Ga naar inhoud


Advies aanschaf receiver: Vu+ Duo, Gigablue Quad, Amiko Alien2


Incognito

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

ik overweeg de aanschaf van een schotelsysteem. Ik heb UPC gehad, en het afgelopen jaar IPTV via glasvezel. Beide zijn me niet helemaal bevallen. Een voor mij belangrijk probleem is dat je niet eens de zenders zelf mag instellen en de baggerzenders eruit flikkert (moeilijk voor te stellen misschien, maar het vergalt MIJN kijkplezier). Verder biedt glasvezel enorme mogelijkheden, maar KPN heeft het gepresteerd om de streams te strippen en kwalitatief te downgraden voordat ze doorgestuurd worden. Verder kan je alleen maar dromen van Dolby geluid (dat wordt er ook uitgehaald).

Al met al denk ik er serieus over na om over te gaan op satelliet. Ik heb hier en daar wat gelezen over de receivers, en deze 3 lijken de finale te hebben gehaald:

1. Vu+ Duo: goed merk, receiver heeft zich al bewezen. Voor mij als nadeel het gebrek van DVB-C (ik denk er ook over na om misschien nog UPC te proberen, maar wel met een eigen receiver).

2. Gigablue Quad: erg snel met zappen e.d., specificaties lijken compleet en toekomstproef, zowel DVB-S als C, uiterst gunstig geprijsd ivm vergelijkbare receivers (zelfs even duur als de Vu+ Duo, rond 300 euro). Nadeel is dat het merk nog niet zo bekend is, dan weet ik niet hoe de support door de fabrikant is, en door de hobby'sten.

3. Amiko Alien 2: vergelijkbaar met de Quad, alleen de processor is anders, goedkoop (te goedkoop om waar te zijn ? kost 150 euro). Nadelen zijn eigenlijk net als de Quad, kwaliteit componenten.

 

 

Graag suggesties.

aangepast door Incognito
Link naar reactie
Delen op andere sites


indien je de dvb-c kan laten vallen kijk dan ipv de vu+duo naar de vu+ solo 2 die dezelfde mogelijkheden heeft als vu+duo maar wel een ontvanger van de volgende generatie is.

 

amiko alien is voor de prijs een goede koop (zie alvast de review over amiko in het forum)

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk zou dan gaan voor een vu ultimo met 2 satelliet tuners en 1 kabel tuner dan kan je opnemen en kijken op de satelliet tegelijk mocht je dat willen en ook kan je nog kijken of opnemen van UPC ,hou er wel rekening mee dat als je UPC wil gebruiken op een ontvanger naar eigen keuze dat je de sleutel uit moet laten lezen van de upc box en dat is nogal prijzig heb ik wel eens gelezen,ik maak zelf ook gebruik van een vu ultimo dus mocht je ook voor kabel gaan kies dan voor een vu ultimo ipv een vu duo een vu duo heeft twee niet verwisselbare tuners een vu ultimo kan tot drie verwisselbare tuners kwijt,ik maak gebruik van ziggo en van satelliet en dat werkt perfect op mijn vu ultimo ik heb 2 satelliet tuners en 1 kabel tuner in mijn vu ultimo geplaatst

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

indien je de dvb-c kan laten vallen kijk dan ipv de vu+duo naar de vu+ solo 2 die dezelfde mogelijkheden heeft als vu+duo maar wel een ontvanger van de volgende generatie is.

 

amiko alien is voor de prijs een goede koop (zie alvast de review over amiko in het forum)

 

ikwil de dcb-c optie wel hebben, mocht ik het in de toekomst willen gebruiken, dan ben ik niet verplicht om weer een receiver te kopen. De solo2 is een prachtig ding, ik vind het jammer van de 2 vaste dvb-s tuners zonder mogelijkheid van een dvb-c uitbreiding, anders was iik voor de solo2 gegaan.

Qua specificaties zijn de solo2 en gigablue quad erg dichtbij elkaar, alleen dat laatste biedt dus wel die dvb-c optie.

