Ga naar inhoud


doorlussen 2e ontvanger


snood

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om een 2e receiver aan te sluiten op een 1e. Ik heb een ontvanger met een 2e tuner ik heb maar een kabel vanaf mijn schotel die ik aansluit op de 1e lnb in en doorlus vanaf lnb out 1 naar lnb in 2. Kan ik een 2e ontvanger aan de praat krijgen Door lnb2 out van de 1e ontvanger Door te lussen naar lnb in 1 van de 2e ontvanger? Zo ja zijn er nog dingen waar ik dan op moet Letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daar is al genoeg over geschreven hier.

Maar afijn dat is mogelijk alleen als tuner 1 ergens naar kijkt dan moet de ander kijken naar een zender in hetzelfde kwadrant.

Nu weet ik dat er 4 kwadranten zijn maar meer ook niet dus misschien dat iemand.dat uit kan leggen

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste tuner bepaald welke transponders je op de doorgeluste tuner kunt bekijken. Dat werkt via het quadrant van de totale ontvangst van het gehele ontvangstgebied.
De frequenties die je kunt ontvangen zijn ingedeeld in de lage band en de hoge band, resp. van 10,70 tot 11,70 GHz en 11,70 tot 12,75 GHz.
Bovendien heb je nog te maken met horizontale en verticale polarisatie.
Lage band, hoge band wordt geschakeld met 0 – 22KHz
Verticaal en horizontal polarisatie wordt geschakeld met 13V – 18Volt.
Ook kun je met de tweede ontvanger alleen maar naar dezelfde satelliet kijken als de eerste want de eerste ontvanger bepaald met het Diseqc-protocol welke lnb ingeschakeld wordt.

Een voorbeeld:
Je hebt eerste tuner op Ned 1-SD staan. Die zit op 12.515 H van de Astra 1. Die zit dus in het 3e kwadrant. Je kunt op je doorgeluste tuner dus ook alleen maar transponders ontvangen die ook in het 3e kwadrant zitten van de Astra 1, dus tussen de 11,70 en 12,75GHz en alleen maar horizontaal gepolariseerd.

Nog een voorbeeld:
Stel ik wil op de doorgeluste ontvanger kijken naar RTL4 SD. Die zit op 12.344H van de Astra 1. Dat is dus het 3e kwadrant. Dan zet ik de eerste tuner ook op een zender van het 3e kwadrant, bijv. SBS6 SD of ook gewoon RTL4 SD.
Ik kan dan op de doorgeluste tuner alle zenders bekijken die in het 3e kwadrant zitten en dat zijn bijv.
Het betreft dan alle zenders van de Astra 1 zoals 
Ned 1-2-3, RTL4-5-7-8, SBS6, Veronica, Net 5, BVN, één, Canvas, Discovery, Animal planet, NGC, enz enz., zie de CanalDigitaal zenderlijst.

De meeste Nederlandse zenders op de Astra 1, de SD-zenders dus, zijn horizontaal gepolariseerd en zitten in de hoge band. Je kunt met je doorgeluste ontvanger dan al heel veel Nederlandse zenders ontvangen die ook allemaal in de hoge band zitten en ook horizontaal gepolariseerd zijn.

Voor de Nederlandse zenders die op de Astra 3 zitten ligt dat heel anders. Deze zitten ook bijna allemaal op de hoge band maar zijn zowel horizontaal als verticaal gepolariseerd. Bijvoorbeeld, Ned 1 en 2 HD zijn verticaal gepolariseerd, Ned 3 HD horizontaal, RTL4 HD verticaal, RTL5 HD horizontaal, SNS6 HD verticaal, RTL7 HD horizontaal enz. De kans dat als de de eerst ontvanger dus op een Nederlandse HD-zender zet en dat je met je doorgeluste ontvanger beeld hebt is veel kleiner.

Wil je weten welke zenders in welk kwadrant zitten, dan kun je de zenderlijst van CanalDigitaal raadplegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de bekabeling kun je kiezen om door te lussen NA je huidige ontvanger, zoals je schrijft; of VOOR je huidige ontvanger: Dus de LNB-kabel eerst naar een nieuwe ontvanger, en je huidige ontvanger op de LNB-out van je nieuwe ontvanger aansluiten. Kijk maar wat handig is, en hoe het het beste werkt (ik weet niet of doorlussen bij iedere ontvanger even goed werkt, daar las ik vroeger wel eens wat probleempjes over, maar tegenwoordig niet meer).

 

Verder is het bijvoorbeeld ook mogelijk om in plaats van doorlussen met een priority-switch te werken: een splitter die kiest voor de ene of de andere ontvanger. Maar dan kun je dus nooit tegelijkertijd op beide ontvangers signaal (van hetzelfde kwadrant) hebben!

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...