Ga naar inhoud


ubuntu 12.04 laptop met 2 gpu uitdagingen


wiz

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik heb sinds enige tijd een BTO laptop (clevo W170ER). Op deze machine heb ik een dual boot van windows 8 en ubuntu 12.04. Ik heb met deze howto Bumblebee erin geklust, en met optirun kan ik inderdaad de nvidia gpu gebruiken.

 

Als ik echter met smplayer als output vdpau wil kiezen, dan verdwijnt het beeld. VDPAU doet onder anderen de h264 overlaten aan de gpu ipv de cpu. Nu zit er een i7 cpu in dus de cpu moet dat makkelijk trekken, alleen zie ik af en toe tearing in het beeld.

 

Nu heb ik op deze website hybrid windump gevonden, en als ik nu eerst smplayer start, en daarna windump, dan kan ik wel kiezen voor vdpau en ziet het beeld er super uit.

 

Alleen verschijnt het beeld op het laptop scherm, en niet op een scherm wat met hdmi is aangesloten, en heb ik nog niet gevonden hoe ik de output naar het tweede scherm kan krijgen.

 

Ik heb bumblebee geupdate, alsook de nvidia driver.

 

Nu mijn vragen:

 

Iemand een idee hoe dit soepel aan de praat te krijgen is?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik begreep van iemand met BTO laptop dat de hybrid grafische kaart (in cpu en separaat riser chipje ) met de nvdia drivers nog niet top zijn... maar experimenteel

afhankelijk van de kernel van je Distro, zou volgens zijn info echter binnenkort uitkomen in de nieuwe Opensuse 12.4

dan moet ie ook voor Ubuntu te krijgen zijn.

 

maar ik heb er enkel van gehoord... :whistle:

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

klopt. Onlangs heeft nvidia nieuwe drivers gereleased die een stap in de goede richting zijn. Grappige is dat als je onder windows h264 content wil kijken dit gewoon door de intel kaart wordt geregeld en dus is de cpu daar mee aan de slag. Ik heb dat dus met de laatste nvidia drivers nu wel zover dat h264 door de nvidia kaart wordt gedaan, alleen is de truuk nu nog om dat op het gewenste scherm te tonen.

 

Al met al zal het nog wel even duren vrees ik voordat dit goed gaat werken.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gstreamer is geladen, inclusief alle plugins ervoor. De truuk is dat er een tweede x server wordt gestart op het moment dat je iets met optirun start,naast de eerste. Dat gaat goed totdat je in een van de video players selecteert dat je vdpau wilt gebruiken (om h264 door de gpu te laten doen). Dan probeert de gpu dat op :0 te schrijven, terwijl het :8 moet zijn. Met windump kan je dan aangeven dat de output van :0 naar :8 moet, en dan heb je uiteindelijk wel beeld, alleen niet op de gewenste display.

 

Ik denk dat dit inderdaad allemaal nog niet helemaal af is. 3D dingen renderen gaat overigens wel prima op de correcte GPU en het correcte scherm dus games draaien wel gewoon goed.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit is niet soepel aan de praat te krijgen. Bumblebee (die de tweede xserver start en stopt) ondersteunt eigenlijk geen multi monitor setup. Hopelijk dat dit nog eens gefixt wordt in de toekomst.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het ziet er naar uit dat de eerste versie die dit een beetje uit de doos zou moeten kunnen ondersteunen iUbuntu 13.10 is. Dit omdat in de laatste nvidia drivers optimus support zit welke weer uitgaat van een zeer recente kernel en rand 1.4 en xorg 1.14 nodig heeft. Power saving features zijn er nog niet, en ik ben bang dat met de setup van deze de nvidia gpu altijd ingeschakeld zal zijn hetgeen desastreuse gevolgen zal hebben voor de warmte ontwikkeling in je laptop, en niet te vergeten de werktijd op batterijen zal aanzienlijk verkort worden, tenzij dat gefixt gaat worden.

 

Dan nog is het gebruik van een multi monitor setup nog niet zover dat dat ook echt gaat werken. Wat jammer dat wederom de driver support voor linux weer ver achter blijft.

 

We wachten maar af wat er nog gaat komen :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...