Ga naar inhoud


Triax78 laten zakken en opnieuw afregelen


ROMAN

Aanbevolen berichten

Beste schotelaars,

ik ben een aantal jaren geleden in contact gekomen met de satellietwereld via een Nokia9200, een schotel, merk onbekend, met een hoogte van 65cm  en met  de aanduidingen F65FE/SE/FF/HP 14/03/2007 en een enkele LNB, merk Strong, type SRT L 916. De Nokia9200 had ik met de hulp van Trust kunnen modificeren zodat de kanalen van TVVl konden worden ontvangen. Het updaten van de smart card werkte echter niet en toen ben ik overgeschakeld naar een Technomate TM1000. Nog later, een tweetal jaren geleden met de opkomst van de HD kanalen heb ik een VU+Duo gekocht en een Duo LNB twin uitvoering van TVVl. De Duo LNB paste echter niet op de schotel en daarom heb ik toen een Triax78 schotel aangepast met bijhorende rail, 2 Smart Titanium twin LNB's en 2 DisEqC switches 4 x 1, merk Vizyon, model NDS-7014 gekocht.
Bij de switches had ik - ook weer via een tip van Trust - de poorten A en B kortgesloten en verbonden met de Duo LNB voor ontvangst van 19E2 en 23E5. De poorten C en D werden aangesloten op de Smart LNB voor de ontvangst van 13E en 28E2. Het geheel werd opgehangen in de plaats  van de 65cm schotel, d.w.z. op een hoogte van 3.5m. Afregelen ging moeilijk (een ladder die eigenlijk te klein was ...) maar uiteindelijk heb ik nu zowat 2 jaar zonder problemen ontvangst van de 4 satellieten - maar 13E wordt zelden bekeken - tenzij bij uitzonderlijk hevig onweer, dan gaat alles op zwart.
Ik moet ook nog vermelden dat de verbindingen tussen de switches en de 2 tuners van de VU+Duo uitgevoerd zijn met Koka 799 kabel, zowat 20 meter lang. De verbindingen tussen de switches en de LNB's,elk zowat 1 meter lang, zijn uitgevoerd met een merkloze kabel.
Tot zover de historie en de huidige situatie.

Maar hoewel - zoals ik al eerder zei ik geen ontvangstproblemen heb - intrigeert het mij dat ik her en der lees dat met een een Triax78 en een VU+Duo SNR waarden worden genoteerd van meer dan 80%, iets wat bij mij enkel voorkomt op 28E2.

Ik krijg volgende waarden:
13E      RAI1          SNR 71% AGC 73%
19E2    BVN           SNR 79% AGC 91%
23E5    éénHD       SNR 69% AGC 80%
28E2    BBC1HD    SNR 88% AGC 84%

Meer dan waarschijnlijk is mijn afregeling van de koppen niet perfect maar ik wil niet meer op die hoogte van 3.5meter werken, ik wil liever mijn schotel laten zakken tot zowat 1.5 meter zodat ik niet meer de ladder op hoef.
Nu zijn er in de richting van de satellieten 2 mogelijke hinderpalen: het dak van de buren (one zijgevels staan 8 meter van elkaar) en een boom aan de straat.
Ik heb een proefopstelling gemaakt met behulp van enkele hekpalen een Black&Decker Workmate en mijn oude 65cm schotel en Strong LNB, rechtstreeks verbonden met de tuner van de VU+Duo. Natuurlijk heb ik voor elke satelliet de schotel opnieuw uitgericht voor maximale ontvangst.
Ik krijg volgende waarden:
13E       RAI1          SNR 75% AGC 99%
19E2    BVN           SNR 75% AGC 99%
23E5    éénHD       SNR 70% AGC 99%
28E2    BBC1HD    SNR 78% AGC 99%

Ik denk hieruit te mogen besluiten:
1) Dak en boom hinderen niet (natuurlijk als de boom groter wordt ...) voor de lage opstelling
2) Waarschijnlijk is de schotel nu optimaal voor 28E2 en zouden de overige zowat 10% hoger moeten kunnen.

