Ga naar inhoud


freeze en geen ontvangst 's avonds! op Vier , 2BE


jvasabra

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Even de situatie toelichten; Plaats "costa Almería -Zuid -Spanje": installatie standaard TV vlaanderen M7 ontvanger, duo NLB ( met Astra 19,2 in rechtse ring en centraal op de schotel; Astra 23,5 links en hoger gedraaid zoals bij standaard installatie gevraagd); 80 cm schotel.

De installatie werkt(e) perfect de hele winter ,zowel astra 19.2 zenders als de HD zenders op Astra 23,5°. 

Ik heb op het forum de eerdere debatten gevolgd over de schoteldiameter en het plaatsen van 23,5 ° in de meest rechtse ring enz, maar bij mij werkte deze standaardinstallatie goed tot vorige week.

Een plaatselijke installateur heeft ze vorig jaar geplaatst, alleen is de schuine hoek van de duo NLB veel  groter dan de 11° die in de tv vlaanderen handleiding staat; ik schat hem op 30 ° minstens.

Probleem sinds een week: slechte ontvangst op VIER en 2BE, freezes van beeld, soms gewoon geen ontvangst ( melding op TV) en na een paar seconden opnieuw maar met haperingen ook in de klank.

Andere zenders uitgeprobeerd op 19.2 ' BVN en allerlei duitse zenders en allen werken perfect; ook de zenders op 23.5 ( een HD , canvas HD enz ) werken zonder enige hapering

 

OVERDAG werken VIER en 2BE correct , vanaf 's avonds, zeg maar 20.30 beginnen de storingen.

 

Wat heb ik al gedaan: alle zenders opnieuw ingescand om zeker de jongste wijzigingen van TV Vlaanderen ook te hebben. De kwaliteit gelezen tijdens het inscannen is meestal 80 %of iets meer, soms eens 70% , maar bij zenders die ik zelfs niet van naam ken.

 

Indien ik toch zou moeten beter uitrichten.... ik durf niet goed veel te draaien aan de duo NLB , voor wat "fine tuning",want met 19.2 in het midden , verander ik bij de minste draaiing erg de hoek van de 23,5°; maar misschien is dat de enige oplossing. De schotel zit stevig op de mast , daar blijf ik voorlopig af.

 

PS ; Zou die nieuwe TRI LNB met de britse zenders hier ook werken in Zuid Spanje?

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

OVERDAG werken VIER en 2BE correct , vanaf 's avonds, zeg maar 20.30 beginnen de storingen.

 

 

Dat is een typisch geval van kruispolatisatie. Het kan best zijn dat je in Spanje iets anders dan 11° skew moet gebruiken, maar 30° kan het nooit zijn. En wat jij omschrijft, op bepaalde uren wel beeld, op sommige uren geen of slecht beeld, is kenmerkend voor een LNB die met het slechte aantal graden gekanteld zit.

Bovendien kan ik je aanraden om de LNB anders in te klemmen, dus primari op de 23.5° en de 19.2° in offset. Dat zal ook al beter gaan.

 

PS ; Zou die nieuwe TRI LNB met de britse zenders hier ook werken in Zuid Spanje?

 

Die zal enkel Astra1 en Astra3 geven, je zal daar geen Astra2 mee kunnen ontvangen, dat gaat enkel in de omgeving van de Benelux werken. In Spanje gaat dit zeker en vast niet werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Ik heb hier in de omgeving alle schotels met duo LNB van Tv Vlaanderen bekeken ( deze LNB is duidelijk herkenbaar en er wonen nogal wat belgen hier). Ze staan allemaal met Astra1 in de klem en met veel meer helling dan de 11 ° van de handleiding.

 

Gisterevavond had ik opnieuw geen beeld op VIER en 2BE , wel op de HD zenders( astra3) en wel op de FTA zenders zoals BVN enz.

Ik heb gebeld naar twee buren die met een identieke installatie ( NLB en ontvanger) op een 200m en op 350 meter van bij mij wonen en allebei hadden ze perfecte ontvangst.

 

Vandaag , overdag alles ok.

Ik heb op de zenderlijst ( opnieuw ingescand) gezocht en ik heb zowel 2BE als VIER en VIJF op een andere plaats nog eens gevonden , op een andere golflengte en met betere kwaliteit..

