste. Ik heb ook Gold Mitsumis gehad en nog prijziger. Cheapo oostblok 8 euro doet het ook.

 

Geen beeld? Kijk je toch al naar een station wat je niet echt gaat kijken. Dat DX-en deed ik al 50 jaar terug. Kijk ik TV Kazachstan nou wel paar keer gevangen.  Zonder 1,5 mtr dish. Ja inclined Orbit met die Jonsa toen ook. Maar dan als je niet in de polder zit heeft grotere diameter of gregoriaan geen zin want die 20 graad elevatie word vrij limiterend. Te dicht bebouwd. Kun je nog op dak van flat gaan staan. Moet je het wel goed verankeren. Met kans dat ie om paal vouwt. Heb daarom tijd van de hobbie moeten afzien lang geleden. 9 hoog aan de noordzeekust is waaghalzerig voor zelfs een 60 cm. Voorons is bandbreedte interenet bepalend, schoteldiameter is achterhaal. Horizon is te limiterend en de sky dus ook.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeienag sprietje,

 

Ik heb het eindelijk voor elkaar, de oude triax 88 heb ik vervangen voor een kleinere triax 78.

Die had ik allemaal vorige week correct agesteld, de lnb's natuurlijk en toen had ik een probleem met de diseq switch van max digitaal.

Die schakelde gewoonweg niet goed en de sab titan2 reciever zag de lnb's niet door de slechte switch.

Op uw reactie welke switch er goed waren heb ik na een half uurtje shoppen bij ***Geen-reclame*** de spaun diseq switch besteld, deze was de goedkoopste, ik heb er 2 voor de prijs voor een bij anderen.

Maar gisteravond het dak weer opgegaan en de switchs vervangen voor de spaun, de receivers gereset woon- en slaapkamer en alles oopnieuw ingesteld en nu zag de receivers de lnb's direct en is alles ingeladen en alles werkt perfekt hoe ik het ook wilde.

 

Bedankt sprietje en alle anderen die mee hebben geholpen om dit op te lossen.

 

Met vr grt Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou inderdaad, mijn sab titan 2 werken echt niet met de maxdigitaal switch en uiteindelijk voor 10 euro per switch meerprijs,(in mijn situatie ) is het een wereld van verschil en het werkt nu de hele week perfekt.

 

En het beeld is ook perfekt, ik geniet ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...