Ik heb nog twee rand bemerkingen:
1) Ik lees overal dat de AGC waarde geen belang heeft maar hoe komt het dat die bij de proefopstelling altijd 99% is en bij de huidige opstelling telkens per satelliet verschilt.
2) Ik vraag me af in hoeverre het "in serie schakelen" van de Vizyon switch en de interne switch van de Duo LNB bijkomende verliezen geeft voor 19E2 en 23E5. Misschien is het beter dat ik slechts 1 Vizyon switch in die opstelling behoud en één uitgang van de Duo LNB  rechtstreeks naar de tuner breng (waardoor ik op die tuner uiteraard 13E en 28E2 mis, maar dat vind ik niet erg) en die tuner als voorkeur tuner configureer.

Mochten jullie op een en ander commentaar hebben dan hoor ik het graag. Ter verduidelijking voeg ik een aantal foto's toe van de opstellingen en ook screen dumps van dishpointer.com voor 13E en 28E2 met aanduiding van dak en boom.

Groetjes,
Roman

post-52341-0-91051200-1378133324_thumb.jpg

post-52341-0-94621400-1378133350_thumb.jpg

post-52341-0-94292800-1378133383_thumb.jpg

post-52341-0-33930800-1378133418_thumb.png

post-52341-0-06538000-1378133455_thumb.png

post-52341-0-37459700-1378133478_thumb.png

post-52341-0-68028100-1378133503_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste ROMAN

 

Een paar opmerkingen.

 

Waarom heb je de duo-lnb een beetje schuin omhoog staan? Dat is niet juist. De duo-lnb hoort gewoon horizontaal t.o.v. de rail te staan zodat de lnb van de Astra 23,5 op dezelfde lijn komt te staan als de andere lnb’s.


Waarom heb je voor de Hotbird-lnb zelfs een positieve skew. Die hoort negatief te zijn dus met de wijzers van de klok meegedraaid zoals je er op de foto tegenaan kijkt.
Dit geldt overigens ook voor de lnb van de Astra 28,2.

Ook zie ik dat de rail niet schuin genoeg staat. Ik heb het opgemeten en die staat 6 graden schuin terwijl die ongeveer 10-11 graden schuin moet staan afhankelijk van waar je woont. Je zult de rail dus om moeten draaien.
 

Verder kun je de SNR-waardes niet zomaar met elkaar vergelijken.

De oude schotel is dan wel wat kleiner dan de Triax 78, maar bij de metingen staat de lnb op de oude schotel wel altijd precies in het brandpunt van de schotel, iets wat bij de Triax natuurlijk niet het geval is.

 

Ook krijg je door de dubbele diseqc-switch op de Triax (één in de duo-lnb en dan nog een keer de Vizyon) meer verlies wat zich uit in het verschil in signaalsterkte.

 

Je zegt verder geen problemen met de ontvangst te hebben maar als het mijn installatie was, kocht ik snel een Triax 88 met 4 Inverto Black Ultra lnb’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste DoeEensGek


Die schuine lijn op die CanalDigitaal aangeeft geldt voor als je de duo-lnb rechtstreeks in de lnb-klem van de arm zet, niet als die op de rail staat want dan wordt de rail al schuin gezet.
 

Verder zie ik geen enkel probleem om de duo-lnb niet evenwijdig aan de rail te zetten. Wat zou er in de weg moeten zitten?


Verder moet ik nog de opmerking over deze installatie maken dat ook de lnb van de Astra 28,2 eigenlijk niet op de juiste plaats staat omdat de koppen elkaar in de weg zitten. In ieder geval moet de schotel uitgericht worden op maximale signaalkwaliteit van de Astra 23,5.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN

 

Een paar opmerkingen.

 

Waarom heb je de duo-lnb een beetje schuin omhoog staan? Dat is niet juist. De duo-lnb hoort gewoon horizontaal t.o.v. de rail te staan zodat de lnb van de Astra 23,5 op dezelfde lijn komt te staan als de andere lnb’s.

Waarom heb je voor de Hotbird-lnb zelfs een positieve skew. Die hoort negatief te zijn dus met de wijzers van de klok meegedraaid zoals je er op de foto tegenaan kijkt.

Dit geldt overigens ook voor de lnb van de Astra 28,2.