Hierbij de gegevens.

Op plaats 4 : VIER op 12129 Niveau 74 en Kwaliteit 77

op plaats 5    2BE  op 12129 NIveau 74 en Kwaliteit 76

 

op plaats 103 VIER op 12721 Niveau 74 en Kwaliteit 82

op plaats 4270 2BE op 12721 Niveau 74 Kwaliteit 82

 

PS ook die regionale Nederlandse zenders ontvang ik ok ( wie kijkt daar nu ooit naar?)

EEN HD staat op Astra3 12187 Niveau 76 Kwaliteit 79 (werkt altijd)

 

Ik ga nu vanavond kijken op de twee verschillende golflengten en dat is misschien de oplossing. Ik kan ze dan nog steeds verplaatsen als ik wil, denk ik.

 

Wordt vervolgd, maar je mening hierover wordt steeds geaprecieerd.

Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een duo lnb van TV Vlaanderen in het zuiden van Spanje, dat kan nooit naar behoren werken.

De satellieten staan daar in een heel andere hoek dan hier bij ons, het type duo lnb van 4 graden tussen beide lnb koppen is daar niet geschikt voor.

Je moet daar een monoblock (duo lnb in het nederlands) gebruiken met een afstand van 5 of 6 graden (5.5)



 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eerst en vooral wel eventjes iets verbeteren: Duo Lnb vlaanderen werkt ook in Costa Blanca, Torrevieja. En Costa Almeria ligt nog eens 500km ongeveer zuidelijker. Maakt zo'n 600 km zuidelijk van Benidorm.

 

Ik , omgeving Torrvieja, heb sinds de wijziging van TVvlaanderen met de MPEG4 codering storingen op ALLEEN Vitaya tussen 18u en 19u.

Het zou te maken hebben met een Arabische zender die dan op uitzending komt en gans boel stoort.

De uitrichting is wel op de 23.5 Astra3 dus. Misschien moet  Jvasabra ook eens laten uitrichten en testen op 23.5°

Ik weet niet hoeveel graden lager of hoger Astra1  (19.2) staat, de zwarte ring zit dus op  de 23.5° en is daarmee in het brandpunt van de schotel (82cm) en de lnb met de kop 19.2° is volledig naar beneden geduwd tot hij niet verder kan.

Alle posten werken perfekt, behalve dat gevalletje met Vitaya tussen 18 en 19u , voor en na deze uren is er geen probleem.

 

Het uitproberen waard.

 

O ja, heb een Rebox 9000 als ontvanger ; lnb duo tv vlaanderen, schotel Triax 82cm.

 

Erudiet

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ik woon in tenerife.Ik heb een schotel van 90cm en daarbij een duoblock van Gt sat de gt-mdt43 en dat gaat perfekt.

Die lnb is meer geschikt voor grotere schotels als die van Tvv.Ik heb wel hetzelfde gedaan als Tvv voorschrijft

d.w.z astra 1inde schotelhouder en astra 3 links naar boven ongeveer -50.Heb op de meter 74 en kwaliteit 82.Ik denk dat

je wel een andere lnb moet gebruiken. Je schotel is zeker groot genoeg.

 

   MVG.Abuelo    

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste dank voor alle reacties.

aanvulling op het verhaal.

 

Ik heb het mij voor de laatste vakantie makkelijk gemaakt en gekeken op 19.2 waar een, canvas, vier terug te vinden waren zonder HD. 

 

Ik heb ook nog dit uitgezocht.

's avonds vielen nu ook één en canvas uit of met freezes (einde maart was dit. Na zonsondergang ging niveau en kwaliteit ver naar beneden, verspringend naar iets van 17 %. Daar kon ik geen beeld mee hebben.

ik zal wachten tot mijn volgende vakantie einde mei om de antenne beter uit te richten , of de 23° in de klem te zetten en Astra 19 naar beneden te kantelen ( rechts van de 23 LNB dan). Ik heb ook nog twee LNB's van Inverto black ultra , zoals hier ooit werden aangeraden. Dan moet ik zeker wel nog een disec schakelaar kopen en een steun voor twee LNB's , maar ik kom er wel uit. Ik houd jullie op de hoogte in mei/juni.

 

Groeten,

Jacques

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...