 

Ik persoonlijk zou dan gaan voor een vu ultimo met 2 satelliet tuners en 1 kabel tuner dan kan je opnemen en kijken op de satelliet tegelijk mocht je dat willen en ook kan je nog kijken of opnemen van UPC ,hou er wel rekening mee dat als je UPC wil gebruiken op een ontvanger naar eigen keuze dat je de sleutel uit moet laten lezen van de upc box en dat is nogal prijzig heb ik wel eens gelezen,ik maak zelf ook gebruik van een vu ultimo dus mocht je ook voor kabel gaan kies dan voor een vu ultimo ipv een vu duo een vu duo heeft twee niet verwisselbare tuners een vu ultimo kan tot drie verwisselbare tuners kwijt,ik maak gebruik van ziggo en van satelliet en dat werkt perfect op mijn vu ultimo ik heb 2 satelliet tuners en 1 kabel tuner in mijn vu ultimo geplaatst

die opties hebben de Quad en Alien2 ook. De ultimo is ook een prachtding, maar mij te prijzig, valt buiten mijn budget.

Ik ga binnenkort naar een ziggogebied.

 

 

Is de processor van de Alien een probleem ? (ander merk dan alle andere)

En ik las iets over dat in de nabije toekomst veel zenders van mpeg2 naar mpeg4 gaan. Kunnen deze receivers dat aan ? en de wat oudere receivers als dreambox hd800se ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dan kan je betere een XP1000 kopen. Goedkoper en een modernere CPU (1080p ondersteuning). DVB-C USB tuner er aan hangen en gaan met die banaan!

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de dreambox hd800se kun je mpeg4 kijken.

 

Mooi, thnx.

Kan ik aannemen dat de moderne receivers mpeg4 ondersteunen ? het staat vaak niet genoemd bij de specificaties.

Dan kan je betere een XP1000 kopen. Goedkoper en een modernere CPU (1080p ondersteuning). DVB-C USB tuner er aan hangen en gaan met die banaan!

 

Mvg,

 

Michel

Ook een mooi ding. Wat ik ergens las, is dat dvb-c tuners via usb niet altijd even goed werken.

Wat is de toegevoegde waarde van de xp1000 tov de alien2 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

XP1000 heeft Openpli 3.0 met Kernel 3.6 en daar zijn volgens mij out of the box veel meer usb drivers voor dan voor de  boxen die oudere kernels hebben

aangepast door metoo

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik naast mijn DM8000 en AZbox HD+ en AZbox Me, een GigaBlue Quad. de GigaBlue was voor mij een verademing, zowel ten opzichte van de DM800 als de AZboxen.

Zappen gaat lekker vlot, de menuafhandeling laat niets te wensen over.

 

Het hang er natuurlijk wel vanaf welke FW je gebruikt, maar ik ben OpenPli gewend. Die gebruik ik op al mijn satboxen, op de Gigablue dus ook.

De GigaBlue is tot nu toe de enige satbox die de goedkeuring van mij en mijn vrouw t.o.v. de DM8000 heeft kunnen wegdragen. De DM800 kan daarom bij ons weg, maar ja, je raakt gehecht aan zo'n sat icoon.

 

Standaard heeft de GigaBlue Quad twee S2 tuners en ik heb er een C/T tuner bij gezet. Die gebruik ik voornamelijk voor Digitenne 24 Kitchen en 13th Street. Er is dus nog een plek vrij voor een extra S2 tuner of een C/T tuner. Een extra S2 tuner ben ik trouwens nog niet ergens tegengekomen, maar zelf heb ik daar nog geen behoefte aan.

 

Al met al kan ik je de GigaBlue Quad van harte aanbevelen!

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij OpenMips bedoeld i.p.v. OpenPli want OpenMips is daarop gebaseerd of afgeleid, hoe je het ook wil noemen.

volgens mij komt de Quad inderdaad standaard geinstalleerd met OpenMips. Die is dus ook afgeleid van openPLI (net als openRSI) ? dan zit het wel goed, mooie alternatieven, aangezien openPLI weigert om gigablue te ondersteunen.

 

Is openmips goed of kan er beter andere firmware op de Quad gezet worden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je waarschijnlijk zelf het beste beoordelen, gewoon proberen en als het niet bevalt dan kun je alsnog verder kijken.

Voor zover ik het tot nu heb gelezen schijnt OpenMips goed te functioneren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...