 

Ook zie ik dat de rail niet schuin genoeg staat. Ik heb het opgemeten en die staat 6 graden schuin terwijl die ongeveer 10-11 graden schuin moet staan afhankelijk van waar je woont. Je zult de rail dus om moeten draaien.

 

Verder kun je de SNR-waardes niet zomaar met elkaar vergelijken.

De oude schotel is dan wel wat kleiner dan de Triax 78, maar bij de metingen staat de lnb op de oude schotel wel altijd precies in het brandpunt van de schotel, iets wat bij de Triax natuurlijk niet het geval is.

 

Ook krijg je door de dubbele diseqc-switch op de Triax (één in de duo-lnb en dan nog een keer de Vizyon) meer verlies wat zich uit in het verschil in signaalsterkte.

 

Je zegt verder geen problemen met de ontvangst te hebben maar als het mijn installatie was, kocht ik snel een Triax 88 met 4 Inverto Black Ultra lnb’s.

 

Beste Sprietje,

dank voor je reactie.

Ik besef nu dat er een en ander mis is met de installatie maar zo wijs was ik enkele jaren niet ... Ik was al lang blij dat ik beeld had en zonder ongelukken van de ladder was geraakt ! Dat is dan ook de reden dat ik alles opnieuw wil afregelen vanop de begane grond.

Twee details in je commentaar zijn me niet duidelijk:

1) de schuinheid van de rail. Wat bedoel je met "de rail omdraaien" ?

2) Ik had destijds de 19E2 kop in de klem gezet met de idee dat dan de 23E kop juist in het brandpunt kwam te staan. Klopt dat niet ?

 

Had je nog commentaar over de grond van de zaak namelijk het naar beneden brengen van de schotel of zie je daar geen problemen in ?

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN


Officieel hoort de Triax-rail met het bevestigingsgat wat in het midden zit in de bovenste groef te zitten. De rail kan dan maar maximaal 6 graden schuin. Dat is in grote delen van Duitsland voldoende maar niet voor Nederland. De buitenste twee lnb’s komen dan niet op de juiste hoogte te staan.
Daarom moet je voor de ontvangst van de Astra 1, 2, 3 en Hotbird in Nederland de rail omdraaien zodat het gat in de onderste groef komt te zitten, zie bijlage. Dan kun je de rail wel schuin genoeg zetten.

In principe maakt het helemaal niets uit op welke kop je de duo-lnb vastklemt.
Omdat je de schotel wel af moet stellen op de Astra 23,5, is het wel handig de duo-lnb vast te zetten op

de kop van de 23,5. Dan weet je ook zeker dat die kop op de juiste hoogte staat.

 

Misschien vraag je je af waarom afstellen op de Astra 23,5. Dat is eenvoudig. De Astra 23,5 vraagt het
meeste signaal. De duo-lnb is gemaakt voor een 60cm-schotel. Jij gebruikt een Triax 78. De afstand tussen de twee lnb’s klopt dus niet helemaal op een Triax 78. Dus vandaar afstellen op de Astra 23,5. Dat de kop van de Astra 19,2 er dan 3-4mm naast staat, maakt weinig uit, die is toch sterk genoeg.


Ook de kop van de Astra 28,2 staat te ver van de Astra 23,5 af door de kopdiameters maar dat signaal is zo sterk, dat dat ook geen probleem oplevert.

Aan de signaalwaardes te zien, lijkt het me geen probleem om de schotel lager te plaatsen. Die test-schotel staat zelfs 2 meter van de muur af waardoor je straks als de schotel weer bij de muur staat, zelfs 1meter hoogte winst hebt voor de vrije zichthoogte.
 

Je zou natuurlijk ook eens met DishPointer Apps op je iPhone of Android Phone kunnen kijken hoever de signalen over die boom gaan want je wil natuurlijk niet dat over twee jaar die boom precies in de weg staat.

post-60869-0-60494100-1378195181_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste DoeEensGek

Die schuine lijn op die CanalDigitaal aangeeft geldt voor als je de duo-lnb rechtstreeks in de lnb-klem van de arm zet, niet als die op de rail staat want dan wordt de rail al schuin gezet.

 

Verder zie ik geen enkel probleem om de duo-lnb niet evenwijdig aan de rail te zetten. Wat zou er in de weg moeten zitten?

Verder moet ik nog de opmerking over deze installatie maken dat ook de lnb van de Astra 28,2 eigenlijk niet op de juiste plaats staat omdat de koppen elkaar in de weg zitten. In ieder geval moet de schotel uitgericht worden op maximale signaalkwaliteit van de Astra 23,5.

Je hebt gelijk, als die streep horizontaal is zou hij mooi met de rail moeten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN

Officieel hoort de Triax-rail met het bevestigingsgat wat in het midden zit in de bovenste groef te zitten. De rail kan dan maar maximaal 6 graden schuin. Dat is in grote delen van Duitsland voldoende maar niet voor Nederland. De buitenste twee lnb’s komen dan niet op de juiste hoogte te staan.

Daarom moet je voor de ontvangst van de Astra 1, 2, 3 en Hotbird in Nederland de rail omdraaien zodat het gat in de onderste groef komt te zitten, zie bijlage. Dan kun je de rail wel schuin genoeg zetten.

 

In principe maakt het helemaal niets uit op welke kop je de duo-lnb vastklemt.

Omdat je de schotel wel af moet stellen op de Astra 23,5, is het wel handig de duo-lnb vast te zetten op

de kop van de 23,5. Dan weet je ook zeker dat die kop op de juiste hoogte staat.

 

Misschien vraag je je af waarom afstellen op de Astra 23,5. Dat is eenvoudig. De Astra 23,5 vraagt het

meeste signaal. De duo-lnb is gemaakt voor een 60cm-schotel. Jij gebruikt een Triax 78. De afstand tussen de twee lnb’s klopt dus niet helemaal op een Triax 78. Dus vandaar afstellen op de Astra 23,5. Dat de kop van de Astra 19,2 er dan 3-4mm naast staat, maakt weinig uit, die is toch sterk genoeg.

Ook de kop van de Astra 28,2 staat te ver van de Astra 23,5 af door de kopdiameters maar dat signaal is zo sterk, dat dat ook geen probleem oplevert.

 

Aan de signaalwaardes te zien, lijkt het me geen probleem om de schotel lager te plaatsen. Die test-schotel staat zelfs 2 meter van de muur af waardoor je straks als de schotel weer bij de muur staat, zelfs 1meter hoogte winst hebt voor de vrije zichthoogte.

 

Je zou natuurlijk ook eens met DishPointer Apps op je iPhone of Android Phone kunnen kijken hoever de signalen over die boom gaan want je wil natuurlijk niet dat over twee jaar die boom precies in de weg staat.

 

Weerom bedankt Sprietje !

 

De truc om de rail schuiner te krijgen is dus een nieuw borggat maken ! Ik woon in Westmalle, dus die 11graden zal ook hier wel gelden.

 

Wat de Dishpointer Apps betreft dat is inderdaad een goed idee. Ik heb wel geen smartphone (wel een GSM Nokia 3410 van ruim 10 jaar oud die zelden wordt opgeladen, zowel de batterij als het belkrediet :D ) maar ik vind wel iemand die dat voor mij kan doen.

Dat ga ik dus eerst doen en als die test enige marge biedt voor de boomgroei gaat de schotel 2 meter omlaag.

 

Ik houd je op de hoogte.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weerom bedankt Sprietje !

 

De truc om de rail schuiner te krijgen is dus een nieuw borggat maken ! Ik woon in Westmalle, dus die 11graden zal ook hier wel gelden.

 

Wat de Dishpointer Apps betreft dat is inderdaad een goed idee. Ik heb wel geen smartphone (wel een GSM Nokia 3410 van ruim 10 jaar oud die zelden wordt opgeladen, zowel de batterij als het belkrediet :D ) maar ik vind wel iemand die dat voor mij kan doen.

Dat ga ik dus eerst doen en als die test enige marge biedt voor de boomgroei gaat de schotel 2 meter omlaag.

 

Ik houd je op de hoogte.

 

Groetjes,

Roman

Nee, de rail omdraaien... extra borggat is waarschijnlijk om goed vast te zetten daarna...

 

Als je de rai losthaalt, het grijze gedeelte van de rail, je haalt je lnb's er ook af. Dan kijk je naar de rail en zie je een gaatje. Die zit nu in de onderste gleuf, als je hem omdraait zit hij in de bovenste gleuf, nu weer terug monteren en je rail kan schuiner.

 

Zo zit hij nu:

 

***Reclame verwijderd***

 

en zo als hij is omgedraaid:

 

sa48-1-1500.jpg

aangepast door ceesv
Reclame verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Westmalle waar dat lekkere Westmalle Triple bier vandaan komt, moet de rail 10.66 graden schuin staan.


De lnb van de Hotbird moet 109mm van de Astra 23,5-lnb af staan hart op hart gemeten van pukketje tot pukkeltje voorzijde lnb.

De lnb van de Hotbird moet 29mm lager staan dan die van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat en dan de rail borgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Beste DoeEensGek

 

Bedankt voor die mooie foto waarbij de rail omgedraaid zit t.o.v. hoe Triax het bedoeld heeft. Die komt van een Engelse site. Logisch want in Engeland moet de rail nog veel schuiner staan dan hier in Nederland.

 

Als je de rail zo plaatst dat het gat in de bovenste groef zit (zoals Triax aangeeft), kan de rail maximaal 6 graden schuin.

Draai je de rail om zodat het gat in de onderste groef zit, dan kan de rail 20 graden schuin.


Ja dat extra borggat moet je boren in de kunststof houder omdat het slobgat niet voldoende zekerheid geeft op een goede borging als de rail is omgedraaid. Je moet er rekening mee houden dat er zo’n dikke duif op gaat zitten. Vooral als die schrikt en weer wegvliegt, zet hij flink af en kan de rail versteld raken met een slobgat. Met een nieuw geboord rond gat met een borgschoef kan dit niet.

Ja, je wilt toch een betrouwbare schotelopstelling en niet dat er elke keer weer iets anders aan ontregeld is?

 

Het kan zelfs gebeuren dat er een kat op de lnb’s van de satellietschotel gaat zitten omdat hij dan een mooi uitzicht heeft, zie bijlage :D .

 

 

post-60869-0-26721900-1378207044_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Westmalle waar dat lekkere Westmalle Triple bier vandaan komt, moet de rail 10.66 graden schuin staan.

De lnb van de Hotbird moet 109mm van de Astra 23,5-lnb af staan hart op hart gemeten van pukketje tot pukkeltje voorzijde lnb.

De lnb van de Hotbird moet 29mm lager staan dan die van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat en dan de rail borgen.

Dank Sprietje,

ik zal er mijn voordeel mee doen als de schotel beneden is.

In je vorig bericht (bericht #9) is er iets fout gelopen met de foto "Zo zit hij nu". Het maakt niet uit, ik weet nu wat de bedoeling is.

In bijlage mijn "Zo zit hij nu"

 

Groetjes,

Roman

post-52341-0-69830600-1378211224_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ROMAN

 

Het is duidelijk dat de foto genomen is in het natte klimaat van Nederland en België, de algen zitten op de lnb. Nee, dan prefereer ik toch liever het klimaat van Spanje waar het zwembadwater op dit moment nog steeds 30 graden is (zonder bijverwarming).


Ik realiseer me nu dat er geen pukkeltje zit in het middelpunt van de Astra 23,5 van de CanalDigitaal duo-lnb, alleen in het midden van de duo-lnb. Je moet van die 109mm die ik je heb opgegeven er dan 19mm van aftrekken want de koppen van de duo-lnb staan 38mm

van elkaar. De Hotbird-lnb moet dan op 90mm van het middelpunt van de duo-lnb staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft iets langer geduurd dan ik gedacht had maar 'k heb nu een foto vanop 1,5 meter hoogte met de verschillende satellieten. Zie bijlage.

De boom die op termijn mogelijk 13E en/of 19E2 zou kunnen hinderen is een haagbeuk. Ik schat dat hij nu ongeveer 10 meter hoog is en hij is 20 jaar geleden geplant. Hij heeft dus nog een aantal meters / jaren te gaan vooraleer hij mijn ontvangst hindert.

Wanneer een van de volgende dagen geen buien meer worden voorspeld kruip ik de lader op om de boel te demonteren en lager te installeren.

 

Groetjes,

Roman

post-52341-0-40633800-1378914739_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...